Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2488278_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. november 2021
J nr.
2021-628
Fejl! Henvisningskilde ikke fundet.
har i brev af 24. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 26 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 26
I aftalen om et fremtidssikret elnet fra juni 2021 fremgår det, at ”merudgifterne til
Forsyningstilsynet skal ses i sammenhæng med, at Forsyningstilsynet spiller en
væsentlig rolle for at sikre en omkostningseffektiv grøn omstilling, herunder at for-
brugerne ikke betaler mere end højst nødvendigt for eldistributionsydelser.” Vil mi-
nisteren redegøre for, hvordan lovforslaget understøtter dette for de helt små nets-
elskaber med få netkunder, da tilsynets gebyrstigninger på mere end 10 mio. kr. pr.
år frem mod 2025 rammer netkunderne i de små netområder uproportionelt hårdt
sammenlignet med øvrige netkunder?
Svar
Rammerne for fordeling af merudgifter til tilsyn med funktionel adskillelse
Lovforslagets initiativer, der følger op på stemmeaftalen fra 4. juni 2021 omfatter
blandt andet nye krav til netvirksomhederne, herunder i forhold til habilitet, dataad-
skillelse og markedsmæssighed, som angivet i aftalens bilag 1.
De nye krav forudsætter øgede omkostninger til Forsyningstilsynets arbejde med
tilsyn med netvirksomhedernes overholdelse. De øgede omkostninger finansieres
gennem en forøgelse af Forsyningstilsynets gebyrramme og opkræves fra netvirk-
somhederne ud fra et princip om, at omkostningerne til Forsyningstilsynets drift og
opgavevaretagelse i udgangspunktet betales af de virksomheder, som Forsynings-
tilsynet fører tilsyn med.
Principperne for fordeling af omkostningerne fastsættes af Forsyningstilsynet i be-
kendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsyningstilsynet, efter prin-
cipperne i elforsyningsloven.
Betalingen til Forsyningstilsynet skal opdeles i dels konkret timeafregnede gebyrer
for behandling af tilladelser, godkendelser, ansøgninger m.v. og dels gebyrer base-
ret på generelle grundbeløb, hvor opgaverne omfatter modydelser i bredere for-
stand så som tilsyn, markedsovervågning eller bredere analyser.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 26: Spm. om, hvordan lovforslaget understøtter omkostningseffektiv grøn omstilling for de helt små netselskaber med få netkunder, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488278_0002.png
Proportionalitet af fordelingen af merudgifter til tilsyn med funktionel adskillelse
Omkostninger for tilsyn ift. netvirksomhedernes funktionelle adskillelse vil være om-
fattet af ”intern overvågning af netvirksomheder” efter bekendtgørelsens
§ 5, stk. 1,
nr. 1, og vil blive dækket af de regulererede netvirksomheder via et grundgebyr.
Selve betalingsforpligtelsen vedr. grundgebyrer fastsættes pr. GWh elektricitet, der
transporteres gennem netvirksomhedens net til forbrug i Danmark. Dette betyder,
at en lille netvirksomhed (der transporterer relativt små mængder elektricitet gen-
nem sit net) vil blive afkrævet et langt mindre beløb end en større netvirksomhed
(der transporterer større mængder elektricitet gennem sit net).
Til illustration kan oplyses, at den mindste netvirksomhed (El-net Kongerslev A/S) i
2020 blev opkrævet i alt 685 kr., mens den største netvirksomhed (Radius) i 2020
blev opkrævet i alt 3.506.388 kr. i grundgebyr i medfør af bestemmelserne i § 5 i
bekendtgørelse om betaling for myndighedsbehandling i Forsyningstilsynet.
Ministeriet vurderer, at gebyrfordelingen er proportional og velbegrundet set i for-
hold til de hensyn, der varetages med lovforslaget.
De små netvirksomheder er endvidere i overensstemmelse med stemmeaftalen af
4. juni 2021 fritaget for en række krav
der henvises til
Svar på KEF L 53 spm. 25,
hvor der redegøres nærmere for hvilke krav, der pålægges store og små netvirk-
somheder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2