Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2488280_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 27 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 27
Hvor stor er den samlede forventede gebyrbetaling til Forsyningstilsynet specifikt
opgjort til elforsyningen i hhv. 2022, 2023, 2024 og 2025 opgjort pr. elnetkunde i et
elnetselskab med ca. 5.000 elnetkunder sammenlignet med pr. elnetkunde i et net-
selskab på mere end 200.000 elnetkunder, og hvilke initiativer vil ministeren tage
for at sikre en mere ens gebyrbetaling pr. netkunde på tværs af netområder?
Svar
Den samlede gebyrbetaling opgjort pr. kunde
Der er indhentet bidrag fra Forsyningstilsynet, der oplyser følgende:
”Forsyningstilsynet lægger ikke så detaljerede budgetter for de kommende år, lige-
som Forsyningstilsynet ikke har præcise oplysninger om den enkelte netvirksom-
heds antal af kunder, herunder fordelingen mellem store kunder og husholdnings-
kunder.
Forsyningstilsynets beregninger er i stedet baseret på antal målepunkter for den
enkelte netvirksomhed. En større kunde kan have flere målepunkter, men det er ret
usædvanligt, at en husholdningsforbruger har mere end et målepunkt. Når bereg-
ningerne baseres på antal målepunkter, vil beregningen være udtryk for en gen-
nemsnitsbetragtning.
Der er således ikke taget hensyn til, at nogle kunder aftager langt mere elektricitet
end en husholdningsforbruger og derved også bærer en større del af grundgebyr-
betalingen. Hertil kommer, at netvirksomhederne kan have forskellige metoder til
fastsættelse af tariffer.
De opgaver, som er indeholdt i lovforslaget, er opgaver af en sådan karakter, at
disse opgaver vil blive grundgebyrfinansieret. Grundgebyrfinansiering fordeles mel-
lem selskaberne i forhold til mængde elektricitet transporteret til forbrug.
I tabel 1 fremgår en oversigt over den faktiske grundgebyrbetaling i 2020, samt den
forventede grundgebyrbetaling i hhv. 2021, 2022 og 2023. Grundgebyrbetalingen
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/3
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om den samlede forventede gebyrbetaling til Forsyningstilsynet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488280_0002.png
vises for udvalgte netvirksomheder, hvor der er udvalgt to mindre netvirksomheder
og to større netvirksomheder. Beregningen er foretaget pr. målepunkt.
Beregningerne illustrerer, hvorledes grundgebyrbetalingen belaster små netvirk-
somheder mindre end de større netvirksomheder. Dog fremstår netvirksomheden
med godt 5.000 målepunkter noget høj. Dette hænger sammen med transport af
større mængde elektricitet, formentlig til større industrivirksomheder i området
(Grindsted).
Tabel 1
Grundgebyrsbetaling for netvirksomhederne i 2020-2023, kr. pr. målepunkt
Netvirksomhed
Lille netvirksomhed
(870 målepkt.)
Lille netvirksomhed
(5.033 målepkt.)
Større
netvirksomhed
(211.985 målepkt.)
Større
netvirksomhed
(1.040.940 målepkt)
Faktisk grund-
begyrbetaling i
2020
0,96
7,49
4,84
Forventet grund-
begyrbetaling i
2021
3,82
10,37
7,37
Forventet grund-
begyrbetaling i
2022
2,03
15,91
10,27
Forventet grund-
begyrbetaling i
2023
1,84
14,43
9,32
4,10
5,47
8,69
7,89
Anm.: Fordeling af grundgebyrer for fire udvalgte netvirksomheder i 2020
Kilde: Forsyningstilsynet
Tabel 2 viser den samlede gebyrbetaling (grundgebyr, timebaseret gebyr og lov-
pligtigt gebyr) i medfør af bestemmelser i elforsyningsloven. Det lægges ved bereg-
ningerne til grund, at de timebaserede gebyrer ikke ændrer sig fra 2020 til 2023.
Som det ses, vil de mindre netvirksomheder ikke blive uforholdsmæssigt belastet
ved gebyrstigningen, da der er tale om opgaver, som skal grundgebyrfinansieres.
Gebyrbetalingen for 2024 og 2025 vil alt andet lige svare til gebyrbetalingen for
2023.”
Tabel 2
Samlet gebyrbetaling for netvirksomhederne for 2020 sammenlignet med 2023
Netvirksomhed
Lille netvirksomhed
(870 målepkt.)
Lille netvirksomhed
(5.033 målepkt.)
Større netvirksomhed
(211.985 målepkt.)
Større netvirksomhed
(1.040.940 målepkt)
Samlet gebyr-
betaling i 2020
1
,
(kr.)
80.971
154.193
1.186.496
4.603.783
Samlet gebyr-
betaling i 2020,
(kr. pr. målepkt.)
93,07
30,64
5,60
4,42
Budgettal for forventet
gebyrbetaling i 2023
1
,
(kr.)
86.012
195.293
2.144.222
8.565.501
Budgettal for forventet
gebyrbetaling i 2023,
(kr. pr. målepkt.)
98,86
38,80
10,11
8,23
Anm.: 1) Samlede gebyrbetaling inkluderer grundgebyr, timebaseret gebyr og lovfikseret gebyr.
Kilde: Forsyningstilsynet
Side
2/3
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om den samlede forventede gebyrbetaling til Forsyningstilsynet, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488280_0003.png
Initiativer til sikring af mere ens gebyrbetaling
Principperne for fordeling af gebyrbetaling fastsættes af Forsyningstilsynet i be-
kendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsyningstilsynet, efter prin-
cipperne i elforsyningsloven.
Lovforslaget indeholder en række initiativer, der medfører merudgifter til Forsy-
ningstilsynet. Næsten alle merudgifter til Forsyningstilsynet vedrører tilsyn med nye
krav om funktionel adskillelse og markedsmæssighed, hvor gebyret fastsættes som
grundgebyr. Grundgebyrer fastsættes pr. GWh elektricitet, der transporteres gen-
nem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark. Der henvises ligeledes til
Svar på
KEF L 53 spm. 26.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
3/3