Retsudvalget 2021-22
L 76
Offentligt
2499444_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
13. december 2021
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Mikkel Reenberg
Sagsnr.: 2021-0037-0138
Dok.:
2236647
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og
visse forvaringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdøm-
tes og visse forvaringsdømtes rettigheder), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 26. november 2021. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Rosa Lund (EL).
Nick Hækkerup
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, at hvis udgang til en forvaringsdømt udskydes til en frist på 10 års afsoning, vil det medføre en væsentlig udskydelse af det samlede udslusningsforløb og dermed en længere afsoningstid frem til prøveudskrivning, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 11 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v. (Indskrænkning af livstidsdømtes og visse forva-
ringsdømtes rettigheder) (L 76) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil ministeren bekræfte, at spørgsmålet om udgang til en for-
varingsdømt efter gældende regler skal tages op efter 2 års afso-
ning, og at en udskydelse af denne frist til 10 års afsoning må
forventes at medføre en væsentlig udskydelse af det samlede ud-
slusningsforløb og dermed typisk en væsentligt længere afso-
ningstid frem til prøveudskrivning?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Direktoratet for Kriminalforsorgen, der har oplyst følgende:
”Direktoratet for Kriminalforsorgen kan bekræfte, at kriminal-
forsorgen efter de gældende regler første gang skal tage spørgs-
målet om udgang til besøg hos bestemte personer op til overve-
jelse, når en forvaringsdømt har været anbragt i forvaring i 2 år.
Der henvises til udgangsbekendtgørelsens § 24, stk. 1, nr. 4.
Som det fremgår af lovforslagets almindelige bemærkninger,
pkt. 2.2.1, regulerer bestemmelsen alene, hvornår kriminalfor-
sorgen første gang skal overveje, hvorvidt en forvaringsdømt
skal meddeles tilladelse til udgang. Fristen på de 2 år i § 24, stk.
1, nr. 4, fastlægger ikke tidspunktet for, hvornår en forvarings-
dømt opnår tilladelse til udgang til besøg hos bestemte personer.
Det beror således på en konkret og individuel vurdering, hvornår
en forvaringsdømt, der har en problemfri afsoning, og hvor
fængslet har opnået godt kendskab til den pågældende, kan på-
begynde udgang. Det er en forudsætning, at der ikke skønnes at
foreligge risiko for misbrug af udgangen, og at hensynet til rets-
håndhævelsen ikke taler imod en tilladelse til udgang. Da forva-
ringsdømte afsoner straf for alvorlig personfarlig kriminalitet,
foretages der en skærpet vurdering af misbrugsrisikoen og hen-
synet til retshåndhævelsen, som typisk vil føre til, at der ikke
gives tilladelse til udgang lige på tidspunktet, hvor kriminalfor-
sorgen første gang skal overveje udgang, jf. ovenfor. Hvornår
der kan gives tilladelse til udgang er forskelligt fra sag til sag og
beror bl.a. på karakteren af og omstændighederne i forbindelse
med den idømte kriminalitet, eventuel tidligere kriminalitet og
karakteren heraf, hvor hurtigt den dømte er recidiveret efter tid-
ligere løsladelse, eventuelt tidligere udgangsmisbrug, og om den
Side 2/3
L 76 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 11: Spm. om, at hvis udgang til en forvaringsdømt udskydes til en frist på 10 års afsoning, vil det medføre en væsentlig udskydelse af det samlede udslusningsforløb og dermed en længere afsoningstid frem til prøveudskrivning, til justitsministeren
dømte er indforstået med at undergive sig relevante særvilkår
for udgang.
Selve udslusningsforløbet svarer som udgangspunkt til det ud-
slusningsforløb, der gælder for livstidsdømte og som er beskre-
vet i justitsministerens besvarelse af 24. november 2021 af
spørgsmål nr. 120 (Alm. del) fra Folketingets Retsudvalg, hvor-
til der henvises.”
Som det fremgår af den foreslåede § 49 a i lovforslagets § 1, nr. 3, kan en
indsat, der er idømt fængselsstraf på livstid eller forvaring for overtrædelse
af en bestemmelse, som hjemler straf af fængsel på livstid, ikke opnå tilla-
delse til udgang, før der er udstået 10 år af den idømte straf af fængsel på
livstid, eller indtil vedkommende har været anbragt i forvaring i 10 år, med-
mindre udgang sker til bestemte særlige formål eller med henblik på at vur-
dere den forvaringsdømtes farlighed.
Som det fremgår af bestemmelsen, vil udgangspunktet om, at der ikke kan
ske udgang i de første 10 år af anbringelsen i forvaring således kunne fravi-
ges, hvis det sker med henblik på at vurdere den forvaringsdømtes farlighed.
Som det fremgår af punkt 2.2.3 i lovforslagets almindelige bemærkninger,
tager bestemmelsen højde for anklagemyndighedens opfyldelse af straffelo-
vens § 72, hvorefter det påhviler anklagemyndigheden at påse, at en foran-
staltning om forvaring efter straffelovens § 70 ikke opretholdes i længere tid
og i videre omfang end nødvendigt. Det kan således ikke udelukkes, at en
psykiater vil vurdere, at det er nødvendigt, at den forvaringsdømte kommer
på udgang før de 10 år for at kunne vurdere farligheden af pågældende. I så
fald indebærer bestemmelsen, at den pågældende kan meddeles tilladelse til
udgang.
Side 3/3