Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2499445_0001.png
Retsudvalget 2021-22
REU Alm.del - endeligt svar på spørgsmål 120
Offentligt
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
24. november 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0030-6808
Dok.:
2192359
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 120 (Alm. del), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2021. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, at hvis udgang til en forvaringsdømt udskydes til en frist på 10 års afsoning, vil det medføre en væsentlig udskydelse af det samlede udslusningsforløb og dermed en længere afsoningstid frem til prøveudskrivning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg:
”Kan ministeren oplyse, hvordan et typisk udslusningsforløb –
tidsmæssigt og indholdsmæssigt – er tilrettelagt forud for prø-
veløsladelse af en livstidsdømt, herunder i form af udgang, over-
førsel til åbent fængsel, frigang og udstationering, idet det tillige
bedes oplyst, om der i ministeriets praksis gælder visse mind-
stemål – tidsmæssigt og indholdsmæssigt – for gennemførelse
af en udslusning, før prøveløsladelse kan iværksættes?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan indledningsvist oplyse,
at kriminalforsorgen første gang efter de nugældende regler skal
tage spørgsmålet om udgang til besøg hos bestemte personer op
til overvejelse, når en indsat, der udstår straf af fængsel på livs-
tid, har udstået 5 år og 4 måneder af straffen.
Det beror på en konkret og individuel vurdering, hvornår en
livstidsdømt, der har en problemfri afsoning, og hvor fængslet
har opnået godt kendskab til den pågældende, kan påbegynde
udgang. Det er en forudsætning, at der ikke skønnes at foreligge
risiko for misbrug af udgangen, og at hensynet til retshåndhæ-
velsen ikke taler imod en tilladelse til udgang.
Da livstidsdømte afsoner straf for meget alvorlig personfarlig
kriminalitet, foretages der en skærpet vurdering af misbrugsrisi-
koen og hensynet til retshåndhævelsen, som typisk vil føre til,
at der ikke gives tilladelse til udgang lige på tidspunktet, hvor
kriminalforsorgen første gang skal overveje udgang, jf. ovenfor.
Hvornår der kan gives tilladelse til udgang er forskelligt fra sag
til sag og beror bl.a. på karakteren af og omstændighederne i
forbindelse med den idømte kriminalitet, eventuel tidligere kri-
minalitet og karakteren heraf, hvor hurtigt den dømte er recidi-
veret efter tidligere løsladelse, eventuelt tidligere udgangsmis-
brug, og om den dømte er indforstået med at undergive sig rele-
vante særvilkår for udgang.
Et udgangsforløb for en livstidsdømt er kendetegnet ved, at den
indsatte gradvist og kontrolleret tildeles flere og flere frihedsgo-
der, således at kriminalforsorgen har mulighed for at vurdere,
hvorledes den indsatte agerer uden for institutionen.
Side 2/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, at hvis udgang til en forvaringsdømt udskydes til en frist på 10 års afsoning, vil det medføre en væsentlig udskydelse af det samlede udslusningsforløb og dermed en længere afsoningstid frem til prøveudskrivning, til justitsministeren
Nedenfor beskrives et typisk udgangsforløb for en livstidsdømt,
der hverken er banderelateret eller udvisningsdømt.
De livstidsdømte påbegynder afsoningen i lukket fængsel, hvor
det typiske udgangsforløb begynder med et antal enkeltstående
ledsagede udgange over et par år. I det første år vil den livstids-
dømte typisk få tilladelse til 1 eller 2 ledsagede udgange, og i
det andet år vil den dømte typisk få tilladelse til 2-3 eller 3-4
ledsagede udgange.
Efter afvikling af de enkeltstående ledsagede udgange vil den
livstidsdømte kunne overgå til regelmæssig ledsaget udgang,
begyndende med ledsaget udgang hver anden måned i typisk 1
år og herefter ledsaget udgang hver måned ligeledes typisk i 1
år.
Herefter vil den livstidsdømte kunne overgå til et uledsaget ud-
gangsforløb begyndende med normalt månedlig uledsaget ud-
gang uden overnatning i 6 måneder efterfulgt af månedlig uled-
saget udgang med en enkelt overnatning i 3 måneder, for efter 1
måned at overgå til regelmæssig weekendudgang hver 3. uge.
Det er en forudsætning for udgangsforløbet, at de hidtil afvik-
lede udgange er gået godt, og at den livstidsdømtes afsoning er
problemfri.
Når den livstidsdømte har afviklet uledsaget udgang i en periode
på typisk 1 år, kan der ske udstationering til pension. Udstatio-
neringen gives typisk for en periode af to år, og den livstids-
dømte skal normalt i det første år være undergivet de samme
regler, som gælder for udgang fra åbent fængsel (”fængselsvil-
kår”), mens den pågældende i det andet år derefter typisk skal
være undergivet de regler, der gælder for pensionen (”pensions-
vilkår”). Under udstationeringen vil den livstidsdømte kunne
opnå tilladelse til frigang til beskæftigelse og/eller uddannelse,
hvis det er relevant.
Efter to års udstationering til pension vil den livstidsdømte
kunne udstationeres til egen bolig ligeledes typisk i 1 år, inden
der fra kriminalforsorgens side indledes en sag om prøveløsla-
delse.
Ovenstående udslusningsforløb er det typiske. Således vil ud-
slusningsforløbet kunne fraviges i såvel formildende som skær-
pende retning. Der er således eksempler på, at en livstidsdømt
enten ikke har fået udgangstilladelse eller kun har opnået tilla-
delse til ledsaget udgang efter 15-20 års frihedsberøvelse.”
Side 3/3