Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 47
Offentligt
2494955_0001.png
Edvard Thomsens Vej 14
2300 København S
Telefon 7221 8800
Fax 7262 6790
[email protected]
tbst.dk
Notat
BO0200-00119
01-11-2018
Huslejenævnsafgørelser og kommunalt styre
Ultimo juli bragte DR en historie om, at partifarven i kommunerne har
betydning for huslejenævnenes afgørelser.
DR skriver i artikler på deres hjemmeside, at kommuner med social-
demokratisk styre oftere giver lejere medhold, mens kommuner med
konservativt styre oftere giver udlejere medhold. I artiklerne videre-
bringes desuden det synspunkt, at ”det er sværere at få ret som lejer”
i konservativt ledede kommuner. De vigtigste artikler er vedlagt.
Artiklerne beskriver, hvordan nævnenes medlemmer vælges.
Idet kommunalbestyrelsens indstilling af nævnsformanden er eneste
beslutning, hvorigennem kommunalbestyrelsen potentielt kan øve po-
litisk indflydelse på nævnenes afgørelser, må man
forstå DR’s artikler
sådan, at der implicit stilles spørgsmålstegn ved, om nævnsformæn-
dene er neutrale i deres afgørelser.
DR’s
historie baserer sig på
data for huslejenævnenes afgørelser i pe-
rioden 2014-2017. Datamaterialet er udleveret af TBST.
I dette notat undersøges, om der er belæg for at konkludere, at
kommunens partifarve har betydning for huslejenævnenes afgørelser.
Notatet konkluderer, at der ikke er et sådant belæg.
Notatet består dels af en statistisk analyse, dels af en analyse af, om
der kan findes belæg for, at kommunalbestyrelserne søger at påvirke
udfaldene af huslejenævnenes afgørelser.
Herudover findes en beskrivelse af huslejenævnenes sager og en
række mulige årsager til, at der vil være kommunale forskelle på,
hvor mange lejere og udlejere der får medhold.
Ideelt set burde analysen afdække, om behandlingen af ”den samme
sag” falder forskelligt ud i for eksempel konservativt og socialdemo
-
kratisk ledede kommuner. Det lader sig imidlertid ikke gøre, idet der
ikke findes denne type ”identiske sager” i nævnene.
Side 1 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
Huslejenævnene træffer afgørelser i sager vedrørende lejelovgivnin-
gen, og minder om domstolene på den måde, at det er en saglig juri-
disk vurdering, der skal ligge til grund for afgørelserne. Dog er der
den afgørende forskel, at huslejenævnene selv sørger for at oplyse
sagen.
Sager afgøres af en repræsentant for hhv. lejersiden og udlejersiden
samt en formand. Repræsentanterne, som skal sikre at sagen belyses
fra både lejers og udlejers side, vælges af kommunalbestyrelsen efter
indstilling fra hhv. de større lejer- og udlejerforeninger i kommunen.
Nævnsformanden skal være jurist og uvildig, og vedkommende vil
være udslagsgivende i tilfælde af, at der er uenighed om en sags juri-
diske fortolkning og udfald. Nævnsformanden beskikkes af Statsfor-
valtningen efter indstilling fra kommunalbestyrelsen.
Datagrundlag
Huslejenævnsdatabasen indeholder udfaldet af omkring 21.700 afgø-
relser truffet i landets 81 huslejenævn i perioden 2014 til 2017.
Både udlejere og lejere kan indbringe sager for huslejenævnene.
Udfaldet af en sag kan være
”afsluttet
uden afgørelse”,
”helt
medhold
til lejer”,
”helt
medhold til udlejer” eller
”delt”
mellem lejer og udlejer.
De delte afgørelser vedrører sager, som omfatter flere forhold, hvor
lejer og udlejer får medhold i mindst ét forhold hver, eller et enkelt
forhold, hvor ingen af parterne får fuldstændigt medhold.
I databasen er det registreret, hvilken paragraf i lejeloven eller bolig-
reguleringsloven sagen og afgørelsen vedrører. Men det er f.eks. ikke
muligt med udgangspunkt i materialet at afgøre, om identiske sager
falder forskelligt ud i kommuner med forskelligt politisk flertal.
Med hensyn til de delte afgørelser er det ikke registreret, hvor mange
forskellige forhold sagerne vedrører, og hvilke forhold der falder ud til
hvilken side.
De fleste sager
ca. 45 pct. af samtlige
indbringes for huslejenæv-
nene i storbyerne
dvs. i København, Aarhus, Aalborg, Odense og
Frederiksberg (kommuner). Her var der i perioden 2014-2017 social-
demokratisk styre, når bortses fra på Frederiksberg, hvor der var kon-
servativt styre.
I perioden har der været et stigende pres på lejeboligmarkedet i de
pågældende storbykommuner.
Lejeboligmarkederne i de største byer, som også repræsenterer langt
de fleste sager i huslejenævnene, afviger herudover på væsentlige
punkter (mængden af etageboligbyggeri, antal boliger per udlejer,
Side 2 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
osv.) fra lejeboligmarkederne i resten af landet. Det har givetvis en
stor betydning for sagstyperne og udfaldene, jf. senere.
I alt er der som nævnt 81 huslejenævn. 32 kommuner (dvs. omkring
en tredjedel af alle kommuner) har fælles huslejenævn
det gælder
blandt andet Hørsholm (C) og Fredensborg (S) samt Allerød (C) og
Rudersdal (V). Af de 32 kommuner, der har fælles huslejenævn (16
nævn), var der i perioden 2014-2017 7 nævn, hvor begge kommuner
havde samme borgmesterfarve. I 9 nævn havde kommunerne forskel-
lig partifarve.
Nedenstående tabel viser antallet af kommuner, der indgår i analyser-
ne i dette notat, og borgmestrenes partifarve. Desuden fremgår hvor
mange sager, der er registreret i huslejenævnsdatabasen i perioden
2014-2017 afhængig af om disse kommuner har socialdemokratisk,
venstre- eller konservativ borgmester (flertal). En række kommuner
er udeladt, idet der ikke er data for alle år eller meget få sager.
Styrelsen er blevet bekendt med, at ikke alle huslejenævnssager er
indberettet i Huslejenævn.dk. I alt drejer det sig om knap 15 pct. af
afgørelserne der mangler. Styrelsen skal derfor tage forbehold for den
fejlkilde, der ligger i, at datamængden i databasen ikke er komplet.
