Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-6373
Den 1. december 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 6 vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (Forlængelse
af det midlertidige forbud mod hold af mink) (L 81), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har
stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. november 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 6 til L 81 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som gør det midlertidige
forbud mod hold af mink til et permanent forbud?”
Svar
Det fremgår af punkt 1 i bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink (Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink) (L 81),
at formålet med lovforslaget er at forlænge det midlertidige forbud mod hold af mink med yderligere et
år, og at dette er begrundet i hensynet til folkesundheden. Det fremgår i den forbindelse, at
sundhedsmyndighederne vurderer, at hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en
sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse.
Det fremgår endvidere af punkt 9 i bemærkningerne om forholdet til EU-retten, at lovforslaget efter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse vil ligge inden for rammerne af EUF-
traktaten. Det er i den forbindelse lagt til grund, at det er muligt at fravige traktatens regler om forbud
mod restriktioner og den frie etableringsret, idet der er tale om foranstaltninger, der er begrundet i
hensynet til beskyttelse af menneskers liv og sundhed.
Det bemærkes, at såfremt et ændringsforslag til lovforslaget skal begrundes i andre hensyn end hensynet
til folkesundheden, vil der skulle foretages en fornyet EU-retlig vurdering af, om et sådant
ændringsforslag vil være i overensstemmelse med EU-retten. Det har ikke været muligt inden for de
tidsmæssige rammer for besvarelse af spørgsmålet at foretage en sådan fornyet EU-retlig vurdering.
Endelig bemærkes, at et ændringsforslag om et permanent forbud mod hold af mink, vil skulle
notificeres til EU-Kommissionen i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU (Informationsproceduredirektivet), inden det kan vedtages. Notifikationsproceduren
forudsætter som udgangspunkt iagttagelse af en såkaldt notifikationsperiode på tre måneder. Det er
alene muligt at anvende en hasteprocedure for en sådan notifikation, hvorved notifikationsperiode
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K