Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2493629_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2021
J nr.
2021 - 628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 29. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 36 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Alex Vanopslagh (LA).
Spørgsmål 36
Kan ministeren bekræfte, at det følger af elforsyninglovens nye formålsbestem-
melse og anden relevant lovgivning, at netselskaberne ikke kan anmelde tarifmo-
deller, der indebærer geografisk differentieret tilslutningsbidrag uden der foreligger
en redegørelse, der kan sandsynliggøre, at det afledte samfundsøkonomiske død-
vægtstab er mindre end de forventede besparelser på elnetinvesteringer?
Svar
Elmarkedsdirektivet indebærer, at den forsyningsregulerende myndighed – i Dan-
mark Forsyningstilsynet – har til opgave at fastsætte eller godkende transmissions-
eller distributionstariffer eller deres metoder.
I Danmark er dette på distributionsniveau implementeret således, at det er Forsy-
ningstilsynet, som godkender de tarifmetoder, branchen anmelder, under hensyns-
tagen til, om prisfastsættelsen er sket efter rimelige, objektive og ikke-diskrimine-
rende kriterier for, hvilke omkostninger en given brugerkategori giver anledning til i
overensstemmelse med elmarkedsforordningen. Dette følger af Elforsyningslovens
§ 73 og § 73 a.
I den forbindelse har Forsyningstilsynet til opgave at sørge for, at bl.a. elmarkeds-
forordningens krav om omkostningsægthed efterleves i tarifmetoderne. Det er der-
for ikke muligt i lovgivningen at fastlægge konkret, hvilke metoder Forsyningstilsy-
net kan godkende. Den kompetence ligger hos Forsyningstilsynet i deres egenskab
af uafhængig tilsynsmyndighed og inden for de rammer og kriterier, der er fastlagt i
bl.a. elmarkedsforordningen. For et overblik over de hensyn, som tarifmetoder skal
tilgodese, vil jeg henvise til det notat om tariffer, som jeg tidligere har oversendt til
udvalget, jf. L 53 bilag 8.
Muliggørelsen af geografisk differentierede tilslutningsbidrag og indfødningstariffer
kan modvirke et samfundsøkonomisk dødvægtstab i form af suboptimale netinve-
steringer, idet prissignaler fra producenttarifferne vil tilskynde til, at VE-anlæg frem-
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2809
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 36: Spm. om netselskabernes anmeldelse af tarifmodeller, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2493629_0002.png
adrettet i højere grad vil blive placeret steder i nettet, der medfører de laveste sam-
lede omkostninger ved nettilslutning. Det mener jeg er i tråd med elforsyningslo-
vens formålsparagraf.
Ved en optimal placering af VE-anlæg udnyttes kapaciteten i det eksisterende net
bedre. Herved kan den tekniske og økonomiske levetid af netkapaciteten ligeledes
udnyttes bedre, hvorved der undgås samfundsøkonomisk suboptimale investerin-
ger i ny netkapacitet eller unødig fremrykning af netudbygning.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2