Bilag 1 viser antallet af sager og deres udfald for alle huslejenævn,
der indgår i analysen. Af bilag 2 fremgår, hvilke kommuner der har
fælles huslejenævn. Det fremgår heraf, at kommuner med forskelligt
politisk flertal har fælles huslejenævn.
Side 3 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0004.png
Tabel 1: Antal sager registreret i huslejenævnsdatabasen i perioden 2014-2017 og som
indgår i analysen. Sagerne er fordelt på kommuner med konservativt, venstre- og soci-
aldemokratisk flertal
2014-2017
C
Antal nævn (inkl. fæl-
les huslejenævn ml
kommuner med sam-
me politisk flertal)
Antal borgmestre med
fælles huslejenævn ml
kommuner med for-
skelligt flertal*
Antal sager i undersø-
gelsen
Note: I antallet af sager er kommuner med færre end 40 sager udeladt. Derudover er kommuner,
hvor der kun eksisterer data for 2 eller færre år udeladt. Følgende kommuner er udeladt: Brøndby,
Brønderslev, Dragør, Hedensted, Herlev, Hvidovre, Ishøj, Lemvig, Tårnby, Vallensbæk, Vesthimmer-
land og Ærø. Ærø stiftede fælles huslejenævn med Langeland og Svendborg den 1. maj 2016 og er
ikke medtaget som fælles. I Guldborgssund og Rebild Kommune er borgmesteren valgt på en lokalli-
ste, jf. bilag 1. *Der er to fælleskommunale nævn, hvor den ene af borgmestrene (Læsø og Lejre)
kommer fra en lokalliste.
Kilde: Huslejenævnsdatabasen, Statsforvaltningens oversigt over formænd i huslejenævnene og
”Danske borgmestre 1970-2018” af Ulrik Kjær og Niels Opstrup, SDU, Kommunalpolitiske Studier
Nr. 33/2018.
V
30
S
18
10
2
6
8
3238
5835
12101
I undersøgelsen af en eventuel sammenhæng mellem udfaldet af sa-
ger i huslejenævnene og kommunens politiske ledelse, er valget af
formændene vigtigt. Det er kommunalbestyrelsen, der indstiller for-
mændene for nævnene til statsforvaltningerne, som har ansvaret for
udpegningen.
Kommunernes indstilling af nævnsformænd
Som nævnt i indledningen træffer huslejenævnene afgørelser i sager
vedrørende lejelovgivningen, og minder om domstolene på den måde,
at det er en saglig juridisk vurdering, der ligger til grund for afgørel-
serne. Dog med den afgørende forskel, at huslejenævnene selv sørger
for at oplyse sagen.
Side 4 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
Repræsentanter for udlejer- og lejerside indstiller hver et medlem til
nævnet.
Nævnsformanden skal være jurist og uvildig, og vedkommende vil
være udslagsgivende i tilfælde af, at der er uenighed om en sags juri-
diske fortolkning og udfald. Nævnsformanden udpeges af kommunal-
bestyrelsen og skal godkendes af Statsforvaltningen.
Det er nævnsformandens pligt at sikre, at sagen bliver oplyst, så der
er et korrekt juridisk grundlag at træffe afgørelse på.
Det ligger implicit i nævnets konstruktion, at parterne sikrer forman-
dens upartiskhed, idet man må formode, at repræsentanterne for hhv.
lejer- og udlejerside har et skarpt fokus på formandens juridiske vur-
dering af sagerne, og de skøn formanden udøver.
En påstand om sammenhæng mellem huslejenævnenes afgørelser og
det politiske flertal i en kommune må være en påstand om, at nævns-
formanden ikke er uvildig.
Det er samtidig en påstand om, at kommunalbestyrelsen udpeger
nævnsformændene på en måde, så der fremkommer en systematisk
og politisk skævhed i afgørelserne.
Det fremgår af bilag 2, at omkring en tredjedel (32) af alle kommuner
har fælles huslejenævn med en anden kommune. De fleste af disse
kommuner samarbejder med kommuner, der har (eller på et tids-
punkt i samarbejdet har haft) et andet politisk flertal.
I bilag 3 findes en statistik over formænd i huslejenævnene: Statistik-
ken viser, hvor mange der er blevet skiftet ud i forbindelse med en ny
udpegning efter kommunalvalg, og hvor mange nævnsformænd der
sidder i flere nævn.
Af bilag 3 fremgår, at relativt få nævnsformænd skiftes ud i forbindel-
se med udpegning for en ny periode. Det almindelige er, at samme
nævnsformand genudpeges, selv om det kommunale flertal skifter.
Det fremgår også, at relativt mange nævnsformænd sidder i flere
nævn. Partifarven på borgmesteren er ofte forskellig.
Der ses således
ikke
en sammenhæng mellem skift i kommunalt fler-
tal (dvs. borgmesterposten) og udskiftning af nævnsformænd.
Hvis man inddrager formændenes stedfortrædere i analysen, frem-
kommer et lignende billede, idet det også er relativt få af disse, der
skiftes ud. Herudover kan formænd i ét huslejenævn være stedfor-
træder i et andet, hvilket øger den samlede ”kontinuitet” med hensyn
til personer. Der ses ikke nogen systematik mht. skift i kommunens
partifarve og skift i valg af stedfortræder.
Side 5 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
At nogle formænd er formænd i flere nævn, og at nogle optræder som
stedfortrædere i andre, må man formode bidrager til en ensartet afgø-
relsespraksis.
Kommunerne vælger i høj grad embedsmænd, dommere og universi-
tetsansatte som nævnsformænd. Disse skal i deres almindelige job
belyse sager sagligt og være upartiske.
Ovenstående anfægter forudsætningerne for DR’s konklusioner.
Ud fra ovenstående er det vanskeligt at konkludere andet, end at
kommunerne i deres udpegning af formænd for huslejenævnene tager
hensyn til faglig indsigt og tyngde, kontinuitet trods skift i politisk fler-
tal og erfaring fra andre nævn (og dermed erfaring fra et større antal
sager, end det kommunens huslejenævn giver).
DR’s statistik
DR’s konklusioner baserer sig i det væsentlige på to opgørelser, jf.
tabel 2 og 3.
Tabel 2 viser huslejenævnenes afgørelser i perioden 2014-2017 til le-
jer- eller udlejerside opgjort efter kommunernes politiske ledelse i
samme periode.
