Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2488282_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
26. november 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 24. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 25 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Carsten Kissmeyer (V).
Spørgsmål 25
Hvad er ministerens holdning til en række artikler på Energiwatch den 16. og 17.
november vedr. små netselskabers samt multiforsyningers syn på lovforslaget, hvor
der gives udtryk for en stor bekymring for nye byrder? Og vil ministeren åbne for en
mulighed, hvor der indføres en bagatelgrænse for de aftalte tiltag vedr. habilitets-
regler, således at netselskaber med færre end f.eks. 10.000 netkunder kan undta-
ges nye habilitetskrav, herunder at skulle udpege flere bestyrelsesmedlemmer,
som fører til nye administrative byrder, hvoraf omkostningerne påføres netkun-
derne, og som derfor rammer netkunder i små netområder ekstra hårdt?
Svar
Habilitetskrav til små netvirksomheder
I forhold til habilitetskravene til små netvirksomheder er det et vigtigt hensyn at
sikre proportionale krav. De små netvirksomheder, dvs. alle dem med under
100.000 kunder, har hidtil været helt undtaget for habilitetskrav. Det betyder f.eks.
for de små netvirksomheder, at samme personer kan deltage i ledelsen af både
netvirksomheden og konkurrenceudsatte kommercielle virksomheder inden for
samme koncern. De nye krav i lovforslaget, som udmønter stemmeaftalen fra 4.
juni 2021, skal sikre et minimum af uafhængighed i netvirksomhedernes beslut-
ningstagen og er ligesom de eksisterende krav skaleret, så de små netvirksomhe-
der kun omfattes af nogle af de mindst byrdefulde krav til habilitet.
Netvirksomhederne er naturlige monopoler. Det har derfor været et hensyn i den
politiske aftale at sikre, at beslutninger om netvirksomhedernes forhold alene træf-
fes ud fra hensyn til netvirksomheden og elforbrugerne med klar adskillelse til an-
dre selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter, så de ikke får en urimelig
konkurrencefordel, der skader konkurrencen på elhandelsmarkedet eller andre kon-
kurrenceudsatte markeder og fører til højere priser.
Risikoen for interessesammenblanding er til stede i både store og små netvirksom-
heder, hvis de har selskabsmæssigt forbundne kommercielle aktiviteter. Det er på
den baggrund, at der også indføres et minimum af adskillelse i de små netvirksom-
heder ved eksempelvis at kræve to uafhængige bestyrelsesmedlemmer, hvis de
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om små netselskabers og multiforsyningers syn på lovforslaget i forlængelse af en række artikler på Energiwatch, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488282_0002.png
har forbundne kommercielle aktiviteter. Kravet om to uafhængige bestyrelsesmed-
lemmer i de små netvirksomheder stilles for at sikre, at der er et minimum af uaf-
hængighed i disse netvirksomheders varetagelse af den samfundsvigtige opgave,
som det er at drive eldistributionsvirksomhed for elforbrugerne i deres bevillingsom-
råde.
Hvis de små netvirksomheder ikke har forbundne kommercielle aktiviteter, vil de
ikke blive påvirket af de nye habilitetskrav.
Kravene vurderes på den baggrund både at være proportionale med formålet om at
sikre et minimumsniveau af uafhængighed og meget lempelige i forhold til kravene
til store netvirksomheder.
Krav til multiforsyningskoncerner
I forhold til multiforsyningskoncerner, så nævnes multiforsyningskoncerner uden
selskabsmæssigt forbundne konkurrenceudsatte elektricitetsaktiviteter i lovforslaget
som et eksempel, hvor specifikke dele af kravene ikke vil være nødvendige for at
sikre formålene med reglerne, og hvor et krav derfor i udgangspunktet ikke vil være
proportionalt. Der kan således være selskabskonstruktioner, hvor der ikke vil være
en risiko for konkurrenceforvridninger på markeder for elektricitetsaktiviteter, og
hvor risikoen for manglende uafhængig beslutningstagen og interessekonflikter hel-
ler ikke vil være til stede, eller vil være mindre sandsynlig, og derved vil kunne
håndteres ved de resterende krav til funktionel adskillelse.
