Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 34) Forslag til Lov om ændring af
lov om erhvervsuddannelser, lov om Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag
og forskellige andre love (Udmøntning af trepartsaftale om flere lære-
pladser og entydigt ansvar) har udvalget i brev af 28. oktober 2021 efter
ønske fra Kenneth Mikkelsen (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 10:
Mener ministeren, at det er fordrende for målet om flere lærepladsaftaler,
at uddannelsesinstitutioner med lovforslaget kan opleve et væsentligt
indtægtstab?
Svar:
Som anført i mine svar til spørgsmål 6-9, kan ministeriet ikke genkende
det niveau for indtægtstab, som spørgeren henviser til i sine spørgsmål.
Som det har været anført i materiale fremsendt til Børne- og Undervis-
ningsudvalget, viser ministeriets beregninger, at 8 ud af 10 institutioner
forventes at opleve et tab eller en gevinst på højst +/- 1,0 pct. af omsæt-
ningen. Den institution, der står til at tabe mest ved omlægningen, vil
ifølge modberegningen opleve et indtægtstab svarende til 1,7 pct. af den
samlede omsætning. Jeg mener dermed, at der er tale om en acceptabel
omfordeling mellem institutionerne for at muliggøre en markant styr-
kelse af det økonomiske incitament til tidligere indgåelse af uddannelses-
aftaler, som vil styrke fastholdelsen af elever på erhvervsuddannelserne.
Overordnet er det hensigten med modellen, at skolerne skal have en
økonomisk gevinst ved indgåelse af flere uddannelsesaftaler under
grundforløbet. Dette styrker skolernes incitament til at styrke den lære-
pladsopsøgende indsats og understøtter det ansvar, som skolerne har for
at sikre eleverne en læreplads og fastholde dem i uddannelserne. Dette
betyder samtidig, at skoler som indgår en lavere andel af uddannelsesaf-
talerne under grundforløbet vil modtage et lavere tilskud. Jeg mener såle-
des, at det økonomiske incitament vil være fordrende for at styrke indsat-
sen på skolerne og derigennem bidrage til en generel fremrykning af ind-
gåelse af uddannelsesaftaler. Det mener jeg vil være fordrende for både
Dato: 8. november 2021
Sagsnr.: 21/22113