Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
9. december 2021
2021-3651
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 6. december 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 90 – Forslag til lov om ændring af
lov om godkendelse og syn af køretøjer. (Vejsidesyn af motorcykler
m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 8:
Vil ministeren oplyse, hvor mange motorcykler der vurderes at
være problemer med, fordi de ikke overholder gældende lovgivning
i forhold til f.eks. støjkrav? Og vil ministeren i forlængelse heraf re-
degøre for, hvordan lovforslagets indførelse af vejsidesyn som al-
ternativ foranstaltning til periodiske syn vurderes at være nødven-
dig og tilføre en merværdi i forhold til allerede gældende lovgiv-
ning?
Svar:
I forhold til den del af spørgsmålet, der vedrører statistik over fejl-
behæftede motorcykler, skal det indledningsvist bemærkes, at der,
eftersom der ikke i dag er krav om periodisk syn af motorcykler,
ikke foreligger systematisk statistik over de ca. 165.000 indregi-
strerede motorcykler i Danmark.
Færdselsstyrelsen har dog som led i overvejelserne om dette lov-
forslag analyseret på tilgængelig statistik.
Ulykkesstatistikker viser, at motorcyklister i højere grad kommer
alvorligt til skade eller dræbt end andre trafikantgrupper. Data pe-
ger dog ikke på, at det er den tekniske stand, som er en væsentlig
faktor i de undersøgte ulykker men derimod den – set i forhold til
f.eks. biler – dårligere beskyttelse af føreren, samt den høje fart på
lande- og motorveje, hvor motorcykler ofte færdes. Hertil kommer,
at motorcykler i Danmark oftest anvendes som en fritidsinteresse
frem for et primært transportmiddel, og at motorcyklerne på den
baggrund generelt er godt vedligeholdt. Ulykkesstatistikker viser
desuden, at der er et stort problem med motorcykler, der har mani-
puleret med udstødningen, så de støjer ulovligt.