Tabel 2 viser, at en større andel udlejere har fået medhold i konserva-
tivt ledede kommuner (42 pct.) end i socialdemokratiske kommuner
(32 pct.).
DR underbygger tabellen med et danmarkskort, hvor man på hjem-
mesiden kan ”klikke” på landets kommuner og se
borgmesterens par-
tifarve og ”udfaldet af klagerne i dit huslejenævn”.
DR hæfter sig ikke ved det forhold, at udfaldet af afgørelserne i kom-
muner med socialdemokratisk ledelse og venstreledelse tilsyneladen-
de er ret ens. Og at forskellen mellem afgørelser til udlejernes fordel
ser ud til at være større mellem konservativt ledede (42 pct.) og ven-
streledede kommuner (28 pct.).
Umiddelbart skulle man formode, at hvis forskellen på afgørelsers ud-
fald i konservativt og socialdemokratisk ledede kommuner tyder på, at
huslejenævnene agerer politisk, må ligheden mellem afgørelserne i
socialdemokratiske og venstrekommuner, og forskellen mellem kon-
servative og venstrekommuner, tyde på det modsatte.
Side 6 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0007.png
Tabel 2: Medhold i huslejenævnene i perioden 2014-2017 opgjort efter kommunernes
politiske ledelse i samme periode.
Udlejer
Konservative
Venstre
Socialdemokratiet
Gennemsnit hele landet
42
28
32
32
Lejer
32
41
48
44
Note: Tallene er angivet i procent af det samlede antal sager i perioden 2014-2017. Udover de angi-
vet procenter er der delte afgørelser og afviste sager. DR tager ikke hensyn til fælles nævn.
Kilde: DR-artikel - https://www.dr.dk/nyheder/penge/lejere-vinder-flere-sager-om-husleje-i-
socialdemokratiske-kommuner-men-taber-oftere-i
Tabel 3 viser DR’s opgørelse af, hvilke fem nævn der har flest afgørel-
ser til henholdsvis lejer- og udlejerside. Faxe havde i perioden 2014-
2017 socialdemokratisk borgmester mens Hørsholm, Frederiksberg,
Gentofte og Lyngby-Taarbæk havde konservative borgmestre.
Det fremgår ikke
af DR’s artikel, at Hørsholm har fælles huslejenævn
med den noget større, socialdemokratisk ledede Fredensborg kommu-
ne.
Relativt få kommuner vælger huslejeformænd, der har et kendt poli -
tisk ståsted. Det ændrer ikke ved, at nævnsformanden skal agere
upolitisk. I Lyngby-Taarbæk, der er konservativt ledet, har den social-
demokratiske viceborgmester været formand for huslejenævnet i flere
perioder. Hvis man følger logikken fra DR’s undersøgelse, burde Lyng
-
by-Taarbæk således figurere som socialdemokratisk.
Af de fem nævn, der havde flest afgørelser til lejers fordel, havde Thi-
sted og Kerteminde Venstre-borgmestre, mens Favrskov, Bornholm
og Odsherred havde Socialdemokratiske borgmestre. Fra 2018 har
Odsherred, som fortsat har socialdemokratisk ledelse, etableret delt
huslejenævn med Kalundborg, som har
og i periode 2014-2017
havde
borgmester fra Venstre.
Med ovenstående korrektioner virker tabel 3 knap så politisk opdelt.
Side 7 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0008.png
Tabel 3: De 5 nævn, der har flest afgørelser til hhv. lejers og udlejers fordel i perioden
2014-2017
Udlejer
Hørsholm
Faxe
Frederiksberg
Gentofte
Lyngby-Taarbæk
61
54
47
47
47
Thisted
Favrskov
Bornholm
Kerteminde
Odsherred
Lejer
63
62
60
58
54
Note: Tallene er angivet i procent af det samlede antal sager i de enkelte kommuner.
Kilde: DR-artikel - https://www.dr.dk/nyheder/penge/danmarkskort-se-om-dit-huslejenaevn-oftest-
giver-udlejer-eller-lejer-ret
Mulige forklaringer på, at der er kommunale forskelle på, hvor
mange lejere og udlejere der får medhold
Kommunernes boligmarkeder er meget forskellige.
Der er for eksempel stor forskel på udlejningsboligerne. Både med
hensyn til om der er tale om store etageejendomme, ejendomme med
få lejere eller
”privat” udlejning af en enkelt bolig. Der er forskelle
med hensyn til boligernes generelle vedligeholdelsesstandard, og om
de drives af professionelle administrationsselskaber med indgående
kendskab til lejeloven eller af ”privatpersoner”.
Det må antages, at disse forskelle har stor betydning for typen af sa-
ger i huslejenævnene og afgørelsernes udfald.
Det er f.eks. sandsynligt, at der i ejendomme, som administreres af
professionelle udlejningsselskaber, vil være færre sager i huslejenæv-
nene, og at udlejerne i gennemsnit vil få medhold i flere af disse sa-
ger.
I nogle kommuner yder lejer- og udlejerorganisationerne bistand til
deres medlemmer, og sørger for at oplyse deres medlemmer om mu-
lighederne for at få prøvet sagen ved huslejenævnet. Det kan have
indflydelse på hvor mange, der får prøvet sin sag hos huslejenævnet.
Dette betyder også, at nogle lejere og udlejere vil blive vejledt i hvilke
sager, der sandsynligvis kan føre til medhold, mens lejere og udlejere
i andre kommuner er nødt til at få prøvet sagen i huslejenævnet, for
at få dette svar.
Stærke lejerorganisationer vil kunne bidrage til at rådgive lejerne om,
hvorvidt de skal rejse en sag, og hvordan de skal fremstille deres sag.
Side 8 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0009.png
Disse
og en række andre forskelle
bidrager til, at sager og sagsty-
per varierer mellem kommunerne, og bidrager ganske givet også til,
hvor mange sager der falder ud til lejers eller udlejers fordel.
Det må herudover antages, at en stor efterspørgsel efter udlejnings-
boliger kan have en effekt på antallet af sager i huslejenævnene. Hvis
udlejerne i perioder med stort pres på boligmarkedet kan opnå højere
huslejer, må man alt andet lige forvente, at det medfører et større
antal sager, og at sagerne i højere grad kan falde ud til lejernes for-
del.
Ideelt set bør en statistisk analyse af udfaldene af huslejenævnenes
sager i forskellige kommuner inddrage disse forhold.
