Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 53
Offentligt
2493621_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
3. december 2021
J nr.
2021-628
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 23. november 2021 stillet mig
følgende spørgsmål 21 til L 53, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katarina Ammitzbøll (KF).
Spørgsmål 21
Vil ministeren kigge på en alternativ udfasningsmodel for udligningsordningen,
hvor man fastlægger tidsfrister for anmodning om nettilslutning eller indgåelse
af en tilslutningsaftale, som gav adgang til den nugældende offentlige
finansieringsordning, som visse organisationer har påpeget i høringssvarene?
Svar
Jeg vil indledningsvist bemærke, at jeg forstår ”en alternativ udfasningsmodel for
udligningsordningen”, som der spørges til, som en ordning, der dækker
omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg afholdt i 2023 eller senere, og at der
endvidere spørges til fristerne relateret til udligningsordningen og
overgangsordningen.
Jeg vil derfor henvise til, at regeringen og et bredt flertal i Folketinget (V, DF, RV,
SF, KF, LA, ALT og EL) med
Klimaaftale for energi og industri mv. af 22. juni 2020
blev enige om at afskaffe udligningsordningen fra 2023 og frem. Samtidig blev det
besluttet at indføre lovgivning, der muliggør indførelsen af et geografisk
differentieret tilslutningsbidrag og indfødningstariffer for producenter på både
distributions- og transmissionsniveau – også kendt som producenttariffer.
Formålet med overgangsordningen i 2022 er at bygge bro mellem den nuværende
udligningsordning og de kommende producenttariffer. Da det er forventningen, at
netvirksomhederne vil implementere de nye producenttariffer fra og med 2023,
mener jeg ikke, at der er behov for en ordning, der dækker omkostninger på et
tidspunkt, hvor disse forventes at blive dækket af producenttarifferne.
Det har siden implementeringsplanen af 21. december 2020 været kendt, at
udligningsordningen vil blive afskaffet ved udgangen af 2021, og at fristen for
ansøgning efter kompensationsordningen vil blive fastsat til den 1. november 2022.
Fristerne for ordningerne er fastsat af hensyn til afslutningen af henholdsvis PSO-
regnskabet og regnskabet for finansåret 2022.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 53 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 21: Spm. om en alternativ udfasningsmodel for udligningsordningen, til klima-, energi- og forsyningsministeren
Branchen har dog gjort opmærksom på, at fristerne i lovforslaget kan skabe
situationer, hvor omkostninger til nettilslutning af VE-anlæg hverken kan blive
dækket af den nuværende udligningsordning eller kompensationsordningen. Jeg
har i tidligere besvarelser af spørgsmål til L 53 fremhævet, at Energistyrelsen er i
dialog med branchen og afsøger mulige løsninger.
Jeg kan i forlængelse heraf oplyse, at der nu er fundet en løsning, og at jeg på den
baggrund vil fremsætte et ændringsforslag samt et revideret udkast til
bekendtgørelsen om kompensationsordningen, så fristerne den 3. januar 2022 og
1. november 2022 forlænges. Endvidere vil kompensationsordningen blive udvidet,
så ordningen dækker alle omkostninger afholdt i 2022 relateret til nettilslutning i
2022 eller tidligere. For en nærmere gennemgang heraf kan jeg henvise til min
besvarelse af spørgsmål 23.
Jeg vil gøre opmærksom på, at ændringen af fristerne ikke betyder, at
overgangsordningen forlænges, og således vil omkostninger, der afholdes i 2023
og frem, skulle indregnes i producenttarifferne.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side 2/2