De specifikke krav til netvirksomhederne vil blive fastsat ved bekendtgørelse, som
vil blive sendt i offentlig høring i foråret 2022. I bekendtgørelsen vil der sikres en
nuancering af kravene i forhold til bestemte selskabskonstruktioner.
Undtagelse fra nye habilitetskrav for netvirksomheder med under 10.000 kunder
Af de 40 danske netvirksomheder er 32 omfattet af reglerne for netvirksomheder
med under 100.000 kunder. Heraf har 17 netvirksomheder under 10.000 kunder.
De 17 netvirksomheder med under 10.000 målere og størrelsen af deres indtægts-
rammer i 2018 fremgår af nedenstående figur.
Side
2/4
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om små netselskabers og multiforsyningers syn på lovforslaget i forlængelse af en række artikler på Energiwatch, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488282_0003.png
Figur 1
Antal kunder og indtægtsrammer (2018)
40.000.000
Indtægtsramme 2018 i kr.
35.000.000
30.000.000
25.000.000
20.000.000
15.000.000
10.000.000
5.000.000
0
-
2.000
4.000
6.000
Antal målere (kunder)
8.000
10.000
El-net Kongerslev - en del
af Verdo-koncernen
Vestjyske net 60 kV (ingen slutforbrugere
)
Anm.: Antal kunder og indtægtsrammer (2018)
Kilde: Energistyrelsen på baggrund af data fra Forsyningstilsynet.
Forslaget om at undtage de mindste netvirksomheder forstås sådan, at netvirksom-
heder med under 10.000 kunder foreslås undtaget fra følgende krav:
om mindst to uafhængige bestyrelsesmedlemmer
om tilstrækkelig viden i bestyrelsen om de regulatoriske rammer for netvirk-
somheders drift
om adskilte bestyrelsesmøder for netvirksomheden med særlig formand-
skab (kravene indebærer ikke flere bestyrelsesmedlemmer, og møderne
kan afholdes i forlængelse af øvrige bestyrelsesmøder i koncernen)
om at direktionen afsætter tid til at opretholde netvirksomheden som sepa-
rat selskab
Risikoen for interessesammenblanding er til stede i både store og små netvirksom-
heder – også de helt små, hvis de har selskabsmæssigt forbundne kommercielle
aktiviteter. Af ovenstående krav vurderes kravet om mindst to uafhængige bestyrel-
sesmedlemmer at udgøre den største byrde for små netvirksomheder. Kravet vil –
ligesom for større netvirksomheder – kun gælde, hvis der er relevante forbundne
kommercielle aktiviteter.
Kravet om to uafhængige bestyrelsesmedlemmer er samtidig det eneste af oven-
stående krav, der sikrer tilstedeværelsen af personer i ledelsen af de pågældende
netvirksomheder, som ikke også samtidig har interesser i relevante forbundne kom-
mercielle aktiviteter. Dette krav er derfor en forudsætning for at sikre et minimum af
uafhængighed i ledelsen af de meget små netvirksomheder i forbindelse med deres
varetagelse af den samfundsvigtige monopolopgave det er at drive netvirksomhed.
Side
3/4
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om små netselskabers og multiforsyningers syn på lovforslaget i forlængelse af en række artikler på Energiwatch, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2488282_0004.png
Det vil i øvrigt være op til netvirksomhederne selv at bestemme, hvem de uaf-
hængige bestyrelsesmedlemmer skal være. Det kan eksempelvis være elforbru-
gere fra netvirksomhedens netområde.
Det vurderes på den baggrund proportionalt og hensigtsmæssigt, at ovennævnte
krav også stilles til netvirksomheder med under 10.000 kunder.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4