Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2499390_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0037-0138
Dok.:
2233951
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdøm-
tes og visse forvaringsdømtes rettigheder), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, at de foreslåede indskrænkninger i de livstids- og forvaringsdømtes ret til kontakt med personer uden for fængslet ikke griber ind i de indsattes ret til efter forvaltningslovens § 8 at vælge partsrepræsentant, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 5 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren bekræfte, at de foreslåede indskrænkninger i de
livstids- og forvaringsdømtes ret til kontakt med personer uden
for fængslet ikke griber ind i de indsattes ret til efter forvalt-
ningslovens § 8 at vælge partsrepræsentant, og at en aftale om
partsrepræsentation er en sådan særlig omstændighed, som i al-
mindelighed bør få Kriminalforsorgen til at tillade kontakt via
besøg, brevveksling og telefonering efter de respektive undta-
gelsesbestemmelser?”
Svar:
Det foreslås med lovforslaget, at livstids- og visse forvaringsdømtes mulig-
heder for at modtage besøg, brevveksle og telefonere indskrænkes. Reglerne
indebærer i praksis, at sådanne indsatte som hovedregel ikke kan opnå kon-
takt til nye relationer fra fængslet. De muligheder, som der i øvrigt er i dag
for at tillade eller indskrænke den indsattes muligheder for at modtage be-
søg, brevveksle og telefonere, påvirkes ikke af det fremsatte lovforslag. Der
henvises i den forbindelse til punkt 2.3.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger.
Det indebærer bl.a., at den indsattes ret efter straffuldbyrdelseslovens § 51,
stk. 2 og 3, om henholdsvis besøg fra visse advokater og reglen om uden-
landske indsattes ret til samtale med hjemlandets diplomatiske eller konsu-
lære repræsentanter, ikke berøres og således kan ske uden tilladelse, jf. også
den foreslåede § 51 a, stk. 3.
Hvad angår brevveksling, foreslås det, at den indsatte fortsat uden tilladelse
kan brevveksle med de myndigheder og organisationer mv., som fremgår af
straffuldbyrdelseslovens § 56, jf. den foreslåede § 55 a, stk. 3. Det samme
gør sig gældende for telefonsamtaler, jf. den foreslåede § 57 a, stk. 3. Det
indebærer bl.a., at den indsatte har ret til kontakt uden tilladelse efter de
foreslåede bestemmelser med den advokat, der har været beskikket for eller
valgt af den pågældende som forsvarer i den straffesag, der har ført til ind-
sættelse i institutionen, eller i en verserende straffesag. Det samme gælder
kontakt i øvrigt med advokater, der i medfør af retsplejelovens § 733 er an-
taget af justitsministeren til at beskikkes som offentlige forsvarere.
Side 2/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 5: Spm. om, at de foreslåede indskrænkninger i de livstids- og forvaringsdømtes ret til kontakt med personer uden for fængslet ikke griber ind i de indsattes ret til efter forvaltningslovens § 8 at vælge partsrepræsentant, til justitsministeren
Lovforslaget indebærer således ikke, at der ændres på de muligheder, som
der eksisterer i dag for, at en indsat eksempelvis kan have kontakt med sin
forsvarsadvokat.
Lovforslaget indebærer ikke ændringer i mulighederne for partsrepræsenta-
tion efter bl.a. forvaltningslovens § 8.
Som det ligeledes fremgår af punkt 2.3.3 i lovforslagets almindelige be-
mærkninger, foreslås det, at kriminalforsorgsområdet kan give tilladelse til
besøg, brevveksling og telefoni i relation til andre end nærtstående og de
personer, som den livstids- eller forvaringsdømte havde kontakt til før vare-
tægtsfængslingen, hvis særlige omstændigheder taler herfor.
Bestemmelserne er bl.a. tiltænkt anvendt i de situationer, hvor en retshjælps-
organisation eller lignende ønsker at komme i kontakt med den pågældende
indsatte for at bistå denne.
Der ligger heri, at en partsrepræsentation vil kunne indebære, at der forelig-
ger særlige omstændigheder efter de foreslåede bestemmelser. En tilladelse
vil dog forudsætte, at der er tale om et reelt partsrepræsentationsforhold.
Således vil et partsrepræsentationsforhold ikke kunne anvendes til at omgå
de foreslåede regler om indskrænkning af de pågældende indsattes mulighed
for besøg, brevveksling og telefoni. Da det foreslås, at kriminalforsorgen er
kompetent til at meddele tilladelse efter de foreslåede regler om indskrænk-
ning af besøg, brevveksling og telefoni, vil det også være kriminalforsorgen,
som vil skulle vurdere, om der er tale om et reelt partsrepræsentationsfor-
hold, der ikke er indgået med henblik på at omgå lovforslagets regler.
Side 3/3