Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2495379_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
Doknr.
498028
Dato
07-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 30. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 49 til L 64 til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Trine Torp (SF).
Spørgsmål nr. 49:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, hvor det præciseres i
lov om socialtilsyn, at socialtilsynene skal være opmærksomme på, at
oplysninger om brug af vikarer i et tilbud ikke går ud over kvaliteten og
personalekompetencer i tilbuddet? Ændringsforslaget bedes udarbejdet, så det
fremgår tydeligt, at en stigning i brugen af vikarer kan betyde manglende
nødvendige personalekompetencer, der kan være afgørende for et tilbuds
godkendelse.”
Svar:
Ud fra formuleringen af spørgsmålet er der udarbejdet vedlagte udkast til
ændringsforslag med det ønskede indhold.
Jeg skal understrege, at jeg ikke mener, at det er hensigtsmæssigt, at
lovforslaget ændres som foreslået i det ønskede ændringsforslag. Dels af
faglige årsager, jf. nedenfor, og dels fordi forslaget kan have økonomiske
konsekvenser, som det ikke har været muligt at beregne.
Følgende fremgår af
Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det
økonomiske tilsyn med sociale tilbud:
”Fokus
på brug af vikarer
Et højt forbrug af vikarer i et tilbud kan have negativ betydning for kvaliteten i
indsatsen i et tilbud. Derfor ønsker aftaleparterne, at socialtilsynet skal have et
skærpet fokus på sociale tilbuds brug af vikarer og ikke fast ansat personale
med borgerelaterede opgaver, herunder når et tilbuds personalekompetencer
vurderes, da en omfattende brug af vikarer kan have stor betydning for, om
tilbuddet er i stand til at tilrettelægge og udøve en systematisk pædagogisk
indsats, hvor der arbejdes målrettet med beboernes udvikling i tilbuddet.
Der fastsættes derfor en ny indikator i kvalitetsmodellen, som skal sikre, at et
højt forbrug af vikarer og ikke fastansat personale, bliver et element i
socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet.
Når det er nødvendigt at bruge vikarer i et socialt tilbud, skal der stilles krav til
vikarernes kompetencer på samme måde som til tilbuddets faste personale.
1
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om et ændringsforslag, hvorefter socialtilsynene skal være opmærksomme på, at brug af vikarer ikke går ud over kvalitet og personalekompetencer i tilbuddet, til social- og ældreministeren
2495379_0002.png
Sådan er det allerede i dag. Kvalitetsmodellen vil derfor blive præciseret, så det
bliver klart, at socialtilsynets vurdering af medarbejdernes kompetencer
omfatter både fastansatte og vikarer.”
Kvalitetsmodellen er der, hvor denne type emner typisk reguleres i
socialtilsynssammenhæng. Det giver efter min opfattelse bedst faglig mening
og den bedste sammenhæng til andre af kvalitetsmodellens temaer.
På baggrund af den politiske aftale er kvalitetsmodellen således allerede
ændret i den udgave af socialtilsynsbekendtgørelsen, som træder i kraft den 1.
januar 2022.
Kvalitetsmodellen er ændret på følgende måde, hvor
begrebet ”ikkefastansat
personale” er anvendt i stedet for ”vikarer”, da det dermed også kommer til at
omfattet andet løst tilknyttet personale end vikarer:
I temateksten til temaet
”Organisation
og ledelse” er den kursiverede tekst
indsat:
”En
væsentlig forudsætning for kvaliteten af sociale tilbud er en
hensigtsmæssig organisering samt en kompetent og ansvarlig ledelse. En
kompetent og ansvarlig ledelse er blandt andet kendetegnet ved at drive
tilbuddet fagligt og økonomisk forsvarligt, sætte rammerne for tilbuddets
strategiske udvikling og varetage den daglige drift.
Herunder er tilbuddets
brug af ikkefastansatte medarbejdere med borgerrelaterede opgaver, et
væsentligt element.”
Under temaet ”Organisation og ledelse” er indsat en ny indikator:
”Indikator
9.d: Brugen af ikkefastansatte medarbejdere er hensigtsmæssig i
forhold til at sikre, at tilbuddet er i stand til at tilrettelægge og udøve en
systematisk pædagogisk indsats.”
I temateksten til temaet ”Kompetencer” er den kursiverede tekst indsat:
” et
er afgørende for kvaliteten i tilbuddet, at tilbuddets medarbejdere,
herunder ikkefastansatte medarbejdere,
har de faglige, relationelle og
personlige kompetencer, der er nødvendige i forhold til tilbuddets
målsætninger og målgruppe, de metoder tilbuddet anvender, samt
borgernes aktuelle behov. Herunder skal børn og unge sikres en tryg
hverdag og opvækst med nære og stabile relationer.
Udover tilbuddets aktuelle kompetenceniveau er det vigtigt, at tilbuddet har
strategisk fokus på, hvordan de nødvendige kompetencer sikres på såvel
kort som langt sigt, samt hvordan eventuelle specialistkompetencer kan
tilvejebringes.
Det er et vigtigt aspekt af kvaliteten af et tilbud, at medarbejderne,
herunder ikkefastansatte medarbejdere,
møder borgerne med respekt for
den enkeltes behov og forudsætninger samt har fokus på borgernes
retssikkerhed.”
Under temaet ”Kompetencer” er der indsat ny tekst i to indikatorer,jf. den
kursiverede tekst:
2
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 49: Spm. om et ændringsforslag, hvorefter socialtilsynene skal være opmærksomme på, at brug af vikarer ikke går ud over kvalitet og personalekompetencer i tilbuddet, til social- og ældreministeren
2495379_0003.png
o
Indikator 10.a: Medarbejdergruppen,
herunder ikkefastansatte
medarbejdere,
har samlet set relevant uddannelse, opdateret viden
og erfaring med målgruppen og tilbuddets metoder.
Indikator 10.b: Det er afspejlet i medarbejdernes samspil med
borgerne, at medarbejderne,
herunder ikkefastansatte
medarbejdere,
har relevante kompetencer.
o
Med venlig hilsen
Astrid Krag
Bilag:
Ændringsforslag til L 64
3