Af nedenstående tabel fremgår, at hyppigheden hvormed lejerne hhv.
udlejerne får medhold i en sag også kan afhænge af, hvad tvisten
drejer sig om.
Tabellen viser, at sager vedrørende lejefastsættelse og lejeregulering
er de hyppigst forekommende. Herudover er der mange sager vedrø-
rende forbrug og forbrugsudgifter, vedligeholdelse og fraflytning.
Tabellen viser desuden, at udlejerne fik hyppigere medhold i sager
vedrørende ”forbrug og forbrugsudgifter” og forbedringer, mens lejer
-
ne fik hyppigere medhold i sager vedrørende ”lejefastsættelse og leje
-
regulering”. Dette er en tendens, der genfindes i stort set alle husle
-
jenævnene.
Forskelle på huslejenævnene mht. vægten af de forskellige sagstyper
kan give forskelle på andelen af sager, hvor udlejer eller lejer får
medhold.
Tabel 4: Udfaldet af de sagstyper, som oftest blev indbragt for huslejenævnene i perio-
den 2014-2017.
Afvist
pct.
Lejefastsættelse og lejeregulering
Vedligeholdelse
Forbrug og forbrugsudgifter
Forbedringer
Fraflytning
Andet
3
7
2
3
5
3
Delt
pct.
16
23
13
13
27
16
Lejer
pct.
48
46
36
19
47
48
Udlejer
pct.
32
22
48
62
21
32
Antal
sager
7370
3777
4184
854
4149
1458
Note: Angivet i procent af det samlede antal sager for hver kategori. Udover de angivet procenter er
der ikke angivet afgørelser.
Kilde: Huslejenævnsdatabasen og egne beregninger.
Side 9 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
Videre statistisk belysning
TBST har foretaget en nærmere statistisk beskrivelse af data fra hus-
lejenævnene.
Der er imidlertid grund til ”fra starten” at nævne, at da
-
taanalysen ikke kan bruges til hverken at be- eller afkræfte en år-
sagssammenhæng mellem partifarve og nævnsafgørelser. Dertil er
datamaterialet ikke fyldestgørende nok.
For eksempel burde de delte afgørelser, hvor nogle falder ud til den
ene side og nogle til den anden side, indgå i analyserne for at sikre at
det fulde materiale indgår. Dette er desværre ikke muligt, da disse
oplysninger ikke findes i databasen. Herudover burde en fyldestgø-
rende analyse inddrage de forhold, som er nævnt i det foregående
afsnit:
”Mulige
forklaringer på
….”,
idet disse forhold (andelen af pro-
fessionelle udlejere og administrationsselskaber, mængden af etage-
boliger, rådgivning fra lejer- eller udlejerorganisationer eller ej, osv.)
formentlig er afgørende, hvis man vil forstå forskellene i afgørelser.
Den statistiske analyse i dette afsnit kan dog blandt andet bruges til
at vise den store spredning i afgørelserne.
Figur 1 viser afgørelser, hvor lejer får medhold angivet i procent af
det samlede antal sager. De grønne prikker viser medhold til lejer i de
konservative ledede kommuner, mens de røde og blå viser medhold til
lejer i kommuner med henholdsvis socialdemokratisk og venstre sty-
re. Den lilla farve indikerer, at der er tale om et fælles huslejenævn
mellem to kommuner med forskellig politisk ledelse.
Side 10 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0011.png
Figur 1: Huslejenævnenes afgørelser i perioden 2014-2017, hvor der gives medhold til
lejer, angivet som procent af alle sager i perioden
70%
60%
Lejer medhold
Medhold i pct.
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Konservative
Kommuner
Socialdemokratiet
Venstre
Fælles huslejenævn
Note: Procentsatsen er regnet som antal sager, hvor lejer får medhold i forhold til det samlede antal
sager i de enkelte huslejenævn, som udover medhold til lejer og udlejer også indeholder delte afgø-
relser og afviste sager. X-aksen angiver kommunerne nummereret fra 1 til antallet af kommuner
med det respektive politiske flertal, som indgår i data. Lilla indikerer de fælles huslejenævn mellem
kommuner med forskelligt politisk flertal.
Kilde: Huslejenævnsdatabasen og egne beregninger.
Figur 1 viser, at der er meget stor forskel fra kommune til kommune
på andelen af lejere, der får medhold. Der er også meget stor spred-
ning indenfor gruppen af hhv. venstre, socialdemokratiske og konser-
vative kommuner.
Der er således ikke en entydig tendens til,
at ”det er sværere at få ret
som lejer” i konservativt ledede kommuner. Ud fra DR’s
gennemsnits-
betragtning i tabel 2 kan det se sådan ud, men af figur 1 fremgår det
tydeligt, at det ikke gælder for alle konservativt ledede kommuner.
Konkret ses det, at der er tre konservative kommuner, som oftere gi-
ver medhold til lejerne end 8 socialdemokratiske kommuner og 24
venstre-kommuner. (I de tre konservative kommuner får over 45 pro-
cent af lejerne medhold. 8 socialdemokratiske og 21 venstrekommu-
ner giver lejerne medhold i færre end 45 procent af sagerne).
Figur 1 viser således, at det ikke gælder for samtlige kommuner, at
det er lettere at få medhold som lejer i socialdemokratiske kommuner
end i konservative kommuner.
Figur 2 viser afgørelser, hvor udlejer får medhold angivet i procent af
samlede antal sager.
Side 11 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0012.png
Figur 2: Huslejenævns-afgørelser i perioden 2014-2017, hvor der gives medhold til ud-
lejer. Procent af alle nævnenes sager i perioden
70%
60%
Udlejer medhold
Medhold i pct.
50%
40%
30%
20%
10%
0%
Konservative
Kommuner
Socialdemokratiet
Venstre
Fælles Huslejenævn
Note: Procentsatsen er regnet som antal sager, hvor udlejer får medhold i forhold til det samlede
antal sager i de enkelte huslejenævn, som udover medhold til lejer og udlejer også indeholder delte
afgørelser og afviste sager. X-aksen angiver kommunerne nummereret fra et til antallet af kommu-
ner med det respektive politiske flertal, som indgår i data Lilla indikerer de fælles huslejenævn mel-
lem kommuner med forskelligt politisk flertal.
Kilde: Huslejenævnsdatabasen og egne beregninger.
I forhold til medhold til udlejer viser figur 2, at der er 3-4 konservativt
ledede kommuner og 3 fælleskommunale nævn, som ligger højt. De
giver medhold til udlejere oftere end de resterende konservativt lede-
de kommuner og fælleskommunale nævn, og oftere end størstedelen
af de socialdemokratiske og venstreledede kommuner.
