Transportudvalget 2021-22
L 19
Offentligt
2483301_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
18. november 2021
2021-2970
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 18. oktober 2021 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 19 – Forslag til Lov om ændring af
taxiloven (Dokumentationskrav til brug for tilsyn og med hensyn
til danskkundskaber for chauffører, gebyrer samt overenskomst-
krav for tilladelser i henhold til tidligere gældende lov om taxikør-
sel m.v.), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren redegøre for, hvordan og hvor meget der kontrolle-
res og følges op på, at virksomheder med chauffører ansat overhol-
der løn- og arbejdsvilkårene fastsat med overenskomstbestemmel-
sen i § 10, og vil ministeren samtidig redegøre for, hvilken myndig-
hed der er ansvarlig for at udføre kontrollen?
Svar:
Jeg kan oplyse, at det er Færdselsstyrelsen som både er admini-
strerende og tilsynsførende myndighed med personer og virksom-
heder, som har tilladelser og godkendelser efter taxiloven. Det er
dermed også Færdselsstyrelsen, som fører tilsyn med, om taxilo-
vens § 10 er overholdt.
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, som oplyser
følgende vedrørende Færdselsstyrelsens tilsyn, som jeg kan hen-
holde mig til:
”Færdselsstyrelsen kontrollerer, hvorvidt overenskomstkravet i ta-
xilovens § 10 er overholdt i forbindelse med fornyelse af tilladelser
til erhvervsmæssig persontransport samt i forbindelse med tilsyn.
Det bemærkes dog, at § 10 alene er gældende for virksomheder,
som har chauffører ansat.
Færdselsstyrelsen har behandlet ansøgninger om fornyelser af til-
ladelser til erhvervsmæssig persontransport siden april 2021 og
omtrent 15% af ansøgningerne kommer fra virksomheder med an-
satte chauffører.
L 19 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget der kontrolleres og følges op på, at virksomheder med chauffører ansat overholder løn- og arbejdsvilkårene, til transportministeren
2483301_0002.png
Side 2/3
Herudover er der rejst i alt 27 tilsyn med indehavere af tilladelser
til erhvervsmæssig persontransport, som vedrører overholdelsen af
taxilovens § 10. Af disse tilsynssager er 19 sager fortsat under be-
handling. De øvrige otte sager er afsluttet uden anmærkninger.
Når Færdselsstyrelsen undersøger, hvorvidt taxilovens § 10 er
overholdt, undersøger styrelsen i første omgang, om tilladelsesin-
dehaveren har ansatte chauffører. Såfremt der er ansatte chauffø-
rer i virksomheden, undersøges det, om tilladelsesindehaveren i
forbindelse med sin ansøgning enten har angivet at være medlem
af en arbejdsgiverforening eller har tegnet en tiltrædelsesoverens-
komst. Er dette tilfældet, får styrelsen bekræftet ved den pågæl-
dende arbejdsgiverforening, hvorvidt tilladelsesindehaver fortsat
er medlem eller har tegnet en tiltrædelsesoverenskomst.
Såfremt det herefter er bekræftet, at tilladelsesindehaveren er
medlem af en arbejdsgiverforening eller har tegnet en tiltrædelses-
overenskomst, fører de relevante arbejdsgiverforeninger selv tilsyn
med, om deres medlemmer lever op til deres egne overenskomster.
Styrelsens tilsyn med § 10 afsluttes dermed i disse situationer. Sty-
relsen vil dog orientere den relevante arbejdsgiverforening, hvis til-
synet er rejst på baggrund af en konkret henvendelse.
Såfremt en tilladelsesindehaver alene følger en overenskomst, skal
pågældende indsende oplysninger i form af lønsedler, ansættelses-
kontrakter, timesedler m.v. for 10 % af virksomhedens ansatte
chauffører – dog minimum en ansat.
Styrelsen sender herefter materialet i høring ved de overenskomst-
parter der er til den overenskomst tilladelsesindehaveren følger.
Vurderer parterne, at niveauet følges, afsluttes tilsynet.
Hvis parterne ikke vurderer, at niveauet følges, vil styrelsen frem-
sende parternes høringssvar i partshøring ved tilladelsesindehave-
ren. Anerkender tilladelsesindehaveren parternes vurdering og ret-
ter til, afsluttes tilsynet. Der vil dog blive ført et opfølgende tilsyn
ca. 6 måneder efter, at tilsynet er afsluttet.
Hvis tilladelsesindehaveren og overenskomstparterne ikke er enige
om, hvorvidt tilladelsesindehaver overholder § 10 eller hvis tilla-
delsesindehaveren ikke har til hensigt at overholde § 10, vurderer
Færdselsstyrelsen, om der er grundlag for at melde virksomheden
til politiet for overtrædelse af taxilovens § 10.
Såfremt der ved domsfældelse, ved udenretligt forlig eller bødeved-
tagelse afgøres, at virksomheden har overtrådt § 10, kan styrelsen
L 19 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor meget der kontrolleres og følges op på, at virksomheder med chauffører ansat overholder løn- og arbejdsvilkårene, til transportministeren
2483301_0003.png
Side 3/3
lægge vægt på overtrædelserne i forbindelse med vurderingen af,
hvorvidt virksomheden fortsat opfylder kravet om, at en virksom-
hed med tilladelser til erhvervsmæssig persontransport skal kunne
sandsynliggøre, at virksomheden udøves på forsvarlig måde og i
overensstemmelse med god skik inden for branchen.
Grove og gentagne overtrædelser af blandt andet taxiloven og den-
nes tilhørende bekendtgørelser kan medføre, at Færdselsstyrelsen
tilbagekalder tilladelser til erhvervsmæssig persontransport. Ud-
gangspunktet er dog, at virksomheden i første omgang får en ad-
varsel eller bliver taget under et skærpet tilsyn. Dog vil meget grove
overtrædelser af taxilovens regler, herunder taxilovens § 10, kunne
medføre at styrelsen tilbagekalder tilladelser uden forudgående
mulighed for at bringe sin virksomhed i overensstemmelse med de
gældende regler.”
Med
venlig
hilsen
Benny Engelbrecht