Retsudvalget 2021-22
L 195
Offentligt
2583034_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
25. maj 2022
Politikontoret
Line Herbæk Larsen
2022-0037-0155
2452361
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister (L 195)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg
vedrørende forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Cen-
trale Fingeraftryksregister (L 195), som Folketingets Retsudvalg har stillet
til justitsministeren den 23. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/5
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om en sigtet i f.eks. en drabssag, hvor politiet efterfølgende helt frafalder sigtelsen, kan få sine oplysninger slettet i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fingeraftryksregi-
ster (L 195):
”Vil
ministeren som opfølgning på den tekniske gennemgang
den 19. maj redegøre for, om en sigtet i f.eks. en drabssag, hvor
politiet efterfølgende helt frafalder sigtelsen, kan få sine oplys-
ninger slettet i dna-profilregisteret og fingeraftryksregistret? Vil
sletning i givet fald alene ske, hvis den pågældende selv begærer
politiet herom, eller kan politiet på egen initiativ foretage en
sletning af oplysninger i registrene, og hvis det fremsatte lov-
forslag ikke indeholder en bestemmelse om, at politiet på eget
initiativ kan foretage sletning af oplysninger i registrene, vil mi-
nisteren da være indstillet på at udarbejde et ændringsforslag,
der hjemler en sådan mulighed for politiet?”
Svar:
1.
De foreslåede regler om sletning af oplysninger om sigtede, men ikke
dømte, fremgår bl.a. af lovforslagets § 6, stk. 1. Det følger i den forbindelse
af lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 1, at oplysninger om sigtede, men ikke dømte,
senest skal slettes, når der er forløbet 10 hverdage fra sigtelsen endeligt er
opgivet som grundløs efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 1.
Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af den nugældende bestem-
melse i § 3, stk. 1, nr. 1, for dna-profiler i dna-profilregisterloven. Det er
dog som noget nyt foreslået, at sletning skal ske senest inden for 10 hver-
dage fra den endelige afgørelse, frem for straks efter gældende ret, hvilket
er fastsat af hensyn til sagsgangen i forbindelse med sletningen. Bestemmel-
sen indebærer, at hvis en sigtelse opgives som grundløs efter retsplejelovens
§ 721, stk. 1, nr. 1, skal oplysningerne i registrene slettes inden for 10 hver-
dage fra den endelige afgørelse herom.
Det følger desuden af lovforslagets § 6, stk. 1, nr. 2-4, at oplysninger om
sigtede, men ikke dømte, senest skal slettes, når der er forløbet henholdsvis
10, 15 og 20 år fra endelig frifindende dom, afgørelse om påtaleopgivelse
efter retsplejelovens § 721, stk. 1, nr. 2 eller 3, eller tiltalefrafald uden vilkår
efter retsplejelovens § 722. Der lægges med bestemmelsen op til at indføre
differentierede slettefrister, som foreslås fastsat ud fra strafferammen for
den overtrædelse, der er eller har været rejst sigtelse for, idet strafferammen
må anses for en indikation på forholdets grovhed.
Side 2/5
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om en sigtet i f.eks. en drabssag, hvor politiet efterfølgende helt frafalder sigtelsen, kan få sine oplysninger slettet i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret, til justitsministeren
Sådanne oplysninger fra sigtede, men ikke dømte personer, er i dag omfattet
af en 10-årig opbevaringsperiode, jf. den gældende § 3, stk. 1, nr. 2, i dna-
profilregisterloven. De foreslåede bestemmelser vil således indebære en
længere opbevaringsperiode for visse oplysninger end hidtil efter gældende
ret, men der er ikke lagt op til en ændring af de generelle gældende regler
for, hvornår fingeraftryk og dna-profiler optages i registrene.
2.
Der lægges herudover med lovforslaget op til at indføre en mulighed for,
at registrerede personer, herunder sigtede, men ikke dømte, kan anmode om,
at registrerede oplysninger skal slettes fra dna-profilregisteret og fingeraf-
tryksregisteret forud for udløbet af en slettefrist. Det foreslås således i lov-
forslaget § 6, stk. 6, 1. pkt., at oplysninger på begæring skal slettes, når hen-
synet til oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes at
burde vige for hensynet til den registrerede person. Sletning efter 1. pkt. skal
ske senest efter 10 hverdage efter, at der er truffet endelig afgørelse herom,
jf. bestemmelsens 2. pkt.
