Social- og Ældreudvalget 2021-22
L 64
Offentligt
2494061_0001.png
Folketingets Social- og Ældreudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2020-12084
Doknr.
498028
Dato
06-12-2021
Folketingets Social- og Ældreudvalg har d. 26. november 2021 stillet følgende
spørgsmål nr. 12 til L 64 til social- og ældreministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Marlene Ambo-Rasmussen (V).
Spørgsmål nr. 12:
”Vil
ministeren oplyse, hvorfor offentlige tilbud ikke er omfattet af § 11 a, stk.
3?”
Svar:
Forslaget til § 11 a, stk. 3, i socialtilsynsloven medfører, at socialtilsynet
fremover som led i vurderingen af, om et privat tilbud har den fornødne kvalitet,
skal vurdere tilbuddets udgifter til løn til ledelsen. Vurderingen skal
offentliggøres på Tilbudsportalen.
At forslaget alene omfatter private tilbud er begrundet i, at den ansvarlige
kommunalbestyrelse eller det ansvarlige regionsråd allerede har en decideret
forpligtelse til at forvalte offentlige midler forsvarligt. Der er desuden fastsat
regler i henhold til § 67 i den kommunale styrelseslov om Kommunernes
Lønningsnævns godkendelse af lønforhold for personale i kommunens tjeneste
samt ved selvejende institutioner, som kommuner indgår driftsaftale med.
Tilsvarende gælder for personale i regional tjeneste og personale i selvejende
institutioner, som regionerne indgår driftsaftale med mhp. opfyldelsen af dem i
lovgivningen pålagte forpligtigelser. I disse tilfælde fastsættes eller bestemmes
løn- og øvrige ansættelsesvilkår af, hvor der i henhold til § 37 i regionsloven er
fastsat regler om Regionernes Lønnings- og Takstnævn i henhold til § 37 af
regionsloven.
Det bemærkes, at vurderingen skal ske som led i socialtilsynets vurdering af,
om tilbuddet har den fornødne økonomiske kvalitet, og at vurderingen både vil
indebære, at socialtilsynet vil skulle se på selve lønnen, men også på pension
og andre goder. Vurderingen vil endvidere indebære, at socialtilsynet vil skulle
se på, om det private tilbuds udgifter til løn til ledelsen står i rimeligt forhold til
tilbuddets økonomi.
Socialtilsynet skal være så forsigtige og så objektive som muligt i deres
vurdering. Offentliggørelsen af vurderingen på Tilbudsportalen skal opdateres,
så den er aktuel og retvisende men har ikke sig selv retsvirkning ift. tilbuddet.
Der er således alene tale om en oplysning til de anbringende og visiterende
kommuner, som vil kunne anvende oplysningen, når de skal vælge tilbud.
1
L 64 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvorfor offentlige tilbud ikke er omfattet af § 11 a, stk. 3, til social- og ældreministeren
2494061_0002.png
Med den politiske aftale får vi viden om en række nye økonomiske nøgletal,
som Social- og Ældreministeriet vil kunne bruge til at udarbejde nationale
statistikker. Disse vil tilbuddene kunne bruge til at sammenligne sig med andre
tilbud, og socialtilsynene vil kunne bruge dem i deres vurderingen af f.eks.
lederlønninger.
Socialstyrelsens auditfunktion vil løbende understøtte en ensartet tilgang til
anvendelse af bestemmelsen på tværs af de fem socialtilsyn.
Med venlig hilsen
Astrid Krag
2