Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22, Sundhedsudvalget 2021-22
L 44 , L 44 A , L 44 B
Offentligt
2479351_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 15‐11‐2021 
Enhed: MEDINT 
Sagsbeh.: DEPJBR 
Sagsnr.: 2116510 
Dok. nr.: 1970083 
 
 
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 19. oktober 2021 stillet følgende spørgsmål nr. 
35 til L 44 om ændring af lov om forsøgsordning med medicinsk cannabis. (Forlæn‐
gelse af forsøgsordningen og permanent mulighed for dyrkning af cannabis m.v.) til 
sundhedsministeren, som hermed besvares.  Spørgsmålet er stillet efter ønske fra 
Jane Heitmann (V). 
 
Spørgsmål nr. 35:  
”Er ministeren indstillet på f.eks. at bemyndige Lægemiddelstyrelsen til at give di‐
spensation for produktgodkendelser af olieprodukter for at sikre forsyningssikkerhe‐
den for danske smertepatienter, som kommer i klemme, når der ikke længere er fuld‐
spektrede medicinsk cannabis olieprodukter på markedet, når ”Sedemen” trækkes ud 
af markedet den 1. november 2021?” 
 
Svar: 
Til brug for besvarelsen er der indhentet bidrag fra Lægemiddelstyrelsen, som jeg kan 
henholde mig til: 
 
”Indledningsvist kan Lægemiddelstyrelsen oplyse, at danske læger i dag også har mu‐
lighed for at udskrive magistrelt fremstillede lægemidler med cannabis. Det vil sige 
medicin, der er tilberedt på et apotek til en specifik patient efter lægens anvisning. 
Magistrel fremstilling er en ordning, der er lavet, fordi nogle patienter kan have et 
særligt behov, som ikke kan imødekommes med almindelig godkendt medicin. Apote‐
ket tilbereder i de tilfælde lægemidlet med de specifikke aktive stoffer, som patien‐
ten har brug for, ud fra den recept, som lægen har skrevet. Det er lovligt for lægen at 
skrive en recept på f.eks. THC eller CBD, som er nogle af de aktive stoffer fra canna‐
bisplanten. Lægen kan udskrive medicinen i forskellige tilberedninger f.eks. som en 
olie eller som kapsler. Det er derfor muligt for en læge at udskrive recept på magi‐
strelt fremstillet cannabisolie. 
 
Herudover kan Lægemiddelstyrelsen oplyse, at forsøgsordningen er tilrettelagt såle‐
des, at initiativet til dyrkning og fremstilling ligger hos private virksomheder, der skal 
søge om virksomhedstilladelser og opfylde de opstillede krav til fremstilling og opta‐
gelse af produkter på Lægemiddelstyrelsen liste. Hvis en virksomhed ansøger om op‐
tag af deres cannabismellemprodukt på Lægemiddelstyrelsens liste, er det Lægemid‐
delstyrelsens opgave at behandle ansøgningen om optag på listen og vurdere, om det 
ansøgte produkt opfylder de krav, der er fastsat i lov om forsøgsordning med medi‐
cinsk cannabis og de dertilhørende bekendtgørelser.  
 
Regler og krav til dyrkning og optag af produkter på Lægemiddelstyrelsens liste er 
fastsat af hensyn til sikring af patientsikkerheden. Et scenarie, hvor Lægemiddelsty‐
relsen skal dispensere i specifikke sager om produktoptag, og hvor alle oplysninger og  
 
 
L 44 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 34: Spm., om det er et tab for danske patienter, at det eneste lovlige olieprodukt med medicinsk cannabis (Sedemen) trækkes ud den 1. november 2021, til sundhedsministeren
 
dokumentation omkring produktet dermed ikke er vurderet af Lægemiddelstyrelsen, 
kan potentielt have konsekvenser for patientsikkerheden.” 
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Julie Broholm 
 
Side 2