Udlændinge- og Integrationsudvalget 2021-22
L 186
Offentligt
2576125_0001.png
Ministeren
Udlændinge- og Integrationsudvalget
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Udlændinge- og Integrationsudvalget har den 9. maj 2022 stillet følgende spørgs-
mål nr. 1 til L 186 efter ønske fra Pernille Vermund (NB) til udlændinge- og integra-
tionsministeren, som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 1:
Mener ministeren, at bonusordningen i lovforslaget er nødvendig for at IGU-ord-
ningen kan fungere effektivt? Har ministeriet tidligere undersøgt dette, og vil mini-
steren i benægtende fald lave en sådan undersøgelse?
Svar:
Udlændinge- og Integrationsministeriet bemærker, at lovforslaget både indebærer
en forlængelse af integrationsgrunduddannelsen (igu), herunder igu-bonusordnin-
gen, og en forlængelse af egu-fgu-bonusordningen. Det lægges til grund, at der
spørges til igu-bonusordningen.
Igu-ordningen er i sin helhed et samlet resultat af trepartsaftaler, som den davæ-
rende og den nuværende regering har indgået med arbejdsmarkedets parter ved
ordningens indførelse i 2016, ved videreførelsen af ordningen i 2019, ved udvidel-
sen af målgruppen i 2021 og senest ved aftale om en videreførelse i 2022. Eventu-
elle justeringer af ordningen forudsætter tilslutning fra arbejdsmarkedets parter.
Igu-bonusordningen indebærer, at der udbetales en bonus til virksomheder, der
har ansat en udlænding i et igu-forløb. Bonussen ydes til virksomheden med 20.000
kr., når udlændingen har været ansat i 6 måneder, og yderligere med 20.000 kr.
efter 2 års ansættelse.
Det er vanskeligt at opgøre den præcise effekt af igu-bonusordningen særskilt. I
2018 har Rambøll på opdrag af Udlændinge- og Integrationsministeriet gennemført
en evaluering af igu-ordningen. Rambøll evaluerede i den forbindelse implemente-
ringen og det foreløbige udbytte af igu-ordningen, herunder anvendelsen af igu-
bonusordningen. Overordnet set viste evalueringen, at bonussen fungerer i en be-
grænset udstrækning som en drivkraft for deltagelse i ordningen. 80 pct. af de virk-
somheder, der har modtaget virksomhedsbonus, og som har besvaret spørgeske-
maet, har vurderet, at bonussen i nogen grad, mindre grad eller slet ikke har været
medvirkende til, at de har oprettet igu-stillinger (på en 5-trinsskala fra ’i meget høj
Side
1/2
16. maj 2022
Udlændinge- og
Integrationsministeriet
Integration
Slotsholmsgade 10
1216 København K
Tel.
Mail
Web
CVR-nr.
Sags nr.
Akt-id
6198 4000
[email protected]
www.uim.dk
36977191
2022 - 2734
1985624
L 186 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm., om bonusordningen er nødvendig, for at IGU-ordningen kan fungere effektivt, og om ministeren om nødvendigt vil lave en undersøgelse af det, til udlændinge- og integrationsministeren
grad’ til ’slet ikke’). Samtidigt viste evalueringen, at bonussen kan være en drivkraft
for igu-ordningen, hvis den anvendes som en form for kompensation for de res-
sourcer, virksomhederne anvender ifm. igu-ordningen. Nogle af virksomhederne,
som Rambøll har interviewet, gav udtryk for, at virksomhedsbonussen har en be-
tydning og agerer som kompensation, selvom den ikke opvejer de fulde omkostnin-
ger forbundet med ordningen.
Formålet med igu-ordningen er at understøtte mulighed for arbejde og opkvalifice-
ring for flygtninge og familiesammenførte til flygtninge, hvis kvalifikationer og pro-
duktivitet endnu ikke står mål med kravene på det danske arbejdsmarked. Ordnin-
gen er således ikke tiltænkt personer, som kan træde direkte ind på det danske
arbejdsmarked på almindelige vilkår.
Jeg mener på den baggrund, at det er helt rimeligt, at virksomheder, som tager et
sådant integrationsansvar på sig, og som giver personer fra målgruppen en træde-
sten ind på det danske arbejdsmarked, bliver kompenseret med en bonus.
Igu-ordningen indgik som et element i trepartsforhandlinger om arbejdsmarkeds-
integration i 2016. Ved den seneste forlængelse af igu-ordningen i februar 2022
erklærede parterne sig enige om at genforhandle igu-ordningen i forlængelse af
Reformkommissionens anbefalinger med henblik på at styrke ordningen samt over-
gangen fra igu til beskæftigelse eller uddannelse. Det er forventningen, at dette kan
ske snarest muligt efter offentliggørelsen af kommissions anbefalinger og senest i
løbet af første halvår af 2023. Jeg agter på den baggrund at afvente disse anbefa-
linger.
Kaare Dybvad Bek
/
Katrine Bang Nielsen
Side
2/2