Det fremgår af pkt. 2.5.2.3 i de almindelige bemærkninger til lovforslaget,
at der ved vurderingen af, om der undtagelsesvis skal ske sletning forud for
udløbet af den lovbestemte opbevaringsperiode, skal inddrages en række
hensyn, herunder den lovbestemte opbevaringsperiode, den registreredes al-
der ved optagelsen, arten og grovheden af det strafbare forhold, der danner
grundlag for optagelsen, længden af en eventuelt idømt straf og eventuelt
øvrig kriminalitet begået af den registrerede. Opregningen er ikke udtøm-
mende, og der kan således lægges vægt på yderligere hensyn.
Der kan således efter den foreslåede bestemmelse før udløbet af de fastsatte
slettefrister efter en samlet, konkret vurdering på baggrund af bl.a. de
nævnte hensyn kunne ske sletning på begæring af den registrerede, hvis fort-
sat opbevaring af den pågældendes oplysninger inden for den fastsatte op-
bevaringsperiode undtagelsesvis vurderes ikke at være proportional.
Sletning efter bestemmelsen forudsætter, at den registrerede fremsætter be-
gæring herom. En sådan begæring kan fremsættes på ethvert tidspunkt under
opbevaringsperioden. Lovforslaget pålægger således ikke politiet en pligt til
løbende at vurdere, om oplysninger, der er optaget i registrene, skal slettes
før udløbet af slettefristen.
En ordning, hvor politiet vil være forpligtet til løbende at vurdere, om hen-
synet til oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes at
Side 3/5
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om en sigtet i f.eks. en drabssag, hvor politiet efterfølgende helt frafalder sigtelsen, kan få sine oplysninger slettet i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret, til justitsministeren
burde vige for hensynet til den registrerede person, vil være forbundet med
et væsentligt ressourceforbrug hos politiet. Det er Justitsministeriets umid-
delbare vurdering, at det er tvivlsomt, om en sådan ordning er praktisk mu-
lig. Derfor mener jeg, at den foreslåede ordning, hvor politiet på baggrund
af en begæring fra den registrerede til enhver tid skal forholde sig til, om
hensynet til oplysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes
at burde vige for hensynet til den registrerede person, er udtryk for den rette
afvejning mellem hensynet til politiets ressourcer og hensynet til personers
ret til privatliv.
Jeg er på den baggrund ikke indstillet på at støtte et ændringsforslag som
foreslået af spørgeren.
2.
Et sådant ændringsforslag vil kunne formuleres på følgende måde:
Ændringsforslag
til
forslag til lov om Det Centrale Dna-profilregister og Det Centrale Fin-
geraftryksregister
(L 195)
Ændringsforslag
Af
(…),
tiltrådt af (…):
Til § 6
1)
§ 6, stk. 6,
affattes således:
»Stk.
6.
Politiet skal af egen drift eller på den registreredes begæring slette
oplysninger, hvis hensynet til oplysningernes politimæssige betydning und-
tagelsesvis findes at burde vige for hensynet til den registrerede person. Slet-
ning efter 1. pkt. skal ske senest 10 hverdage efter, at der er truffet endelig
afgørelse herom.«
[Ændring af reglerne om sletning af oplysninger fra registrene]
Bemærkninger
Til nr. 1
Side 4/5
L 195 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om en sigtet i f.eks. en drabssag, hvor politiet efterfølgende helt frafalder sigtelsen, kan få sine oplysninger slettet i dna-profilregisteret og fingeraftryksregisteret, til justitsministeren
Med ændringsforslaget foreslås det, at politiet af egen drift eller på den re-
gistreredes begæring skal slette oplysninger, hvis hensynet til oplysninger-
nes politimæssige betydning undtagelsesvis findes at burde vige for hensy-
net til den registrerede person.
Bestemmelsen indebærer, at politiet løbende skal vurdere, om dna-profiler
og fingeraftryk, der er optaget i registrene, skal slettes, idet hensynet til op-
lysningernes politimæssige betydning undtagelsesvis findes at burde vige
for hensynet til den registrerede person.
Side 5/5