Dét huslejenævn, der oftest giver udlejerne medhold, er det fælles-
kommunale huslejenævn for Hørsholm og Fredensborg.
Af DR’s artikel
fremgår det ikke, at Hørsholm har fælleskommunalt
huslejenævn med Fredensborg, der har Socialdemokratisk flertal og er
en ca. dobbelt så stor kommune som Hørsholm. Fredensborg har flest
udlejningsboliger. I artiklen fremstilles det fælles huslejenævn for
Hørsholm og Fredensborg fejlagtigt som værende under konservativt
kommunestyre.
De tre konservative kommuner, der oftest giver udlejerne medhold er:
Frederiksberg, Gentofte og Lyngby-Taarbæk. Disse tre kommuner
trækker gennemsnittet for de konservative kommuner betydeligt op.
Side 12 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0013.png
Det fremgår af figur 2, at huslejenævnene i en stor del af de venstre-
ledede kommuner tilsyneladende giver medhold til udlejer i færre til-
fælde end de socialdemokratisk ledede kommuner. (Omkring halvde-
len af nævnene i de socialdemokratiske kommuner giver udlejeren
medhold i mere end 30 procent af sagerne. Kun omkring en femtedel
af nævnene i de venstreledede kommuner giver medhold til udlejerne
i mere end 30 procent af sagerne).
Det bemærkes, at seks konservative kommuner giver medhold til ud-
lejere i færre tilfælde end otte socialdemokratiske kommuner. (De
seks konservative udlejere har medhold til udlejerne i færre end 30
procent af sagerne, de otte socialdemokratiske kommuner har større
andel).
Figur 3 viser de delte afgørelse. Også her er der meget stor spredning
mellem nævnene
også når der tages hensyn til politisk ledelse.
Figur 3: Huslejenævnenes delte afgørelser i perioden 2014-2017 angivet som procent af
alle sager i perioden.
60%
50%
Delte afgørelser
Medhold i pct.
40%
30%
20%
10%
0%
Konservative
Kommuner
Socialdemokratiet
Venstre
Fælles Huslejenævn
Note: Procentsatsen er regnet som antal sager, hvor lejer får medhold i forhold til det samlede antal
sager i de enkelte huslejenævn, som udover medhold til lejer og udlejer også indeholder delte afgø-
relser og afviste sager. X-aksen angiver kommunerne nummereret fra 1 til antallet af kommuner
med det respektive politiske flertal, som indgår i data. Lilla indikerer de fælles huslejenævn mellem
kommuner med forskelligt politisk flertal.
Kilde: Huslejenævnsdatabasen og egne beregninger.
Af figur 3 ses det, at de delte afgørelser udgør en stor andel af afgø-
relserne i huslejenævnene. De udgør i gennemsnit omkring 25 pct. af
Side 13 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
alle afgørelserne, og i enkelte kommuner udgør de omkring 50 pct. af
alle sager.
De delte afgørelser kan vedrøre sager, som omfatter flere forhold,
hvor lejer og udlejer får medhold i mindst ét forhold hver, eller et en-
kelt forhold, hvor ingen af parterne får fuldstændigt medhold.
Vi kender ikke udfaldet af de delte afgørelser, men en sådan viden
ville ændre markant på ”statistikken”. For det første fordi nævnenes
afgørelser i langt højere grad ville falde ud til enten lejer- eller udle-
jerside (når bortses fra afviste sager). Dernæst ville billedet af ”hvem
der får mest medhold” kunne ændres.
Der er foretaget en simpel regressionsanalyse på partifarvens betyd-
ning for huslejenævnenes afgørelser. Parameterestimaterne og dertil
hørende p-værdi (signifikans), som bruges til at teste, om der er en
systematisk forskel imellem borgmesterparti-”grupperne”, er vist i ta-
bel 5.
Regressionerne indeholder de procentvise medhold til lejer og udlejer
for hvert huslejenævn. Huslejenævnene er opdelt på borgmester-parti
i perioden 2014-2017. Den statistiske sammenhæng mellem det poli-
tiske flertal og afgørelserne beskrives. Derudover indgår en års-
dummy for at klarlægge, om der er en årsvariation. Årsdummyen kan
eventuelt beskrive, at sagerne og afgørelserne afhænger af, om der er
et efterspørgselspres på boligmarkedet.
Det er vigtigt at notere sig, at resultaterne i tabel 5 ikke bygger på en
fuldt specificeret model, som inddrager flere af de mulige forklarende
faktorer, som er gennemgået i de foregående afsnit. Der er som
nævnt tale om simple regressioner, som alene søger at beskrive den
statistiske sammenhæng mellem partifarve og afgørelserne i husleje-
nævnene, men der tages ikke højde for andre relevante forklarende
variable, såsom sagstype og administrator.
Side 14 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0015.png
T a b el 5 : Si m p el st ati sti s k s a m m e n h æ n g
n e n e s af g ø r el s e r
L ej e r
m ell e m k o m m u n e n s p a rtif a r v e o g h u sl ej e n æ v -
m ht. l ej e r - o g u dl ej e r - m e d h ol d.
P a r a m et e r
e sti m at
St a n d a r d af vi g el s e
2
-
t e st st ati sti k
0. 0 2 1 6
-
0. 0 1 9 8
0. 0 2 6 9
-
0. 0 2 5 0
0. 0 2 5 0
0. 0 2 5 0
5 0 2. 7 6
-
1 5. 4 8
1 2. 4 8
-
0. 0 2
0. 0 0
4. 9 6
<. 0 0 0 1
-
<. 0 0 0 1
0. 0 0 0 4
-
0. 8 9 0 8
0. 9 6 9 9
0. 0 2 6 0
p - v æ r di
K o n st a ntl e d
S o ci al d e m o k r ati et
V e n st r e
K o n s e r v ati v e
2014
2015
2016
2017
0. 4 8 4 2
0
- 0. 0 7 8 6
- 0. 0 9 4 9
0
- 0. 0 0 3 4
- 0. 0 0 0 9
- 0. 0 5 5 8
U dl ej e r
P a r a m et e r
e sti m at
St a n d a r d af vi g el s e
2
-
t e st st ati sti k
p - v æ r di
K o n st a ntl e d
S o ci al d e m o k r ati et
V e n st r e
K o n s e r v ati v e
2014
2015
2016
2017
0. 2 9 1 7
0
- 0. 0 3 1 4
0. 0 5 3 8
0
- 0. 0 2 4 1
- 0. 0 6 3 2
- 0. 0 6 4 5
0. 0 1 9 8
-
0. 0 1 8 2
0. 0 2 4 7
-
0. 0 2 3 0
0. 0 2 3 0
0. 0 2 3 0
2 1 6. 3 3
-
2. 9 7
4. 7 5
-
1. 1 0
7. 5 4
7. 8 6
<. 0 0 0 1
-
0. 0 8 5 0
0. 0 2 9 3
-
0. 2 9 5 1
0. 0 0 6 0
0. 0 0 5 0
A n m. : R ef e r e n c e g r u p p e n e r d e s o ci al d e m o k r ati s k e k o m m u n e r, s o m i n d g å r i d at a. R e s ult at e r n e i
t a b ell e n s k al s ål e d e s l æ s e s r el ati vt til e n s o ci al d e m o k r ati s k k o m m u n e. D e f æll e s h u sl ej e n æ v n
l e m k o m m u n er
b y / T a a r b æ k.
