Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 44 , L 44 A , L 44 B
Offentligt
2484323_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Sundhedsudvalg
Dato: 19-11-2021
Enhed: MEDINT
Sagsbeh.: DEPJBR
Sagsnr.: 2116510
Dok. nr.: 2001910
Folketingets Sundhedsudvalg har den 16. november 2021 stillet følgende spørgsmål
nr. 74 til L 44 om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis. (For-
længelse af forsøgsordningen og permanent mulighed for dyrkning af cannabis m.v.)
til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Jane Heitmann (V).
Spørgsmål nr. 74:
”Er
ministeren indstillet på at stille ændringsforslag, som giver danske producenter
af medicinsk cannabis mulighed for at opnå et GMP-certifikat, der kan komme i
EudraGMP basen. Hvis ikke, vil ministeren så yde teknisk bistand til sådant et
ændringsforslag?”
Svar:
Jeg vil indledningsvist henvise til besvarelsen af SUU L 44
spm. 22, hvor muligheden
for at opnå GMP-certifikater uden for forsøgsordningen beskrives. Besvarelsen er
vedlagt som bilag.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det vil være en omgåelse af lægemiddeldi-
rektivet at indføre det ønskede ændringsforslag i den nationale ordning for medicinsk
cannabis. Jeg kan på den baggrund ikke støtte forslaget.
Ønskes der et ændringsforslag, kan det dog udformes således:
./.
Ӯndringsforslag
stillet [dato]
Ændringsforslag
Til 2. behandling af
Forslag til lov om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis
(Forlængelse af forsøgsordningen og permanent mulighed for dyrkning af cannabis
m.v.) [L 44]
Af [xx], tiltrådt af [xx]
[d
Ændringsforslag til de udelte lovforslag]
Til § 1
L 44 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ændringsforslag, som giver danske producenter af medicinsk cannabis mulighed for at opnå et GMP-certifikat, der kan komme i EudraGMP-basen, til sundhedsministeren
xx)
Efter nr. 20 indsættes som nyt nummer:
»xx.
Efter § 15 indsættes:
Ȥ
16.
Senest 90 dage efter en inspektion, som nævnt i § 59, udsteder Lægemid-
delstyrelsen en attest for god fremstillingspraksis til fremstilleren af cannabisbulk og
fremstillede cannabisudgangsprodukter, hvis konklusionen af besøget er, at den på-
gældende overholder principperne og retningslinjerne for god fremstillingspraksis for
lægemidler eller principperne og retningslinjerne for god fremstillingspraksis for ak-
tive stoffer, som fastsat efter artikel 47 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af
11. juni 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske lægemid-
ler.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen lader de attester, som er nævnt i stk. 1, indføre i en
fællesskabsdatabase, som Det Europæiske Lægemiddelagentur administrerer på
vegne af EU i henhold til artikel 111, stk. 6 i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
af 11. juni 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske læge-
midler.
Stk. 3.
Hvis konklusionen af en inspektion som omhandlet i stk. 1 er, at fremstilleren
ikke overholder principperne og retningslinjerne for god fremstillingspraksis for læge-
midler eller principperne og retningslinjerne for god fremstillingspraksis for aktive
stoffer, indføres denne oplysning i den i stk. 2 omhandlede fællesskabsdatabase.««
Bemærkninger
Til nr. [xx]
Lægemiddelstyrelsen udsteder i henhold til egen praksis certifikater efter endt in-
spektion af en fremstiller af cannabisbulk eller cannabisudgangsprodukt. Certifika-
terne udstedes i et nationalt format og attesterer, at virksomheden overholder de
regler, der er fastsat efter lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis. Der er ikke
tale om udstedelse af GMP-certifikater, som udstedes i henhold til lægemiddeldirekti-
vet for humane lægemidler, hvorfor styrelsen ikke har uploadet disse certifikater i
EU-databasen EudraGMP-databasen. Det skyldes, at den danske forsøgsordning med
medicinsk cannabis er en særlig national ordning, som er baseret på en undtagelse til
det humane lægemiddeldirektiv (artikel 5, stk. 1), der undtager anvendelse af direkti-
vet i særlige tilfælde. Denne undtagelse er anvendt til at fastsætte en særlig ordning
baseret på dyrkning af cannabis i Danmark, der kan fremstilles til en droge (dele af
cannabisplanten) og tilberedninger heraf med henblik på fremstilling af forskellige
produkter, der kan udleveres på danske apoteker efter recept fra en læge.
Med
stk. 1
foreslås, at Lægemiddelstyrelsen senest 90 dage efter en inspektion, som
nævnt i § 59, skal udstede en attest for god fremstillingspraksis til fremstilleren af
cannabisbulk og fremstillede cannabisudgangsprodukter, hvis konklusionen af besø-
get er, at den pågældende overholder principperne og retningslinjerne for god frem-
stillingspraksis for lægemidler eller principperne og retningslinjerne for god fremstil-
lingspraksis for aktive stoffer, som fastsat efter artikel 47 i Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv af 11. juni 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanme-
dicinske lægemidler.
Med
stk. 2
foreslås, at Lægemiddelstyrelsen skal lade de attester, som er nævnt i stk.
1, indføre i en fællesskabsdatabase, som Det Europæiske Lægemiddelagentur admini-
strerer på vegne af EU i henhold til artikel 111, stk. 6 i Europa-Parlamentets og Rådets
Side 2
L 44 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 74: Spm. om ændringsforslag, som giver danske producenter af medicinsk cannabis mulighed for at opnå et GMP-certifikat, der kan komme i EudraGMP-basen, til sundhedsministeren
direktiv af 11. juni 2001 om oprettelse af en fællesskabskodeks for humanmedicinske
lægemidler.
Med
stk. 3
forslås, at hvis konklusionen af en inspektion som omhandlet i stk. 1 er, at
fremstilleren ikke overholder principperne og retningslinjerne for god fremstillings-
praksis for lægemidler eller principperne og retningslinjerne for god fremstillingsprak-
sis for aktive stoffer, skal denne indføres i den i stk. 2 omhandlede fællesskabsdata-
base.
Forslaget vil medføre, at Lægemiddelstyrelsen forpligtes til at udstede certifikater i
det format og med de referencer til lægemiddeldirektivet, som direktivet angiver og
uploade disse i databasen, uagtet at en fremstiller af cannabisbulk eller cannabisud-
gangsprodukter ikke har en tilladelse eller registrering, som angivet i direktivets arti-
kel 40 eller 52 a og implementeret i lægemiddellovens § 39, stk. 1 og 50 a, stk. 1. Cer-
tifikatet kan ligeledes ikke udstedes på baggrund af en inspektion, som omfattet af
direktivets artikel 111, stk. 1, da Lægemiddelstyrelsen vil inspicere fremstillere af can-
nabisbulk og cannabisudgangsproduktfremstillere i henhold til den foreslåede § 59 i
denne lov og ikke lægemiddellovens § 44.”
Med venlig hilsen
Magnus Heunicke
/
Julie Broholm
Side 3