Transportudvalget 2021-22
L 20
Offentligt
2473269_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
4. november 2021
2021-2972
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 20 - Forslag til lov om ændring af
lov om luftfart (Præcisering af rammerne for indskrænkninger i ad-
gangen til luftfart og for tildeling af tilladelse til at udføre ruteflyv-
ning, hjemmel til krav om sikkerhedsgodkendelser m.v.), som jeg
hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Henning
Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren uddybe, hvilke situationer der konkret vil kunne
være tale om, når ministeren med lovforslaget kan give afslag på
tilladelse til ruteflyvning på baggrund af forhold som luftfartspoli-
tiske, udenrigspolitiske, sikkerhedspolitiske og flyvetekniske årsa-
ger?
Svar:
Et konkret eksempel på en situation, hvor det kunne være relevant
at give afslag på en tilladelse til ruteflyvning, kunne eksempelvis
være i tilfælde af manglende luftfartspolitisk reciprocitet.
Et almindeligt antaget princip i international civil luftfart er netop
gensidighed i forhold til markedsadgang. Det bør derfor inden for
rammerne af luftfartsloven være muligt at give afslag på ansøgnin-
ger om trafiktilladelse til selskaber, der er hjemmehørende i tredje-
lande, som ikke vil yde tilsvarende rettigheder til danske og skandi-
naviske selskaber.
Muligheden for at kunne afslå ansøgninger om ruteflyvninger til og
fra Danmark er dermed også et essentielt redskab, når Danmark
forhandler om markedsadgang med tredjelande, således at danske
selskaber ikke stilles ringere end tredjelandsselskaberne.
Foruden sådanne almindelige luftfartspolitiske forhold bør flyve-
tekniske forhold som hidtil også kunne ligge til grund for afslag på
ansøgninger om ruteflyvning. Tilladelser til ruteflyvning til og fra
Danmark udstedes altid under forudsætning af, at det pågældende
L 20 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, i hvilke situationer der konkret vil kunne gives afslag på tilladelse til ruteflyvning af luftfartspolitiske, udenrigspolitiske, sikkerhedspolitiske og flyvetekniske årsager, til transportministeren
2473269_0002.png
Side 2/2
luftfartsselskab kan efterleve de luftfartssikkerhedsmæssige regler,
som kræves for at flyve til Danmark og EU. Såfremt der måtte op-
stå en situation, som skaber tvivl herom, bør der som hidtil kunne
gives afslag på det pågældende selskabs ansøgninger om ruteflyv-
ning.
Derudover bør situationer, der måtte have en udenrigs- eller sik-
kerhedspolitisk dimension, kunne håndteres i overensstemmelse
med Danmarks interesser.
Der findes f.eks. både internationale og europæiske eksempler på,
at der uden forvarsel kan opstå situationer, hvor civil international
ruteflyvning får en udenrigspolitisk dimension – eksempelvis Bela-
rus’ tvangslanding af et Ryanair-fly tidligere i år. Civil luftfart kan i
disse tilfælde udvikle sig fra at være et transportpolitisk til et uden-
rigspolitisk spørgsmål.
Luftfartsloven bør derfor også tage højde for, at udenrigspolitiske
forhold kan udgøre grundlag for at nægte tilladelse til ruteflyvning.
Det er vigtigt at understrege, at et afslag på tilladelse til ruteflyv-
ning altid vil skulle vurderes konkret på baggrund af Danmarks in-
ternationale såvel som europæiske forpligtigelser i det enkelte til-
fælde. Som det fremgår af lovforslagets bemærkninger, skal even-
tuelle afgørelser om afslag også altid træffes i overensstemmelse
med det konkrete aftaleretlige grundlag i den pågældende luftfarts-
overenskomst mellem Danmark og det konkrete tredjeland.
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht