Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 58
Offentligt
2489242_0001.png
Bilag 1 - Oversigt over forsøg der foreslås forlænget med L
58
Sagsnr.
2021 - 7275
Doknr.
467630
Dato
24-11-2021
Tabel 1
Forsøg, der foreslås forlænget med 1 år
Forsøgsmuligheder
Forsøg efter § 9: Mikrolån
Det fremgår af evalueringen, at forsø-
get med mikrolån vurderes at være et
rentabelt tilbud over for målgruppen.
Ifølge evalueringen er der blandt
Forlænges med henblik på at afklare,
borgerne positive oplevelser forbundet om muligheden for at tilbyde mikrolån
med mikrolånene, men også en del
skal udbredes.
administrative udfordringer for både
borgere og medarbejdere. Derudover
var der et lavt antal deltagere.
Forsøgsforløb
Begrundelse
Mulighed for at tilbyde ledige med en
realistisk forretningsidé og evner for
iværksætteri et mikrolån til opstart af
virksomhed. Forsøget vil udvide
muligheden til andre målgrupper.
Forsøg efter § 9 d: Ledighedsydelse - fritagelse for revurdering i 12. måned inden for 18 måneder
Fritagelse fra § 74 c i lov om aktiv
socialpolitik, hvor kommunen skal
vurdere om en borger fortsat skal
være en del af fleksjobordningen (og
modtage ledighedsydelse) efter de har
været det i 12 af de seneste 18 måne-
der.
Evalueringen viser, at fritagelsen for
revurderingen efter 12 måneder i
nogen eller høj grad har forenklet
sagsbehandlingen på området.
Erfaringerne vil kunne indgå i videns-
grundlaget for den kritiske gennem-
gang af reformen af førtidspension og
fleksjob.
Forsøg efter § 10: Fritagelse for en række administrative procedurer i sager om udsatte børn
Fritagelse fra procesregler i servicelo-
ven relateret til afholdelse af børne-
samtale, udarbejdelse af børnefaglig
undersøgelse, handleplan og foræl-
drehandleplan samt tilbagemelding til
underretter.
Evalueringen viser et vellykket forsøg,
hvor medarbejdernes arbejde er
omlagt, så kommunerne oplever, at de
bruger mindre tid på dokumentation og
mere tid med de udsatte familier,
samtidig med at perioden fra underret-
ning til indsats er forkortet.
Intentionerne med forsøget og de
konkret testede initiativer indgår som
en del af grundlaget for regeringens
kommende forslag til en ny Barnets
Lov.
Forsøg efter § 25: Udvidet anvendelse af udslusningsboliger og mulighed for at forlænge støtteperioden i
udslusningsboliger
Evalueringen viser, at netværket
generelt har gode erfaringer med
forsøgshjemlen. Muligheden for at
Udvidelse af brugen af udslusningsbo- kunne tilbyde en udslusningsbolig har
liger, hvor der er mulighed for husleje- generelt haft positiv indvirkning på
tilskud, til at omfatte flere målgrupper målgruppens trivsel. Medarbejderne i
og boligtyper.
kommunerne har ligeledes et billede af
tilbuddet som en god mulighed for at
hjælpe sårbare borgere som er truet af
hjemløshed.
Mulighed for at forlænge støtteperio-
den i udslusningsboliger fra to til fem
år for udsatte borgere eller borgere
med et handicap, der indenfor den
længere tidshorisont forventes at
kunne opnå en indtægtsmæssig
forbedring.
Netværket anbefaler, at muligheden
for længere tilskudsperiode udbredes,
da det giver mulighed for at gennemfø-
re længere afklaringsforløb med
tilskud.
En udvidet anvendelse af udslus-
ningsboliger indgår i regeringens
udspil om en omlægning af hjemløse-
indsatsen. Herunder at flere boligtyper
kan være omfattet.
En udvidet anvendelse af udslus-
ningsboliger indgår i regeringens
udspil om en omlægning af hjemløse-
indsatsen. Herunder en længere
tidshorisont.
Forsøg efter § 26 e: Mulighed for midlertidige boliger
Kommunal adgang til at godkende
Netværket har haft nogle udfordringer I forbindelse med en evt. revision af
midlertidige boliger for en periode
med forsøgshjemlen, hvorfor den ikke planloven vil det blive overvejet at
svarende til konstruktionens restlevetid er anvendt, Ifølge evalueringen har en ændre dispensationsbestemmelsen
L 58 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende en oversigt over de forsøg, som er omfattet af lovforslaget, med angivelse af formål og hidtidigt forløb og begrundelse for, hvorfor hvert enkelt forsøg foreslås forlænget, til indenrigs- og boligministeren
2489242_0002.png
(op til 30 år). Boligerne kan efter
kommunal anvisning tildeles socialt
udsatte unge.
udfordring bl.a. været at der i forsøg
alene må opføres midlertidige boliger
til socialt udsatte unge. Kommunernes
ansøgning var baseret på, at der
skulle kunne ske en integration mellem
unge studerende i midlertidige boliger
som led i den nuværende planlovsbe-
stemmelse om midlertidige boliger.
Det er ikke muligt med forsøgsbe-
stemmelsen. Der er stor risiko for, at
midlertidige boliger, der alene rummer
et antal socialt udsatte unge, vil føre til
en stigmatisering af beboerne og
negative naboeffekter.
sådan, at det bliver muligt at etablere
midlertidige boliger målrettet særligt
udsatte borgere på midlertidige lokati-
oner.
Forsøg efter § 27: Øget fleksibilitet i deleboligordninger
Evalueringen viser stor tilfredshed
med forsøget blandt medarbejderne.
Mulighed for at kommunerne kan
Til dels fordi forsøget om indretning i
betale for indretning af deleboliger,
nogle boliger er hele forudsætningen
samt for varmeudgifter, så den ene
for, at en bolig kan benyttes til delebo-
lejer ikke er ansvarlig, hvis den anden lig, da kommunerne forud for forsøget
flytter.
ikke måtte opstille og finansiere
skillevægge.
Forsøg efter § 27 a: Tværkommunalt akutteam
Udfordring af sundhedslovens § 138:
Hver kommunes kompetence til at
træffe beslutning om tildeling af syge-
pleje delegeres til de øvrige kommuner
i netværket, så akutfunktionens med-
arbejdere kan tildele og levere syge-
plejeydelser til alle borgere i tilbuddet,
uanset borgerens bopælskommune.
Aktiviteten i akutteamet har været
stigende i forsøgsperioden (fra april
2018) og stabiliseredes i 2020 omkring
450-500 månedlige besøg.
Forlænges med henblik at afklare, om
forsøget skal udbredes helt eller
Evalueringen viser stor tilfredshed
delvist til generel lovgivning.
med forsøget blandt borgerne, ansatte
i akutteamet samt almen praksis,
hospital og 1813.
Muligheden for at påbegynde medici-
nering har været anvendt 275 gange i
alt frem til juni 2020. De mest anvend-
te lægemidler var selexid (penicillin)
Forlænges med henblik på at afklare,
og natriumklorid.
om forsøget skal udbredes helt eller
delvist til generel lovgivning.
Evalueringen viser stor tilfredshed
med forsøget blandt borgerne, ansatte
i akutteamet samt almen praksis,
hospital og 1813.
I Aarhus Kommune blev en tredjedel
af de årlige tilsyn på plejehjem i
perioden januar 2018-december 2020
gennemført som anmeldte tilsyn, mens
to tredjedele blev gennemført som
uanmeldte tilsyn.
Evalueringen viser, at der kan være
fordele ved anmeldt tilsyn, særligt
fsva. den praktiske afvikling af tilsynet.
Forsøg efter § 30 a: Psykologbehandling i jobcenterregi
Psykologbehandling er ikke omfattet af
beskæftigelseslovgivningen og gives
dermed ikke som et beskæftigelsesret-
tet tilbud. Der er ikke noget i beskæfti-
Borgere og sagsbehandlere har udvist
gelseslovgivningen, der er til hinder
tilfredshed med forsøget. Det er dog
for, at kommunerne kan tilbyde borge-
uvist, i hvilket omfang borgeres syge-
re psykologhjælp, det kan bare ikke
melding forkortes som direkte følge af
indgå som et beskæftigelsestilbud.
tilbuddet om psykologbehandling.
Forsøget foreslås forlænget et år med
henblik på at afklare en eventuel
forankring af ordningen.
Forsøget søges udbredt, da det
vurderes at kunne skabe bedre juridi-
ske rammer for, at kommunerne kan
understøtte etablering af deleboliger,
der er attraktive og tilgængelige for
målgruppen.
Forsøg efter § 27 b: Opbevaring og udlevering af medicin i den tværkommunale akutfunktion
Udfordring af lægemiddellovens § 39:
Mulighed for, at sygeplejesker i akut-
funktionen kan medbringe udvalgte
lægemidler ved besøg hos borgeren,
samt opbevare udvalgte lægemidler i
akutfunktionen.
Forsøg efter § 29: Anmeldt tilsyn på plejehjem
Anmeldte fremfor uanmeldte tilsyn
med plejehjem (jf. servicelovens §
151, stk. 2) for at understøtte kvali-
tetsudviklingen på plejehjem.