Kil d e : H u sl ej e n æ v n s d at a b a s e n o g e g n e b e r e g ni n g e r.
m e l-
m e d f o r s k elli gt p oliti s k fl e rt al e r e k s kl u d e r et f r a d at a, s a mt h u sl ej e n æ v n et f o r L y ng -
I r e g r e s si o n, s o m d a n n e r g r u n dl a g f o r t a b el 5, e r h u sl ej e n æ v n e n e i
s o ci al d e m o k r ati s k l e d e d e k o m m u n e r a n v e n dt s o m r ef e r e n c e g r u p p e .
D e rf o r s k al t all e n e i t a b el 5 l æ s e s r el ati vt til s o ci al d e m o k r ati s k e k o m -
m u n e r. K o n st a ntl e d d et e r m e d h ol d til h h v. l ej e r o g u dl ej e r i d e s o ci a l-
d e m o k r ati s k e k o m m u n e r. E k s e m p el vi s gi v e r m a n i n æ v n e n e i d e s o c i-
al d e m o k r ati s k e k o m m u n e r m e d h ol d til l ej e r i c a. 4 8 p ct. af s a g e r n e.
Si d e 1 5 (2 6 )
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
Nævnene i venstreledede kommuner giver medhold til lejer i ca. 8
procentpoint færre tilfælde end i de socialdemokratiske kommuner,
mens de konservative giver medhold til lejer i ca. 9 procentpoint fær-
re tilfælde. Regressionen viser, at begge disse estimater er signifikan-
te, dvs. at der er en statistisk forskel i estimaterne.
I forhold til regressionen for udlejere viser tabel 5, at de socialdemo-
kratiske kommuner giver medhold til udlejere i ca. 29 pct. af sagerne.
Venstre kommunerne giver medhold til udlejere i ca. 3 procentpoint
færre tilfælde. Mens konservative kommuner giver medhold til udleje-
re i ca. 5 procentpoint flere sager end i de socialdemokratiske kom-
muner. Årseffekterne indikerer, at der variation mellem årene både
ift. medhold til lejere og udlejere.
Som nævnt kan der ikke ud fra ovenstående regressioner konkluderes
en årsagssammenhæng. Analysen i de foregående afsnit peger på at
der kan være flere forskellige mulige forklaringer, som det ikke er mu-
ligt at lade indgå i den statistiske analyse.
Side 16 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0017.png
Bilag 1: Data
Tabellen viser antal sager og udfald af afgørelserne for hvert af de 67
huslejenævn, der indgår i analysen. Desuden vises tal for nævnene i
Guldborgssund og Rebild Kommuner, hvor borgmesterposten i perio-
den 2014-2017
var besat med en kandidat fra ”lokallisten”.
Kommune
Pct. delt
Pct. lejer
medhold
Pct. udlejer
medhold
19
26
37
19
20
31
31
31
30
13
11
54
38
50
13
43
33
41
29
20
40
31
24
Antal sager
Guldborgsund Kommune Huslejenævnet
Holbæk Kommune Huslejenævnet
Huslejenævnene København
Huslejenævnet Aabenraa Kommune
Huslejenævnet Aalborg
Huslejenævnet Aarhus
Huslejenævnet for Albertslund og Glostrup
Huslejenævnet Ballerup og Furesø Kommuner
Huslejenævnet for Esbjerg og Fanø Kommuner
Huslejenævnet Faaborg-Midtfyn Kommune
Huslejenævnet Favrskov Kommune
Huslejenævnet Faxe Kommune
Huslejenævnet Fredericia Kommune
Huslejenævnet Frederiksberg
Huslejenævnet for Frederikshavn og Læsø
Huslejenævnet for Frederikssund og Egedal Kommuner
Huslejenævnet Gladsaxe Kommune
Huslejenævnet Greve og Solrød Kommuner
Huslejenævnet Haderslev Kommune
Huslejenævnet for Halsnæs og Gribskov
Huslejenævnet Helsingør
Huslejenævnet Herning Kommune Herning Rådhus
Huslejenævnet Hillerød Kommune
9
23
8
15
18
13
21
24
17
45
27
13
15
22
48
26
15
15
25
29
29
24
38
53
49
51
48
49
48
44
42
53
35
62
32
37
25
39
30
49
40
36
51
31
32
34
191
226
5254
172
929
2116
67
97
235
130
107
171
226
1144
108
69
156
73
181
209
343
140
160
Side 17 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0018.png
Huslejenævnet Hjørring Kommune
Huslejenævnet Holstebro og Struer Kommune
Huslejenævnet for Horsens og Odder
Huslejenævnet Høje-Taastrup Kommune
Huslejenævnet Ikast-Brande Kommune
Huslejenævnet Jammerbugt Kommune
Huslejenævnet Kerteminde Kommune
Huslejenævnet Kolding
Huslejenævnet Lyngby-Taarbæk Kommune
Huslejenævnet Mariagerfjord Kommune
Huslejenævnet Middelfart Kommune
Huslejenævnet Nordfyns Kommune
Huslejenævnet for Norddjurs og Syddjurs Kommuner
Huslejenævnet Nyborg Kommune
Huslejenævnet Odense
Huslejenævnet for Odsherred
Huslejenævnet Randers
Huslejenævnet Rebild Kommune
Huslejenævnet Ringkøbing-Skjern Kommune
Huslejenævnet Ringsted Kommune
Huslejenævnet for Rudersdal og Allerød
Huslejenævnet Rødovre Kommune
Huslejenævnet Silkeborg Kommune
