Finansudvalget 2021-22
L 207
Offentligt
2626375_0001.png
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
22. september 2022
J nr.
2022-723
Finansudvalget har i brev af 8. september stillet mig følgende spørgsmål 59 til L
207 Forslag til finanslov for finansåret 2023, som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Marie Bjerre (V).
Spørgsmål 59
Vil ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den
6. september 2022 oversende en oversigt over, hvilke nye anlæg der sættes i drift i
2023, og dermed udløser den store stigning i tilskud til biomasse og biogas, set i ly-
set af at prisen på gas stiger?
Svar
Der er følgende ændringer i skønnene til støtte til biomasse og biogas fra FL22 til
FFL23, jf. tabel 1:
Tabel 1
Ændringer i skønnene til støtte til biomasse og biogas fra FL22 til FFL23
Heraf pga.
prisændrin
ger
2,5
Heraf pga.
mængdeænd
ringer
9,9
Konto
2022 (FL22)
2023 (FFL23)
Ændring
§ 29.24.21. Bio-
gas (til transport
og proces)
§ 29.25.09. Til-
skud til opgrade-
ring eller rens-
ning af biogas
§ 29.25.27. Til-
skud vedrørende
biogas til elpro-
duktion
§ 29.25.26. Til-
skud vedrørende
biomasse
I alt
54,7
67,1
12,4
1.857,4
2.664,0
806,6
0
806,6
279,9
232,9
-47,0
-
-
773,7
2.965,7
1.144,6
4.108,6
370,9
1.142,9
-
-
Anm: 2022 i 2022-priser, 2023 i 2023-priser.
Kilde: FFL23 og egne beregninger
Der er ikke angivet årsager (pris og mængder) for biomasse og biogas til elproduk-
tion i tabel 1, jf. forklaring nedenfor.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/4
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil oversende en oversigt over, hvilke nye anlæg der sættes i drift i 2023, og dermed udløser den store stigning i tilskud til biomasse og biogas, set i lyset af at prisen på gas stiger, til klimaministeren
2626375_0002.png
Biomasse
Elproduktion baseret på biomasse er ikke under direkte indflydelse af gaspriserne.
Det er i højere grad den øvrige VE-produktion samt kul-, biomasse- og elpriser,
som påvirker den. Ved fremskrivning af de forventede el-produktionsmængder ba-
seret på biomasse foretages modelberegninger i Energistyrelsens teknisk-økono-
misk model RAMSES, som beregner den fremtidige produktion af el og fjernvarme.
RAMSES-modellen tager højde for alle de planlagte ændringer på værker (kul til
biomasse eksempelvis), udbygninger med vind, sol mm. samt transmissionsudbyg-
ninger. Beregning af de forventede støtteudgifter til elproduktion baseret på bio-
masse beregnes herefter ud fra anlægsspecifikke afskrivningsår samt fremskrevne
produktionsprofiler fra RAMSES.
Den hidtidige ordning for støtte til biomasse til elproduktion (15 øre/kWh) lukkede
ned i 2019, hvorfor der ikke idriftsættes nogle nye støtteberettigede, biomassefy-
rede anlæg fra 2022 til 2023 eller efterfølgende år på denne ordning. Jf. ovenfor vil
der dog være ændringer i mængderne på de enkelte anlæg fra år til år.
Årsagen til de betydelige stigninger fra 2022 (FL22) til 2023 (FFL23) i støtteudgifter
til biomasse er forårsaget af, at der iht. modelberegningen forventes en øget elpro-
duktion baseret på biomasse (5.249 GWh i 2022 til 6.399 GWh i 2023). Dette skyl-
des først og fremmest de højere brændsels- og kvotepriser fra fremskrivningen for
FL22 (september 2021) til fremskrivningen for FFL23 (april 2022), som gør det væ-
sentligt mere profitabelt at producere el på kraftvarmeværker og i særdeleshed bio-
massefyrede kraftvarmeværker. De højere elpriser forventes desuden at forsinke
indfasningen af varmepumper på en række af de større kraftvarmeværker, som så-
ledes i stedet må forventes at anvende biomasse.
I tabel 2 er de største biomasseanlæg målt på produktionsmængder angivet. Af for-
troligheds- og konkurrencehensyn er det dog ikke muligt at fremlægge forventede
produktionsmængder for enkelte værker.
Tabel 2
Liste over de største støtteberettigede biomasseanlæg målt på forventet produktion
Avedøre 2
Studstrupværket
Avedøre 1
Amagerværket 4
Skærbækværket
Herningværket
Lisbjerg
Randers
Amagerbakke
Asnæsværket
Side
2/4
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil oversende en oversigt over, hvilke nye anlæg der sættes i drift i 2023, og dermed udløser den store stigning i tilskud til biomasse og biogas, set i lyset af at prisen på gas stiger, til klimaministeren
2626375_0003.png
Amagerværket 1
Køge
Anm.: Værkerne er listet ihht. forventede produktionsmængder i Energistyrelsens Klimafremskrivning 2022
(KF22), som er den fremskirvning, der er anvendt til FFL23. De angivne værker udgør tilsammen 97
pct. af den samlede, forventede produktion.