Netværkets erfaringer med anmeldt
tilsyn vil indgå i et kommende udvik-
lingsarbejde vedr. tilsyn på ældreom-
rådet som led i den planlagte opfølg-
ning på Ældretopmødet i efteråret
2020.
Mulighed for at give psykolog-
behandling i jobcenterregi til visse
målgrupper af sygedagpenge-
modtagere.
2
L 58 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om ministeren vil sende en oversigt over de forsøg, som er omfattet af lovforslaget, med angivelse af formål og hidtidigt forløb og begrundelse for, hvorfor hvert enkelt forsøg foreslås forlænget, til indenrigs- og boligministeren
2489242_0003.png
Tabel 2
Forsøg, der foreslås forlænget med 2 år
Forsøgsmuligheder
Forsøgsforløb
Begrundelse
Forsøg efter § 14: Situationsbestemt video-, audio- og bevægelsesovervågning
Muligheden for kamerakig har været
anvendt i alt 29 gange i fire ud af netvær-
kets syv kommuner.
Forlænges i to år med henblik på
Evalueringen viser, at forsøget har bidra-
yderligere dataindsamling og evaluering
get positivt til borgernes livskvalitet,
til brug for senere stillingtagen.
herunder sikkerhed og søvnkvalitet samt
givet mulighed for mindre forstyrrende
overvågning. Forsøget har dertil bidraget
til medarbejderes og pårørendes tryghed.
Muligheden for at anvende særlige dør-
åbnere har været anvendt i 10 tilfælde og
kun i Herning Kommune.
Forlænges i to år med henblik på
yderligere dataindsamling og evaluering
Evalueringen viser, at forsøget har bidra- til brug for senere stillingtagen.
get positivt til borgernes ro og sikkerhed
og været med til at forebygge konflikter.
Mulighed for opsætning af situati-
onsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning til nærme-
re afgrænsede formål på botilbud til
borgere, som ikke selv kan give
samtykke.
Forsøg efter § 14 b: Særlige døråbnere på yderdøre, der afgrænser boenheder eller afdelinger
Mulighed for at etablere særlige
døråbnere på yderdøre på bo- og
dagtilbud eller anbringelsessteder,
der afgrænser mindre boenheder i
større tilbud, så det er muligt at
adskille afdelinger inden for yder-
døren.
Forsøg efter § 14 c: Udvidelse af teknologiforsøg til børn og unge med kognitivt handicap i aflastning eller på
døgninstitution
Mulighed for personlige alarm- og
pejlesystemer samt opsætning af
situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning til
nærmere afgrænsede formål til
børn og unge, som ikke selv kan
give samtykke
Muligheden for teknologiske hjælpemidler
for børn og unge har været anvendt i to
tilfælde og kun i Herning Kommune.
Forlænges i to år med henblik på
yderligere dataindsamling og evaluering
Pga. et for spinkelt datagrundlag kan der til brug for senere stillingtagen.
ikke drages konklusioner om virkning i
evalueringen.
Forsøg efter § 14 e: Udvidelse af teknologiforsøg til borgere, der er i målgruppen for, men ikke har ophold i en
borform efter serviceloven, en plejebolig eller lignende
Mulighed for personlige alarm- og
pejlesystemer samt opsætning af
situationsbestemt video-, audio-
og bevægelsesovervågning til
nærmere afgrænsede formål til
borgere, som ikke selv kan give
samtykke
Muligheden for teknologiske hjælpemidler
for hjemmeboende borgere har været
anvendt i to tilfælde og kun i Herning
Forlænges i to år med henblik på
Kommune.
yderligere dataindsamling og evaluering
til brug for senere stillingtagen.
Pga. et for spinkelt datagrundlag kan der
ikke drages konklusioner om virkning i
evalueringen.
Forsøg efter § 14 f: Søvnforbedrende velfærdsteknologi
Mulighed for at udvide anvendelsen
af de to søvnforbedrende velfærds-
teknologier, søvnmonitoreringstek-
nologi og kamerakig, til borgere,
der ikke er i stand til at give et
habilt samtykke hertil.
Søvnforbedrende velfærdsteknologi har
været anvendt for en række borgere i
Aarhus og Esbjerg Kommuner. Mulighe-
den for situationsbestemt videoovervåg-
ning har dog ikke været anvendt i for-
søgsperioden. Evalueringen kan derfor
Målgruppen er primært plejehjems-
ikke konkludere på den del af forsøget.
beboere samt borgere på rehabili-
teringscentre.
Forsøget er delvist imødekommet med
bekendtgørelse om tryghedsskabende
velfærdsteknologier 1. januar 2020.
Forlænges i to år med henblik på
yderligere dataindsamling og evaluering
til brug for senere stillingtagen.
3