Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
07-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 3. december 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 50 (L 64) til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Mette Thiesen (NB).
Spørgsmål nr. 50:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til L 64, hvorefter
kommunale sociale tilbud i lighed med private tilbud omfattes af et krav om
revisorpåtegnede regnskaber på enhedsniveau? Ændringsforslaget skal
derved bl.a. sikre 1) uafhængig kontrol med at de indberettede kommunale
nøgletal er korrekte, 2) at Tilbudsportalen rummer retvisende takster for sociale
tilbud på tværs af ejerskabsformerne, 3) mulighed for sammenligning af pris og
kvalitet på tværs af ejerskabsformerne gennem ensartet indberetning til
Tilbudsportalen, 4) øget gennemsigtighed på socialområdet generelt med
retvisende takster for sociale tilbud på tværs af ejerskabsformerne, og 5) at der
således tilvejebringes tilbud af høj kvalitet på socialområdet på tværs af
ejerskabsformerne.”
Svar:
Ud fra formuleringen af spørgsmålet er der udarbejdet vedlagte udkast til
ændringsforslag med det ønskede indhold. På grund af kompleksiteten i og
konsekvenserne af et krav om regnskabsaflæggelse og revision på
tilbudsniveau for kommunale og regionale tilbud, har det ikke været muligt at
udarbejde et uddybet og endeligt forslag. Forslaget er derfor udarbejdet som
en bemyndigelse, hvor social- og ældreministeren efterfølgende fastsætter
regler i en bekendtgørelse, der træder i kraft efter ministerens bestemmelse,
når den færdige model foreligger.
Jeg skal kraftigt understrege, at jeg af nedennævnte grunde ikke mener, at
ændringsforslaget bør fremsættes.
Først og fremmest vil forslaget have voldsomme økonomiske konsekvenser.
Det er Social- og Ældreministeriets skøn, at alene kravet om revision af
kommunale og regionale tilbuds regnskaber, som vil omfattet godt 1.000
offentlige tilbud, vil koste et stort tocifret millionbeløb om året, og hertil kommer
udgifterne til tilbuddenes udarbejdelse af budgetter og de afledte konsekvenser
for socialtilsynene. Forslaget vil derfor også medføre en isoleret stigning i
administrationsopgaverne i kommunerne. Der er ikke afsat midler til dette, og
det er efter min opfattelser uansvarligt at fremsætte et ufinansieret forslag i
denne størrelsesorden.
1