Sundhedsudvalget 2021-22
L 191
Offentligt
2582516_0001.png
 
Folketingets Sundhedsudvalg 
Holbergsgade 6 
DK‐1057 København K 
 
T +45 7226 9000 
F +45 7226 9001 
[email protected]  
W sum.dk  
 
 
Dato: 25‐05‐2022 
Enhed: NAERSOM 
Sagsbeh.: DEPMAS 
Sagsnr.: 2113001 
Dok. nr.: 2260982 
 
Sundhedsudvalget 2021-22
L 191 - endeligt svar på spørgsmål 16
Offentligt
 
Folketingets Sundhedsudvalg har den 9. maj 2022 stillet følgende spørgsmål nr. 6  
(L 191) til sundhedsministeren, som hermed besvares.  Spørgsmålet er stillet efter  
ønske fra Liselott Blixt (UFG). 
 
Spørgsmål nr. 6:  
”Hvordan vil ministeren sikre et privat‐offentligt samarbejde i klyngerne?” 
 
Svar: 
Et stærkt offentligt‐privat samarbejde mellem sundhedsvæsenet og fx life science‐in‐
dustrien er af afgørende betydning for begge parter. Sundhedsvæsenet er den vigtig‐
ste aftager af life science‐ og velfærdsteknologivirksomhedernes produkter, mens 
virksomhedernes produkter er afgørende for at kunne levere sundhedsydelser af høj 
kvalitet til gavn for patienterne. Derfor er regeringen sammen med et flertal af Folke‐
tingets partier blevet enige om Aftale om strategi for life science af den 20. maj 2021, 
der skal sikre en tæt dialog mellem en række aktører på tværs af den offentlige og 
private sundhedssektor, bl.a. ved at afsætte midler til en pulje til innovative indkøb i 
sundhedsvæsenet, der skal gøre det lettere for offentlige institutioner at efterspørge 
og indkøbe nye innovative løsninger fra virksomhederne. 
 
De nye sundhedsklynger er i udgangspunkt tiltænkt som et samarbejde mellem re‐
gion, kommuner og almen praksis om indsatsen på tværs af sundhedsområdet, der 
skal skabe bedre forebyggelse af sygdom og sikre mere sammenhængende behand‐
lings‐ og rehabiliteringsforløb for bl.a. ældre medicinske patienter, borgere med kro‐
niske sygdomme og borgere med psykiske lidelser, herunder borgere, som ud over en 
psykisk lidelse har et alkohol‐ eller stofmisbrug.  
 
Lovforslaget ændrer dermed ikke på de nuværende muligheder for fx offentlig‐privat 
samarbejde i sundhedssektoren, jf. bl.a. § 78, stk. 3, i sundhedsloven, hvorfor der 
fortsat er gode muligheder for stærke offentlige‐private samarbejder. I dag er mange 
af de digitale løsninger i sundhedsvæsenet eksempelvis udviklet i tæt samarbejde 
med private leverandører. 
 
Både sundhedssamarbejdsudvalget og sundhedsklyngerne vil desuden skulle ind‐
drage relevant fagkundskab, herunder relevante sundhedsprofessionelle, efter be‐
hov.  
 
 
Med venlig hilsen 
 
 
 
 
 
Magnus Heunicke      /      Maja Sørensen