Miljø- og Fødevareudvalget 2021-22
L 81
Offentligt
2491813_0001.png
Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
Christiansborg
1240 København K
J.nr. 2021-6373
Den 1. december 2021
Hermed følger besvarelse fra ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri af spørgsmål nr. 6 vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af mink (Forlængelse
af det midlertidige forbud mod hold af mink) (L 81), som Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg har
stillet til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri den 19. november 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål nr. 6 til L 81 fra Folketingets Miljø- og Fødevareudvalg
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med bemærkninger, som gør det midlertidige
forbud mod hold af mink til et permanent forbud?”
Svar
Det fremgår af punkt 1 i bemærkningerne til forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og
midlertidigt forbud mod hold af mink (Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink) (L 81),
at formålet med lovforslaget er at forlænge det midlertidige forbud mod hold af mink med yderligere et
år, og at dette er begrundet i hensynet til folkesundheden. Det fremgår i den forbindelse, at
sundhedsmyndighederne vurderer, at hold af mink i Danmark efter 2021 kan medføre en
sundhedsrisiko for mennesker af ukendt størrelse.
Det fremgår endvidere af punkt 9 i bemærkningerne om forholdet til EU-retten, at lovforslaget efter
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeris opfattelse vil ligge inden for rammerne af EUF-
traktaten. Det er i den forbindelse lagt til grund, at det er muligt at fravige traktatens regler om forbud
mod restriktioner og den frie etableringsret, idet der er tale om foranstaltninger, der er begrundet i
hensynet til beskyttelse af menneskers liv og sundhed.
Det bemærkes, at såfremt et ændringsforslag til lovforslaget skal begrundes i andre hensyn end hensynet
til folkesundheden, vil der skulle foretages en fornyet EU-retlig vurdering af, om et sådant
ændringsforslag vil være i overensstemmelse med EU-retten. Det har ikke været muligt inden for de
tidsmæssige rammer for besvarelse af spørgsmålet at foretage en sådan fornyet EU-retlig vurdering.
Endelig bemærkes, at et ændringsforslag om et permanent forbud mod hold af mink, vil skulle
notificeres til EU-Kommissionen i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2015/1535/EU (Informationsproceduredirektivet), inden det kan vedtages. Notifikationsproceduren
forudsætter som udgangspunkt iagttagelse af en såkaldt notifikationsperiode på tre måneder. Det er
alene muligt at anvende en hasteprocedure for en sådan notifikation, hvorved notifikationsperiode
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri • Slotsholmsgade 12 • 1216 København K
Tlf. 38 10 60 00 • CVR 41956011 • EAN 5798000880016 • [email protected] • www.fvm.dk
L 81 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som gør det midlertidige forbud mod hold af mink permanent, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
udelades, hvis det er nødvendigt af presserende grunde, der bl.a. skyldes en alvorlig, uforudsigelig
situation, som vedrører beskyttelse af menneskers og dyrs sundhed.
Regeringen kan på baggrund af ovenstående ikke støtte et ændringsforslag, der indebærer et permanent
forbud mod hold af mink i Danmark
.
Et sådant ændringsforslag vil dog lovteknisk kunne udformes som
anført nedenfor:
Ændringsforslag
til
Forslag til lov om ændring af lov om aflivning af og midlertidigt forbud mod hold af
mink
([
(Forlængelse af det midlertidige forbud mod hold af mink)
])
(L 81)
Ændringsforslag
Af Søren Egge Rasmussen (EL), tiltrådt af:…
Til titlen
1)
Undertitlen
affattes ”Forbud mod hold af mink”.
[Konsekvens af indførelse af permanent forbud mod hold af mink]
Til § 1
2)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. Lovens
titel
affattes: ”Lov om aflivning af og forbud mod hold af mink”. «
[Konsekvens af indførelse af permanent forbud mod hold af mink]
3)
Nr. 1 affattes således:
»1. § 1, stk. 1, erstattes af følgende: »Hold af mink er forbudt.««
[Indførelse af permanent forbud mod hold af mink]
2
L 81 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, som gør det midlertidige forbud mod hold af mink permanent, til ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri
Bemærkninger
Til nr. 1
Lovforslagets undertitel tilpasses som konsekvens af indførelse af et permanent forbud.
Til nr. 2
Lovens titel tilpasses som konsekvens af indførelse af et permanent forbud.
Til nr. 3
Med den foreslåede ændring indføres et permanent forbud mod hold af mink. Forbuddet mod
hold af mink og ind- og udførsel m.v. af mink omfatter som udgangspunkt ikke hold af mink i
zoologiske haver, dyreparker og lignende, hold af mink i cirkus, forlystelsesparker og lignende
virksomheder, og privates hold af domesticerede former af mink, dog maksimalt fem mink.
Herudover kan ministeren for fødevarer, landbrug og fiskeri efter ansøgning give tilladelse til
hold af mink med henblik på tekniske videnskabelige undersøgelser, der kan udføres under
tilsyn af Dyreforsøgstilsynet. Der kan fastsættes vilkår for sådanne hold af mink.
Forslaget om indførelse af et permanent forbud mod hold af mink skal notificeres for EU-
Kommissionen
i
overensstemmelse
med
informationsproceduredirektivet
og
notifikationsperioden være udløbet, før det permanente forbud mod hold af mink kan sættes i
kraft. Notifikationsperioden er som udgangspunkt tre måneder men kan under visse
omstændigheder forlænges.
Rasmus Prehn
/
Paolo Drostby
3