Huslejenævnet for Skanderborg og Samsø Kommuner
Huslejenævnet Skive Kommune
Huslejenævnet Slagelse Kommune
Huslejenævnet Sorø Kommune
Huslejenævnet for Svendborg og Langeland Kommuner
Huslejenævnet Sønderborg Kommune
Huslejenævnet Thisted Kommune
Huslejenævnet Tønder Kommune
22
18
38
21
49
39
29
19
14
28
25
40
21
42
21
23
19
13
46
42
30
26
27
39
24
23
42
19
16
21
12
52
48
29
47
19
35
46
48
32
42
39
34
39
29
43
54
37
53
24
38
40
35
45
44
39
47
28
36
52
63
53
20
26
30
28
28
21
18
28
47
19
19
24
23
16
25
19
36
32
18
20
25
36
21
12
18
26
25
42
23
4
14
107
99
380
76
53
71
65
417
194
130
127
58
149
97
870
113
1187
68
82
100
175
116
156
137
101
294
125
265
163
52
73
Side 18 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0019.png
Huslejenævnet for Varde og Billund Kommuner
Huslejenævnet Vejen Kommune
Huslejenævnet Vejle Kommune
Huslejenævnet Viborg Kommune
Huslejenævnet for Bornholm
Huslejenævnet for Gentofte
Huslejenævnet for Hørsholm og Fredensborg
Huslejenævnet i Assens Kommune
Køge Kommune Huslejenævnet
Kalundborg Kommune Huslejenævn
Lolland Kommune Huslejenævnet
Næstved Kommune Huslejenævnet
Roskilde og Lejre Kommune Huslejenævnet
Stevns Kommune Huslejenævnet
Vordingborg Kommune Huslejenævnet
Kilde: Huslejenævnsdatabasen og egne beregninger.
54
18
23
19
16
17
5
25
17
28
24
27
36
38
22
18
44
42
44
60
35
31
46
49
40
48
39
33
31
33
27
5
29
17
21
47
61
24
29
25
25
32
30
14
34
111
77
358
206
166
626
238
68
138
178
153
271
284
64
190
Side 19 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0020.png
Bilag 2: Fælleskommunale huslejenævn
Nedenfor vises, hvilke kommuner der har fælleskommunale husleje-
nævn. I parentes er borgmesterens partifarve i perioden 2014-2017
angivet.
I alt er der 32 kommuner, der har valgt at have fælles huslejenævn. I
perioden 2014-2017 havde kommunerne i 9 af disse nævn forskellig
politisk ledelse og i 7 nævn var borgmesterens partifarve den samme.
Fælles huslejenævn
Albertslund og Glostrup
Allerød og Rudersdal
Ballerup og Furesø
Esbjerg og Fanø
Frederikshavn og Læsø
Frederikssund og Egedal
Greve og Solrød
Halsnæs og Gribskov
Holstebro og Struer
Horsens og Odder
Hørsholm og Fredensborg
Langeland og Svendborg
Roskilde og Lejre
Skanderborg og Samsø
Syddjurs og Norddjurs
Varde og Billund
Politisk flertal
(S,V)
(C,V)
(S,S)
(V,V)
(S,Lokalliste)
(S,V)
(V,V)
(V,V)
(S,V)
(S,V)
(C,S)
(V,V)
(S, SF)
(S,S)
(V,S)
(V,V)
Kilde: Huslejenævn.dk og Statsforvaltningens oversigt over formænd i huslejenævnene.
Side 20 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0021.png
Bilag 3: Nævnsformænd
Tabellen angiver navnene på formanden i de respektive nævn (kom-
munefordelt) i perioden 2014-2017 og 2018-2021. Tabellen viser des-
uden, om der er sket et formandsskifte i det enkelte nævn mellem de
to perioder, og om der er sket et skift i borgmesterparti mellem de to
perioder.
Den samme person kan være nævnsformand i et eller flere nævn.
Det fremgår af tabellen, at der ikke er sammenhæng mellem partiskif-
te på borgmesterposten og et formandsskifte i huslejenævnene.
Formand
Kommune
2014-2017
2018-21
Skift af
formand
Skift i borgme-
sterparti
Assens
Ulla Storm
Hansen
Ulla Storm
Hansen
Hans Engberg
Ingrid Ther-
kelsen
Bo Kolze Tøn-
nesen
Anne Ham-
mershøj Beck
Lars Iversen
Karin Ehlers
Jørgensen
Niels F. Jør-
gensen
Bo Kolze Tøn-
nesen
Bo Kolze Tøn-
nesen
X
X
X
X
X
Faaborg-Midtfyn
Kerteminde
Hans Engberg
Ingrid Ther-
kelsen
Langeland
Bo Kolze Tøn-
nesen
Middelfart
Anne Ham-
mershøj Beck
Nordfyn
Nyborg
Lars Iversen
Karin Ehlers
Jørgensen
Odense
Niels F. Jør-
gensen
Svendborg
Bo Kolze Tøn-
nesen
Ærø
Henriette
Skouenborg
Billund
Brønderslev
Johan Evensen
Ib Kasper
Munk
Johan Evensen
Mikkel Baltse-
rsen
X
Side 21 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0022.png
Esbjerg
Fanø
Favrskov
Fredericia
Nina Lindhardt
Nina Lindhardt
Bent Pedersen
Leif Guld-
hammer
Nina Lindhardt
Nina Lindhardt
Bent Pedersen
Leif Guld-
hammer
Ole N. Kirke-
gaard
Claus Rohde
Karl-Frederik
Bitsch
Anni Pedersen
Ib Kasper
Munk
Henning Fær-
mann
Marianne F.
Skjødt
Jonas Bjerre-
gaard
Ole Kirkegård
Leif Guld-
hammer
Henning Fær-
mann
Ole N. Kirke-
gaard
Sanne K.
Skovmose
X
X
X
X
X
Frederikshavn
Ole N. Kirke-
gaard
Haderslev
Hedensted
Claus Rohde
Karl-Frederik
Bitsch
Herning
Hjørring
Anni Pedersen
Ib Kasper
Munk
Holstebro
Henning Fær-
mann
Horsens
Marianne F.
