Transportudvalget 2021-22
L 22
Offentligt
2479946_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
15. november 2021
2021 - 2968
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 22 - forslag til lov om ændring af
jernbaneloven, lov om elektrificering af jernbanen og ligningslo-
ven, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 3:
Vil ministeren fremlægge erfaringerne fra den tilsvarende kompen-
sationsordning, der blev anvendt i forbindelse med metrobygge-
riet, herunder udgiftsniveauet forbundet med ordningen?
Svar:
Jeg skal indledningsvist gøre opmærksom på, at kompensations-
ordningen, der blev anvendt i forbindelse med metrobyggeriet, ad-
skiller sig fra den kompensationsordning, der foreslås indført med
L 22, idet metrobyggeriet berørte den samme nabokreds over en
meget lang periode. Den foreslåede ordning forventes alene benyt-
tet i tilfælde, hvor varigheden af de støjende arbejder er væsentlig
kortere, end det var tilfældet for metrobyggeriet.
Reglerne for kompensationsordning, der blev anvendt i forbindelse
med metrobyggeriet er fastsat ved BEK nr. 768 af 25/06/2014 - Be-
kendtgørelse om kompensation, genhusning og overtagelse som
følge af forurening og gener fra anlægget af Cityringen (Nabopak-
kebekendtgørelsen).
Nabopakkebekendtgørelsen indeholder regler om både kompensa-
tion i form af udbetalinger og mulighed for genhusning samt over-
tagelse. Kompensation i form af udbetalinger blev udregnet på bag-
grund lejlighedernes værelsesantal samt en forholdsmæssig del af
et fastsat maksimum beregnet ud fra støjniveauet. Der henvises til
nabopakkebekendtgørelsens bilag 1 for beløbsstørrelserne.
Jeg har endvidere anmodet Metroselskabet om svarbidrag, og de
oplyser følgende:
L 22 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm., om ministeren vil fremlægge erfaringerne fra den tilsvarende kompensationsordning, der blev anvendt i forbindelse med metrobyggeriet, herunder udgiftsniveauet forbundet med ordningen, til transportministeren
2479946_0002.png
Side 2/2
”Under
anlæg af Cityringen var 4.640 husstande omfattet af Na-
bopakkebekendtgørelsen. Det betød, at de blev tilbudt økonomisk
kompensation eller genhusning/mulighed for at Metroselskabet
overtog boligen.
Tabel 1 nedenfor viser, at størstedelen af de 4.640 husstande der
blev tilbudt økonomisk kompensation i anlægsperioden, takkede
ja til tilbuddet. 554 husstande, der var særligt generet af støj,
kunne i stedet for at modtage kompensation blive genhuset eller
forlange boligen overtaget. Dette benyttede ganske få husstande
sig af.
Samlet set blev der udbetalt ca. 400 mio. kr. i kompensation for
støj i aften- og nattetimerne.
Tabel 1: Kompensation og genhusning
Tilbud om
Har ta-
økonomisk get
kompensa- imod
tion
økono-
misk
kom-
pensa-
tion
Genhus-
ning el-
ler at
sælge
bolig til
Metro-
selska-
bet
Har ta-
get
imod
genhus-
ning el-
ler til-
bud om
at sælge
bolig til
Metro-
selska-
bet
8
< 2%
Antal
husstande
Andel
Med
venlig
hilsen
4.640
-
4.297
93%
554
-
Benny Engelbrecht