Indenrigs- og Boligministeriet
Justitsministeriet
Bilag 139
Dato 25. august 2022
Udbygget notat om forholdet til grundlovens § 73
Det fremgår af grundlovens § 73, stk. 1, at ingen kan tilpligtes at afstå sin ejendom, uden
hvor almenvellet kræver det. Det kan kun ske ifølge lov og mod fuldstændig erstatning.
Den foreslåede ordning med et loft over huslejestigninger til 4 pct. (nærmere beskrevet
i notits herom), vil kunne udgøre et indgreb i udlejerens rettigheder i henhold til leje-
kontrakter, der er indgået, inden initiativet træder i kraft.
Hvorvidt sådanne indgreb må anses for ekspropriation, beror på et samlet skøn over
indgrebets beskaffenhed. Som momenter, der må tillægges betydning ved udøvelsen af
dette skøn, kan navnlig peges på indgrebets formål og begrundelse (causa), i hvilken
grad indgrebet er generelt eller konkret, indgrebets intensitet, om indgrebet angår en
fremtidig eller en aktuel rettighed, og om indgrebet går ud på at overføre rettigheden fra
den hidtidige ejer til en ny eller på en tilintetgørelse af denne råden. Det er endvidere
antaget, at hvis et generelt indgreb rammer enkelte af de berørte ejere særligt hårdt, vil
det tale for, at der i forhold til disse særligt hårdt ramte foreligger ekspropriation.
Det er på det foreliggende grundlag vurderingen, at det foreslåede loft over huslejestig-
ninger på 4 pct. ikke i almindelighed vil udgøre et indgreb med karakter af ekspropria-
tion efter grundlovens § 73.
Der er ved vurderingen bl.a. lagt vægt på, at der foreslås en undtagelse (nærmere be-
skrevet i notits herom), der giver mulighed for en højere huslejestigning, hvis udlejeren
konkret kan dokumentere højere omkostninger, og at udlejerne dermed vil have mulig-
hed for at opnå dækning af deres omkostninger.
Der er endvidere lagt vægt på, at for lejeforhold, hvor der på tidspunktet for de foreslå-
ede ændringers ikrafttræden allerede er gennemført lejeforhøjelse efter de nuværende
regler, vil de foreslåede ændringer først få virkning efter udløbet af en periode, der sva-
rer til lejerens sædvanlige opsigelsesvarsel i det pågældende lejeforhold. Tilsvarende
gælder, hvis der inden for lejers opsigelsesvarsel efter lejekontrakten kan gennemføres
lejeforhøjelse efter de gældende regler, og udlejeren giver meddelelse til lejeren herom
inden ikrafttrædelsen af de foreslåede ændringer.
I et lejemål med tre måneders opsigelsesvarsel, hvor der er sket lejeforhøjelse før ikraft-
træden af de foreslåede ændringer, vil loftet derfor først få virkning efter udløbet af tre
måneder efter lovens ikrafttræden. Det betyder, at indgrebet over for udlejeren (reduk-
tionen af lejestigningen) først sker efter en periode, hvor lejer under alle omstændighe-
der kunne have opsagt lejekontrakten.