Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2494160_0001.png
Bilag 1 til Aftale om styrkelse af socialtilsynet og styrkelse af det økono-
miske tilsyn med sociale tilbud (konkrete initiativer indeholdt i aftalen)
1. Generel styrkelse af socialtilsynet
Socialtilsynets sanktionsmuligheder styrkes
Socialtilsynet får mulighed for at sætte et tilbud under skærpet tilsyn, uden at der samtidigt skal
udstedes et konkret påbud, og dette indberettes til Tilbudsportalen. Dette sikrer at socialtilsynet
får mulighed for at føre et intensiveret tilsyn med et tilbud i tilfælde af, af socialtilsynet er bekym-
ret for kvaliteten, og dette synliggøres over for bl.a. kommunerne på Tilbudsportalen.
Understøttelse af ensartethed i socialtilsynenes virksomhed
Opgaven med at godkende og føre tilsyn på områder, som er små eller komplicerede, samles hos
enkelte socialtilsyn:
Godkendelse af og tilsyn med foreninger og private virksomheder, der varetager arbejdsgi-
verfunktioner i ordninger, jf. lov om social service §§ 95 og 96.
Godkendelse af og tilsyn med private sociale tilbud, der indgår i koncerner eller koncern-
lignende konstruktioner.
Godkendelse af og tilsyn med sikrede døgninstitutioner og særligt sikrede afdelinger, jf.
lov om social service § 66, stk. 1, nr. 7.
Godkendelse af og tilsyn med pladser på efterskoler, frie fagskoler og frie grundskoler med
kostafdeling, jf. lov om social service § 66, stk. 1, nr. 8, når skolen har flere end otte plad-
ser til anbringelse.
Etablering af forpligtelse for de fem socialtilsyn til at indgå i auditfunktionens tværgående initiati-
ver og aktiviteter.
Social- og Ældreministeren får mulighed for at anmode Socialstyrelsens auditfunktion om at udar-
bejde bindende retningslinjer for socialtilsynenes udførelse af deres opgaver på områder, hvor der
er særligt behov for at sætte fokus på en styrkelse af ensartetheden i tilsynspraksis på tværs af de
fem socialtilsyn.
Socialstyrelsens auditfunktion skal i sin årsrapport særligt fokusere på, om de enkelte socialtilsyns
praksis er med til at opfylde socialtilsynslovens formål, og om der er områder, hvor socialtilsynene
har en uensartet praksis.
Socialstyrelsens auditfunktions årsrapport skal drøftes af den enkelte ansvarlige kommunalbesty-
relse på et møde.
Uklare regler i gældende regler, som kan give grundlag for en uensartet praksis, præciseres, hvilket
vil understøtte en fælles forståelse af reglerne og dermed også en ensartet praksis.
Der afsættes midler til opkvalificering af medarbejderne i socialtilsynene.
Indførelse af karensperiode
Der indføres en karensperiode, som betyder, at et tilbud, herunder tilbud som indgår i en koncern
eller koncernlignende konstruktion, stadig vil være underlagt det oprindelige socialtilsyn i et år,
selv om tilbuddet eller koncernen/den koncernlignende konstruktion flytter adresse.
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvilke dele af forslaget der går længere end aftalen om styrkelse af socialtilsynet og det økonomiske tilsyn med sociale tilbud, til social- og ældreministeren
Skærpelse af oplysningspligt
Alle sociale tilbud omfattet af socialtilsynet forpligtes til af egen drift til at orientere socialtilsynet
og anbringende kommune om bekymrende forhold i tilbuddet, herunder om tilsynsmæssige skridt
om f.eks. iværksættelse af sanktioner fra andre tilsynsmyndigheder.
Socialtilsynet forpligtes til at videregive relevante oplysninger om bekymrende forhold i et tilbud
og om tilsynsmæssige skridt til andre tilsynsmyndigheder, hvis disse er relevante og nødvendige i
den anden myndigheds opgavevaretagelse, og derudover skal samarbejdet mellem forskellige til-
synsmyndigheder styrkes, så det sikres, at oplysninger om bekymrende forhold bliver håndteret.
Det afsøges, om det er muligt at etablere en tilsvarende forpligtelse hos tilgrænsende tilsyn som
f.eks. Styrelsen for Patientsikkerhed, Styrelsen for Uddannelse og Kvalitet samt Arbejdstilsynet.
Socialtilsynet får mulighed for at videregive oplysninger om, at de har modtaget et whistleblow,
samt de oplysninger, som de har modtaget i den sammenhæng, til en anden myndighed uden
whistleblowerens samtykke, hvis disse er relevante og nødvendige for den anden myndigheds top-
gavevaretagelse. Whistleblowerens anonymitet bevares under videregivelsen.
Fokus på sociale tilbuds brug af vikarer
Præcisering i kvalitetsmodellen af, at socialtilsynets vurdering af medarbejdernes kompetencer
omfatter både fastansatte og vikarer.
Der fastsættes en ny indikator i kvalitetsmodellen, som skal sikre, at et højt forbrug af vikarer og
ikke fastansat personale, bliver et element i socialtilsynets vurdering af tilbuddets kvalitet.
2. Styrkelse af det økonomiske tilsyn
Større fokus på private og offentlige tilbuds regnskaber og budgetter
Krav om yderligere regnskabsnøgletal for både offentlige og private tilbud: samlede administrati-
onsomkostninger, samlede borgerrelaterede omkostninger og samlede udgifter til kompetenceud-
vikling. Det eksisterende nøgletal om løn til ledelsen deles op i løn til øverste leder og løn til samlet
ledelse.
