Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 89 , L 89 A , L 89 B
Offentligt
2493895_0001.png
6. december 2021
J.nr. 2020 - 9326
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 89 - Forslag til Lov om ændring af tobaksafgiftsloven, lov om forskellige
forbrugsafgifter, momsloven og forskellige andre love og ophævelse af lov om ændring af
lov om forskellige forbrugsafgifter og opkrævningsloven. (Regulering af antallet af ciga-
retter i en pakke, indførelse af afgift på nikotinprodukter, sammenlægning af afgiftssat-
serne for røgfri tobak, justering af betingelser for fjernsalgsregistrering for visse punktaf-
gifter, ændring af momsloven som reaktion på covid-19-pandemien m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 41 af 30. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Lars Boje Mathiesen (NB).
Morten Bødskov
/ Jeanette Rose Hansen
L 89 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 41: Spm. om, hvor mange pakker nikotinposer man lovligt kan indføre til Danmark til eget forbrug fra andre EU-lande, til skatteministeren
2493895_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren oplyse, hvor mange pakker nikotinposer man lovligt kan indføre til Dan-
mark til eget forbrug fra andre EU-lande?
Svar
Med L 89 foreslår regeringen at indføre afgift på nikotinprodukter, herunder nikotinpo-
ser. Regeringen ønsker, at afgiften på nikotinprodukter skal slå igennem hurtigst muligt
hos forbrugerne, således at forbruget af nikotinposer reduceres
særligt i forhold til børn
og unge.
Privatpersoner kan indføre punktafgiftspligtige varer fra andre EU-lande til eget brug.
Det dækker fx over privatpersonens personlige forbrug eller personens husstand. Det er
ikke muligt at fastsætte det nøjagtige antal pakker en privatperson må medbringe, da det
beror på en konkret vurdering. Ved vurderingen af, om mængden af de punktafgiftsplig-
tige varer, der medbringes fra andre EU-lande, er til eget brug (og dermed er fritaget for
afgift) eller har erhvervsmæssig karakter (og dermed er afgiftspligtige), vil der indgå en
række forhold, herunder bl.a. den rejsendes forretningsmæssige status, årsagen til købet af
varerne og den anvendte transportform.
Side 2 af 2