Retsudvalget 2021-22
L 181
Offentligt
2586362_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
1. juni 2022
Proces- og Insolvensrets-
kontoret
Sagsbeh: Lea Christine Nøhr Dol-
mer
Sagsnr.: 2022-0037-0153
Dok.:
2450179
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af
konkursloven (Indførelse af regler om forebyggende rekonstruktion,
revision af reglerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder im-
plementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181) fra
Folketingets Retsudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om
ændring af konkursloven (Indførelse af regler om forebyggende rekonstruk-
tion, revision af reglerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder im-
plementering af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181), som Fol-
ketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 19. maj 2022.
Mattias Tesfaye
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 181 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-22 fra Kristelig Fagbevægelse vedrørende lovens § 56, stk. 2, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 2 vedrørende forslag til lov om ændring af konkursloven
(Indførelse af regler om forebyggende rekonstruktion, revision af reg-
lerne om rekonstruktion og gældssanering, herunder implementering
af rekonstruktions- og insolvensdirektivet) (L 181) fra Folketingets
Retsudvalg:
”Vil
ministeren kommentere henvendelsen af 19/5-22 fra Kri-
stelig Fagbevægelse, vedrørende lovens § 56, stk. 2, jf. L 181 -
bilag 6?”
Svar:
1.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3.1.10.3.2 (Folketingstidende 2021-
22, tillæg A, L 181 som fremsat), har Konkursrådet anbefalet, at der sker en
vis ensretning af bestemmelserne i konkurslovens § 12 p, stk. 2, 1. pkt., og
§ 56, stk. 2, som omhandler dækningen af medkontrahenters krav i gensidigt
bebyrdende løbende aftaleforhold. Konkursrådet har samtidig anbefalet, at
bestemmelserne fremover udtømmende regulerer medkontrahentens stilling
i sådanne aftaleforhold.
Den omtalte ensretning opnås bl.a. ved at ændre konkurslovens § 12 p, stk.
2, 1. pkt., således at »medkontrahentens krav« ændres til »vederlag« i over-
ensstemmelse med ordlyden af § 56, stk. 2.
Med hensyn til medkontrahentens retsstilling har Konkursrådet foreslået, at
det i lovbemærkningerne præciseres, at betegnelsen »vederlag« i de to be-
stemmelser alene omfatter krav på periodisk vederlag, der oppebæres for
perioden efter rekonstruktionens indledning eller konkursdekretets afsigelse
og frem til en opsigelse af den løbende ydelse. Konkursrådet har i samme
forbindelse endvidere foreslået, at bestemmelserne skal omfatte faktiske di-
spositioner, der er foretaget efter rekonstruktionsbehandlingens indledning
eller konkursdekretets afsigelse.
Ovenstående indebærer, at det fremover vil være tydeligt, at dispositioner,
der er foretaget inden rekonstruktions- eller konkursbehandlingens indled-
ning, ikke omfattes af den højere prioritetsstilling i konkursordenen, som
følger af henholdsvis konkurslovens § 93 (konkurs) og § 94 (rekonstruk-
tion).
Side 2/4
L 181 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-22 fra Kristelig Fagbevægelse vedrørende lovens § 56, stk. 2, til justitsministeren
Det er i denne sammenhæng ikke tilstrækkeligt, at medkontrahentens krav
kan henføres til rekonstruktions- eller konkursperioden, hvis kravet skyldes
dispositioner foretaget forud for rekonstruktions- eller konkursbehandlin-
gen. Et krav på en stay on-bonus (fastholdelsesbonus), som skyldneren har
aftalt med den ansatte inden rekonstruktions- eller konkursbehandlingen
indledning, omfattes med den foreslåede præcisering derfor ikke af bestem-
melserne i §§ 93 og 94, uanset om bonussen er betinget af, at den ansatte
udfører arbejde i en periode, der først udløber under rekonstruktions- eller
konkursbehandlingen.
Der henvises i øvrigt til de specielle bemærkninger til de foreslåede bestem-
melser i konkurslovens § 12 p, stk. 2, og § 56, stk. 2.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3.1.10.4, er Justitsministeriet enig i de
af Konkursrådet foreslåede ændringer af bestemmelserne, og lovforslaget er
udformet i overensstemmelse hermed.
2.
Hvad angår den konkrete retssag, som er omtalt i Kristelig Fagbevægelses
henvendelse af 19. maj 2022 til Folketingets Retsudvalg (Retsudvalget
2021-22, L 181
bilag 6), og som efter det oplyste aktuelt afventer en afgø-
relse fra Procesbevillingsnævnet vedrørende muligheden for at indbringe en
af landsretten afsagt dom for Højesteret, bemærkes, at jeg af principielle
årsager ikke kan udtale mig om konkrete sager, der behandles af domstolene
eller af Procesbevillingsnævnet.
Justitsministeriet kan generelt oplyse, at det følger af overgangsbestemmel-
sen i lovforslaget § 2, stk. 2, at de foreslåede ændringer af reglerne om re-
konstruktion og konkurs finder anvendelse på rekonstruktions- og konkurs-
behandlinger, der indledes efter loven ikrafttræden. For behandlinger, der er
indledt før den 17. juli 2022, vil de hidtil gældende regler fortsat finde an-
vendelse.
3.
Med hensyn til Kristelig Fagbevægelses bemærkninger om Konkursrå-
dets sammensætning kan Justitsministeriet oplyse, at Konkursrådet er et stå-
ende lovforberedende ekspertudvalg, som efter Justitsministeriets anmod-
ning afgiver indstilling om bl.a. ændringer af konkursloven med henblik på
reform af denne lovgivning, herunder reglerne om rekonstruktion, konkurs
og gældssanering.
Side 3/4
L 181 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om kommentar til henvendelsen af 19/5-22 fra Kristelig Fagbevægelse vedrørende lovens § 56, stk. 2, til justitsministeren
Konkursrådet består af 11 medlemmer og er bredt sammensat af repræsen-
tanter fra universitetsverdenen, domstolene, advokatbranchen og revisor-
branchen, ligesom Rigsadvokaten, Erhvervsministeriet, Skatteministeriet
og Justitsministeriet er repræsenteret i rådet.
Side 4/4