Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. november 2021
J nr.
2021 - 4053
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 21. oktober stillet mig følgende
spørgsmål L 31 – spm. 12, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet ef-
ter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 12
Vil ministeren vurdere reduktionspotentialet i 2030 fra CO
2
-fangst til power-to-x-
brændsler (til internationalt brug) baseret på biogene kilder, såfremt reduktionerne
tælles, når CO
2
’en fanges fra en dansk punktkilde?
Svar
Reduktionspotentialet ved produktion af e-brændsler gennem Power-to-X (PtX) er
vanskeligt at opgøre, da opgørelsen vil være forbundet med usikkerhed på flere pa-
rametre. Først og fremmest afhænger reduktionspotentialet i høj grad af hvilket e-
brændstof, der produceres på den biogene CO
2
, og hvilke brændsler det fortrænger
fra energisystemet. Hertil afhænger reduktionspotentialet også af, hvilke rammevil-
kår, der gør sig gældende, som kan tilskynde en given aktør til at omstille fra fossile
brændsler. Disse rammevilkår kan variere på tværs af lande såvel som sektorer.
Enhver opgørelse af reduktionspotentialet fra PtX-produktion vil derfor være forbun-
det med væsentlig usikkerhed.
Til besvarelse af spørgsmålet er derfor udarbejdet et regneeksempel, som kan illu-
strere reduktionspotentialet, men som ikke bør tolkes som et endeligt facit. Eksem-
plet tager udgangspunkt i en udrulning af CO
2
-fangst på alle biogene punktkilder i
Danmark, hvor CO
2
-fangst skønnes at kunne gennemføres for under 2.000 kr./ton
CO
2
. Disse punktkilder omfatter biogasopgraderingsanlæg, affaldsforbrændingsan-
læg samt biomassefyrede kraftvarmeværker og tegner sig samlet set for et CO
2
-
fangstpotentiale på ca. 6,6 mio. ton i 2030.
Det antages, at denne CO
2
anvendes til at producere e-metanol, som er et af de
mest effektive e-brændsler, når der ses på CO
2
-fortrængningspotentialet. Det anta-
ges desuden, at dette brændsel anvendes i international skibsfart, hvor det fortræn-
ger fuelolie, og at skibsmotorerne vil have samme virkningsgrad ved forbrænding af
e-metanol. Derfor indregnes emissioner fra faretøjerne. Det vil sige, at der ikke ta-
ges højde for eventuelle livscyklusemissioner, som opstår i forbindelse med pro-
duktion og transport af brændsler. Under disse forudsætninger skønnes det globale
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2