Private og offentlige sociale tilbud forpligtes til at indberette og offentliggøre på Tilbudsportalen,
hvor meget af tilbuddets overskud, der er udbetalt som udbytte, overført til andre enheder inden
for en større selvejekonstruktion eller (fsva offentlige tilbud) overført til andre tilbud.
Kommercielle, private tilbud forpligtes til at oplyse, hvor meget udbytte, der samlet set er udbetalt
de sidste 5 år.
Mulighed for at socialtilsynet kan sætte et tilbud under skærpet tilsyn ved væsentlig afvigelse mel-
lem budget og regnskab/regnskabsnøgletal.
Mulighed for at socialtilsynet kan nægte at godkende budgettet på grund af enkeltposter, der ska-
ber tvivl om budgettets legitimitet.
Præcisering af socialtilsynets ret til indsigt i private og offentlige tilbuds og koncerners/koncern-
lignende konstruktioners regnskabsoplysninger samt til at stille spørgsmål og indhente supple-
rende oplysninger hos tilbud, revision eller forvaltningsansvarlig, hvis tilsynet ikke finder, at ind-
berettede oplysninger er fyldestgørende eller har mistanke om, at disse ikke er i overensstemmelse
med de faktiske forhold i tilbuddet.
Hvis socialtilsynet vurderer, at et tilbud er uforholdsmæssigt dyrt sammenlignet med andre tilbud
af samme type og til samme målgruppe og sammenholdt med kvaliteten af tilbuddets indsats, skal
socialtilsynet bemærke dette i tilsynsrapporten og på Tilbudsportalen.
Kommercielle private tilbud forpligtes til at oplyse ejerforholdet på Tilbudsportalen, herunder om
tilbuddet er helt eller delvist ejet fra udlandet.
Skærpede krav til revisor
Revisors gennemgang af private tilbuds regnskaber skærpes på følgende punkter
Revisor skal påse, at regnskab ikke afviger væsentligt fra budget
2
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om, hvilke dele af forslaget der går længere end aftalen om styrkelse af socialtilsynet og det økonomiske tilsyn med sociale tilbud, til social- og ældreministeren
Udarbejdelse af skema, som revisor skal erklære sig på, så det bliver helt klart, hvad revisor
skal forholde sig til, og tydeligt for socialtilsynet, om det er sket.
Styrkede reaktionsmuligheder ift. revisor
Socialtilsynet får mulighed for at anmode revisor om supplerende oplysninger og vurderinger,
hvis socialtilsynet vurderer, at påtegning og protokol ikke opfylder reglerne i efter de særlige
regler om revision af sociale tilbuds regnskaber.
Socialtilsynet kan kræve skift af revisor, f.eks. hvis revisor gentagne gange ikke har opfyldt
kravene i revisionsbekendtgørelsen.
Større fokus på private og offentlige sociale tilbuds konkrete omkostninger
Socialtilsynet skal godkende private tilbuds istandsættelse/større vedligehold, inden disse iværk-
sættes.
Socialtilsynet får pligt til at vurdere private tilbuds udgifter til løn til ledelsen og til at offentliggøre
deres vurdering på Tilbudsportalen.
Når løn til ledelsen opgøres og oplyses i årsrapporten på Tilbudsportalen skal der ikke kun ses på
ren løn men også på pension, og andre ”goder”.
Præcisering af socialtilsynets adgang til at indhente uafhængige valuarvurderinger i forbindelse
med vurderingen af markedsleje for at sikre overensstemmelse mellem de oplysninger, der skal
indberettes i budgetskemaet og de regnskabsnøgletal, der skal indberettes, så de giver mulighed
for at vurdere budgetoverholdelse.
Skærpelse af kravene til koncerner og koncernlignende konstruktioner
Det præciseres, at samhandel mellem enheder i en koncern eller en koncernlignende konstruktion
skal ske "til kostpris og ikke over markedsprisen.” Det vil bl.a. sikre, at der ikke inden for en kon-
cernlignende konstruktion kan tages overpris for vikarer fra ”eget” vikarbureau.
Tilbud, der indgår i koncerner eller koncernlignende konstruktioner får pligt til at udarbejde en
koncernnote med udgangspunkt i tilbuddenes årsregnskaber, som skal synliggøre den faktisk fore-
tagne samhandel mellem koncernens eller den koncernlignende konstruktions enkelte enheder, så
revisor og socialtilsyn kan sikre, at samhandlen er sket til kostpris og ikke over markedspris.
Begrebet ”koncernlignende konstruktion” defineres i socialtilsynsloven.
Private sociale tilbud forpligtes til at give socialtilsynet de nødvendige oplysninger til brug for vur-
deringen af, om et tilbud indgår i en koncern eller koncernlignende konstruktion.
Krav til organisering, ledelse og sammensætningen i private sociale tilbuds bestyrelser
Forbud mod at bestemte personer med tilknytning til ejerne af den faste ejendom indgår i besty-
relsen for private tilbud.
Krav om at et flertal af bestyrelsens medlemmer skal være uafhængige af lederen af tilbuddet.
Krav om medarbejderrepræsentation i bestyrelserne.
Eksisterende tilbud der drives som personligt drevne virksomheder (ex. enkeltmandsejede virk-
somheder eller interessentskaber) skal omlægges til selvejende institutioner eller kapitalselskaber
inden udgangen af 2024.
Der stilles krav om, at personer, der inden for de seneste fem år har indgået i ledelse eller besty-
relse af et tilbud, som er blevet lukket af socialtilsynet, ikke må indgå i ledelse eller bestyrelse af
tilbud, som er godkendt eller vil godkendes af socialtilsynet.
3