Skjødt
Ikast-Brande
Lisbeth L. Bis-
gaard
Jammerbugt
Kolding
Ole Kirkegård
Leif Guld-
hammer
Lemvig
Henning Fær-
mann
Læsø
Ole N. Kirke-
gaard
Mariagerfjord
Lotte R. Bruun
Morsø
Norddjurs
Jesper Riis
Morten G.
Berdiin
Jesper Riis
Morten G.
Berdiin
Marianne F.
Skjødt
Jakob Juul-
Sandberg
X
Odder
Marianne F.
Skjødt
Randers
Jakob Juul-
Sandberg
Side 22 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0023.png
Rebild
Ole N. Kirke-
gaard
Ole N. Kirke-
gaard
Lisbeth L. Bis-
gaard
Bent Pedersen
Hans Henrik
Edlund
Bent Pedersen
Jesper Riis
X
Ringkøbing-Skjern
Lisbeth L. Bis-
gaard
Samsø
Silkeborg
Bent Pedersen
Hans Henrik
Edlund
Skanderborg
Skive
Bent Pedersen
Mogens E.
Andersen
Struer
Henning Fær-
mann
Henning Fær-
mann
Morten G.
Berdiin
Michael Bech
Jørgensen
X
X
Syddjurs
Morten G.
Berdiin
X
Sønderborg
Holger Lei
Thisted
Tønder
Varde
Vejen
Vejle
Erik Møller
Steen Bøjlund
Johan Evensen
Steen Bøjlund
Jens Høeg-
Pedersen
Erik Møller
Steen Bøjlund
Johan Evensen
Steen Bøjlund
Jens Høeg-
Pedersen
Tina Kjær-
Christensen
Mogens E.
Andersen
Jens Schultz
Hansen
X
X
Vesthimmerland
Ulla Tina Kjær-
Christensen
X
Viborg
Mogens E.
Andersen
X
Aabenraa
Finn Krab
Aalborg
Peter Chr.
Damm
Peter Chr.
Damm
Claus Kors-
holm Rohde
Århus Nodre Nævn
Århus Søndre
Nævn
Karsten Juul-
Dam
Side 23 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0024.png
Albertslund
Allerød
Jane Skovbo
Jens M. Nør-
gaard
Jane Skovbo
Jens M. Nør-
gaard
Sven Nørgaard
X
Ballerup
Sven Martin
Nørgaard
Bornholms Regi-
onskommune
Brøndby
Per Raunslund
Olsen
Lise Schou
Bredvig
Mette Wedel
Svenningsen
Lise Schou
Bredvig
Stine Fink
Hansen
X
Dragør
Morten Duus
X
Egedal
Martin K. An-
dersen
Christina G.
Vastrup
Helle Frejlev
Marianne Dons
Jørgen Gawi-
netski
Christina G.
Vastrup
Sven Nørgaard
X
Faxe
Fredensborg
Frederiksberg
Helle Frejlev
Marianne Dons
Jørgen Gawi-
netski
X
Frederikssund
Martin K. An-
dersen
X
Furesø
Sven Martin
Nørgaard
Gentofte
Karen Riis
Kjølby
Louise H. Feil-
berg
Ulla Terese
Kræmer
Jane Skovbo
Jakob Næ-
sager
Monica Skip-
per
Dorthe L. S.
Hommel
Monica Skip-
per
Mie Puck
Holler
X
Gladsaxe
Ulla Terese
Kræmer
Glostrup
Greve
Jane Skovbo
Jakob Næ-
sager
Gribskov
Monica Skip-
per
X
Guldborgsund
Claus Frank
Rewers
X
Halsnæs
Monica Skip-
per
X
Helsingør
Jeppe Buhl
Rasmussen
X
Side 24 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0025.png
Herlev
Jesper Stor-
skov
Jacob Lund-
gaard
Bente Jersie
Jensen
Bent Pedersen
Jens L. Ras-
mussen
Benny Kirke-
gaard
Marianne Dons
Mads S.
Frandsen
Bent Pedersen
X
Hillerød
Bente Jersie
Jensen
X
Holbæk
Hvidovre
Bent Pedersen
Jens L. Ras-
mussen
X
Høje-Taastrup
Benny Kirke-
gaard
Hørsholm
Ishøj
Marianne Dons
Mads S.
Frandsen
Kalundborg
Søren Baa-
strup
X
København
Lene Sadolin-
Holst
Helle Hastrup
Lene Sadolin-
Holst
Peter Lind
Larsen
X
Peter Lind
Larsen
Søren Axelsen
Søren Axelsen
X
Kirsten
Schmidt
X
Karsten Hen-
riksen
Køge
Kaj Asbjørn
Pedersen
Lejre
Jens Axel Pe-
dersen
Lolland
Vagn-Aage
Nielsen
Lyngby-Taarbæk
Simon Pihl
Sørensen
Næstved
Niels Chr. Jør-
gensen
Odsherred
Jette Kastrup
Fontenay
Karsten Hen-
riksen
Arne T. Chri-
stensen
Jens Axel Pe-
dersen
Vagn-Aage
Nielsen
Simon Pihl
Sørensen
Niels Chr. Jør-
gensen
Bent Pedersen
X
X
X
Side 25 (26)
L 47 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om, hvordan ministeren vil sikre huslejenævnenes uvildighed, til indenrigs- og boligministeren
2494955_0026.png
Ringsted
Flemming
Marquard
Anne Marie
Hertzum
Jens Axel Pe-
dersen
Jens M. Nør-
gaard
Trine Agner
Nielsen
Bent Pedersen
X
Roskilde
Jens Axel
Pedersen
Rudersdal
Jens M.
Nørgaard
Rødovre
Marianne
Stigborg
X
Slagelse (OBS-
OBS)
Solrød
Bent Pedersen
(?)
Jakob
Næsager
X
Jakob
Næsager
Bent Pedersen
Helle Frejlev
Jeppe Wahl-
Brink
Camilla Kisling
Martin
Vestergaard
X
Sorø
Stevns
Tårnby
Bent Pedersen
Helle Frejlev
Jeppe Wahl-
Brink
Vallensbæk
Vordingborg
Camilla Kisling
Martin
Vestergaard
Kilde: Statsforvaltningens oversigt over formænd i huslejenævnene (september 2018)
og ”Danske
borgmestre 1970-2018”
af Ulrik Kjær og Niels Opstrup, SDU, Kommunalpolitiske Studier Nr.
33/2018.
Side 26 (26)