Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 39) Forslag til Lov om ændring af
lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag (Justering af fleksibelt ud-
dannelsesbidrag og aktivitetsafhængigt VEU-bidrag for 2022, fastsættelse
af modelparametre for erhvervsuddannelser til brug for beregning af
praktikpladsafhængigt arbejdsgiverbidrag for 2022 og fastholdelse af
merbidragssats m.v.) har udvalget i brev af 2. november 2021 efter ønske
fra Katarina Ammitzbøll (KF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 5:
"Ministeren bedes redegøre for, om det vil indebære flere indgåede prak-
tikpladsaftaler at øge skolepraktikydelsen, så forskellen mellem at være i
skolepraktik og indgå en uddannelsesaftale bliver væsentligt reduceret?"
Svar:
Der er ikke grundlag for at isolere effekten af forhøjelsen af skolepraktik-
ydelsen på oprettelsen af lærepladser.
Af
Trepartsaftalen om flere lærepladser og entydigt ansvar
fra november 2020
fremgår det, at skolepraktikydelsen ikke må overstige elevlønnen, og at
der skal tages højde for uhensigtsmæssige incitamentsstrukturer særligt
efter grundforløb 2 og på første år af hovedforløbet. Af den grund er
skolepraktikydelsen på 1. år af hovedforløbet forhøjet med 160 kr. pr.
uge svarende til ca. 8 pct., hvilket er mindre end forhøjelsen af skoleprak-
tikydelsen til elever på de øvrige år (2.-4. år) og voksenelever.
Det vil således fortsat være økonomisk mest fordelagtigt for en elev at
have en uddannelsesaftale med en virksomhed end at være i skolepraktik.
Derudover er det aftalt, at regeringen og arbejdsmarkedets parter årligt i
de første år efter etableringen af den nye model vil følge op på og drøfte
aktivitet og varighed af skolepraktikforløb samt udviklingen i udgifter til
skolepraktikydelse og drift.
Det bemærkes, at skolepraktikydelsen ikke reguleres i dette lovforslag.
16. november 2021
Sagsnr.: 21/22390