Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22, Skatteudvalget 2021-22
L 7 , L 7 A , L 7 B
Offentligt
2470540_0001.png
1. november 2021
J.nr. 2020 - 6100
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 7 - Forslag til Lov om ændring af skattekontrolloven og ligningsloven
(Kompetence til godkendelse af oplysningsskemaet m.v., regnskabsføring i fremmed va-
luta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige, lempelse af kravet om udarbejdelse af
transfer pricing-dokumentation i visse rent danske situationer, justering af straffebestem-
melsen om indgivelse af land for land-rapport, beskatning af lejeindtægter ved udlejning
af helårsbolig og godkendelse af små patientforeninger for sjældne sygdomme som al-
menvelgørende foreninger m.v.).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 18. oktober 2021. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Morten Bødskov
/ Per Hvas
L 7 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en uddybende redegørelse for baggrunden for forslaget om at tillade regnskabsføring i fremmed valuta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige, til skatteministeren
2470540_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre uddybende for baggrunden for forslaget om at tillade regnskabs-
føring i fremmed valuta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige? Endvidere bedes
ministeren skønne over størrelsen af de økonomiske og administrative byrder for virk-
somheder, som forslaget vil fjerne.
Svar
I dag kan selskaber mv., der er fuldt skattepligtige eller begrænset skattepligtige, der udø-
ver erhverv med fast driftssted her i landet, regnskabsføre i fremmed valuta. Det betyder,
at de kan udarbejde det skattemæssige årsregnskab i en fremmed valuta og omregne resul-
tatet til danske kroner. Det er en betingelse herfor, at selskabet inden begyndelsen af det
første indkomstår, for hvilket selskabet vælger en anden valuta end danske kroner, har
oplyst Skattestyrelsen om, hvilken valuta der ønskes anvendt, og om, hvilken centralbanks
kurs der ønskes anvendt ved omregningen af resultatet. Dette sker for at sikre, at der ikke
skabes mulighed for at spekulere i valget af valuta, men at valget af valuta træffes ud fra
forretningsmæssige overvejelser. Bogføringen skal desuden indeholde oplysninger, som
gør det muligt til enhver tid at omregne til den pågældende valuta.
Baggrunden for forslaget er, at en mindre gruppe af udenlandske selskaber mv., som leve-
rer forskellige serviceydelser til de olie- og gasproducerende virksomheder i den danske
del af Nordsøen, har rettet henvendelse til Skattestyrelsen for at få mulighed for at regn-
skabsføre i fremmed valuta. Disse selskaber er hverken fuldt skattepligtige eller begrænset
skattepligtige til Danmark, men alene skattepligtige efter kulbrinteskattelovens § 3, dvs.
skattepligten omfatter alene indtægter ”i forbindelse med
forundersøgelse, efterforskning
og indvinding af kulbrinter og dertil knyttet virksomhed”.
Skattestyrelsen har måttet afslå ansøgningerne fra sådanne selskaber mv. med henvisning
til, at der i dag ikke er hjemmel til at lade selskaberne regnskabsføre i fremmed valuta.
Selskaberne vil derfor være nødsaget til at føre regnskab i dansk valuta ud over deres eksi-
sterende regnskab i fremmed valuta, da der skal ske omregning af hver enkelt indtægts-
post og udgiftspost til danske kroner. Omregningen vil skulle ske til valutakursen på det
tidspunkt, hvor den enkelte indtægt er erhvervet, og den enkelte udgift er afholdt. Til for-
skel herfra vil fx begrænset skattepligtige selskaber, der bogfører i en fremmed valuta, og
som vælger at omregne resultatet af det skattemæssige årsregnskab til danske kroner ved
"engangsomregning", ikke skulle registrere kursen på tidspunktet for hver enkelt transak-
tion, for så vidt angår den valgte valuta. Dermed vil den omfattende registrering af valuta-
kurser til brug for udarbejdelsen af det skattemæssige årsregnskab i vidt omfang blive er-
stattet af en "engangsomregning" for så vidt angår transaktioner m.v. i den valgte frem-
mede valuta.
En gennemførelse af lovforslaget vil derfor give de berørte selskaber mv. økonomiske og
administrativt lettelser og vil medføre, at de ligestilles med fx begrænset skattepligtige sel-
skaber med fast driftssted. Som det imidlertid fremgår af lovforslagets bemærkninger, er
Side 2 af 3
L 7 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om en uddybende redegørelse for baggrunden for forslaget om at tillade regnskabsføring i fremmed valuta for visse udenlandske kulbrinteskattepligtige, til skatteministeren
2470540_0003.png
det ikke muligt nærmere at opgøre de økonomiske og administrative konsekvenser for
selskaberne af forslaget på dette punkt.
Som det endvidere fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, kan den manglende lige-
stilling med andre virksomheder, som kan regnskabsføre i fremmed valuta, være i strid
med EU-retten, idet der ikke er særlige grunde, fx hensynet til effektiv skattekontrol, der
taler for at afskære disse selskaber for en mulighed, som fuldt skattepligtige og begrænset
selskaber mv. har.
Side 3 af 3