Kilde: KF22
Biogas
Udgifter til biogas til elproduktion påvirkes både af el- og gasprisen; en stigning i
priserne giver et fald i støtteudgifterne. Udgifterne til støtte til opgraderet biogas og
biogas til transport, proces og varme påvirkes kun af gasprisen; en stigning i gas-
prisen giver et fald i støtteudgifterne. Det er desuden væsentlig at bemærke, at det
er den realiserede gaspris fra det forudgående år, som anvendes til fastsættelse af
støttesatsen. Dvs. for de forventede støtteudgifter i 2022 er der anvendt den reali-
serede gaspris fra 2021, mens der for de forventede støtteudgifter for 2023 er an-
vendt den forventede, gennemsnitlige gaspris for 2022.
Støtteordningerne for biogas er lukkede
1
, og der forventes således ikke tilslutninger
af støtteberettigede biogasanlæg efter 2022, idet alle anlæg, som er blevet givet til-
sagn om støtte, skal være tilsluttet og have igangsat produktion inden udgangen af
2022. Dog forventes det ikke, at alle anlæg er i fuld produktion i 2022, og der vil
derfor efterfølgende kunne ske en stigning i de producerede, støtteberettigede
mængder. For alle anlæg er der fastsat en såkaldt årsnorm, som fastsætter den
maksimale årlige, støtteberettigede mængde.
Støttesatserne på biogasstøtteordningerne består dels af et grundtillæg, dels af et
naturgastillæg, som årligt reguleres efter seneste års gaspris. I 2022 er naturgastil-
lægget på 0 kr. på alle ordningerne pga. høje gaspriser i 2021. Naturgastillægget
kan ikke blive negativt. Samtidig følger det af statsstøttegodkendelserne, at Dan-
mark skal sikre, at støttemodtagerne ikke bliver overkompenserede. Dette bliver
overvåget på ordningsniveau for hver enkelt støtteordning via årlig beregning af
støtteintensiteten, dvs. støttesatsen som andel af det beregnede støtteberettigede
beløb. Såfremt der her findes overkompensation, vil støtten blive korrigeret.
Støtteudgifterne til biogas til opgradering er opjusteret markant fra FL22 til FFL23
(fra 22,2 til 30,4 PJ). Ændringerne skyldes udelukkende en opjustering af de for-
ventede produktionsmængder, jf. tabel 1. Den øgede produktion forventes dels
pga. høje gaspriser, som giver producenterne et incitament til at øge produktionen,
dels pga. konvertering fra elproduktion til opgradering, jf. nedenfor, og dels pga. en
midlertidigt fastholdt grænse for energiafgrøder i biogasanlæggene, som bidrager til
et højere output. Stigningen i gasprisen har ikke nogen påvirkning på udgifterne, da
det prisafhængige støttetillæg allerede var nul ved støttefremskrivningen til brug for
FL22.
1
Ansøgningsfristen var den 1. juli 2020
Side
3/4
L 207 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang i Finansudvalget den 6. september 2022 vil oversende en oversigt over, hvilke nye anlæg der sættes i drift i 2023, og dermed udløser den store stigning i tilskud til biomasse og biogas, set i lyset af at prisen på gas stiger, til klimaministeren
2626375_0004.png
Jf. tabel 1 er udgifterne til biogas til elproduktion reduceret fra 2022 til 2023. Dette
skyldes dels højere el- og gaspriser, dels en forventning om en mindre omdirigering
af biogas til elproduktion til opgraderet biogas svarende til 5,5 pct. fra FL22 til
FFL23. Tilskud til biogas til elproduktion kan gives som pristillæg eller fast afreg-
ning, hvilket ud over mængder og el- og gaspriser er en definerende faktor for de
samlede udgifter. Det er således heller ikke muligt at adskille prisændringer og
mængdeændringer for biogas til elproduktion på samme måde som for biogas til
opgradering og biogas til transport, proces og varme.
Støtteudgifterne til biogas til transport, proces og varme er opjusteret fra FL22 (ud-
arbejdet i september 2021) til FFL23 (udarbejdet i april 2022). Dette skyldes først
og fremmest en forventning om øgede mængder, som ikke fuldt modvirkes af de
øgede gaspriser, jf. tabel 1. Til udarbejdelse af udgifter i 2022 i FL22 blev der an-
vendt en forventet gaspris for 2021, som realiserede sig væsentligt over, hvorfor
det prisafhængige tillæg i 2022 er 0 kr., jf. ovenfor.
Bilag 1 indeholder en liste over alle biogasanlæg i Danmark. Af fortrolighedshensyn
er det dog ikke muligt at fremlægge forventede produktionsmængder for enkelte
værker.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
4/4