Retsudvalget 2021-22
L 180
Offentligt
2576040_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
16. maj 2022
Straffuldbyrdelseskonto-
ret
Sagsbeh: Kenneth Schmidt Ras-
mussen
Sagsnr.: 2022-0037-0150
Dok.:
2428565
Dato:
Kontor:
Besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af
lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og forskel-
lige andre love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revi-
sion af disciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fod-
lænke eller udslusningsfængsel m.v.) (L 180) fra Folketingets Retsud-
valg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om fuldbyrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og
forskellige andre love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens
økonomi 2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revision
af disciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fodlænke el-
ler udslusningsfængsel m.v.) (L 180), som Folketingets Retsudvalg har stil-
let til justitsministeren den 4. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Mattias Tesfaye
/
Anders Lotterup
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 180 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorledes ordningen med afsoning i Kosovo vil sikre retten til familieliv, som jo er garanteret af FN, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 6 vedrørende forslag til lov om ændring af lov om fuld-
byrdelse af straf m.v., straffeloven, retsplejeloven og forskellige andre
love (Opfølgning på flerårsaftalen om kriminalforsorgens økonomi
2022-2025, herunder leje af fængselspladser i udlandet, revision af di-
sciplinærstraffesystemet, udstationering til eget hjem med fodlænke el-
ler udslusningsfængsel m.v.) (L 180) fra Folketingets Retsudvalg:
”Vil
ministeren redegøre for, hvorledes ordningen med afsoning
i Kosovo vil sikre retten til familieliv, som jo er garanteret af
FN?”
Svar:
1.
Retten til familieliv er bl.a. sikret af Den Europæiske Menneskerettig-
hedskonvention (EMRK). Det følger således af EMRK artikel 8, stk. 1, at
enhver har ret til respekt for sit privatliv og familieliv, sit hjem og sin kor-
respondance.
Rettigheden er imidlertid ikke absolut. Der kan gøres indgreb heri, hvis ind-
grebet er foreskrevet ved lov og er nødvendigt i et demokratisk samfund
(opfylder kravet om proportionalitet) til varetagelse af nærmere bestemte
anerkendelsesværdige formål, herunder af hensyn til den nationale sikker-
hed, den offentlige tryghed eller landets økonomiske velfærd, for at fore-
bygge uro eller forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres ret og frihed, jf. artikel 8, stk. 2.
Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol (Menneskerettighedsdomsto-
len) anerkender i sin praksis, at adskillelse og afstand fra familie er en uund-
gåelig følge af frihedsberøvelse, og EMRK giver ikke frihedsberøvede ret
til selv at vælge afsoningssted. I helt særlige tilfælde vil frihedsberøvelse af
en person langt fra den pågældendes familie efter omstændighederne kunne
udgøre et indgreb i den pågældendes ret til familieliv derved, at besøg fra
familie gøres vanskelig eller umulig. Det er i den forbindelse afgørende, at
myndighederne giver mulighed for og om nødvendigt bistår den frihedsbe-
røvede med at bevare kontakten til nære familiemedlemmer, jf. f.eks. Men-
neskerettighedsdomstolens dom af 7. marts 2017 i sagen Polyakova m.fl.
mod Rusland, og Jon Fridrik Kjølbro, a.st., side 1005 f.
I den forbindelse vil også de konkrete afsoningsforhold, herunder begræns-
ning i muligheden for besøg og kommunikation med omverdenen, kunne
Side 2/4
L 180 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorledes ordningen med afsoning i Kosovo vil sikre retten til familieliv, som jo er garanteret af FN, til justitsministeren
udgøre et indgreb efter artikel 8, idet Menneskerettighedsdomstolen dog
som nævnt anerkender, at frihedsberøvelse uundgåeligt medfører begræns-
ninger i retten til privatliv og familieliv. Domstolen anerkender således, at
nogle kontrolforanstaltninger, herunder for så vidt angår antallet af familie-
besøg og overvågning af sådanne besøg, kan være berettigede, men sådanne
begrænsninger må kunne retfærdiggøres konkret og være egnede og nød-
vendige, jf. Menneskerettighedsdomstolens dom af 30. juli 2015 i sagen
Khoroshenko mod Rusland, præmis 123-126.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 2.1, jf. Folketingstidende 2021-22,
tillæg A, L 180 som fremsat side 34 ff., vil afsoning i fængslet i Kosovo
skulle ske i henhold til danske straffuldbyrdelsesregler, og de indsatte vil
afsone under forhold, der grundlæggende svarer til forholdene i danske
fængsler, herunder hvad angår mulighederne for besøg og fængslets facili-
teter til gennemførelse heraf. De indsatte i fængslet i Kosovo vil således
have ret til besøg i samme omfang som indsatte i danske fængsler.
Det forudsættes, at afsoningsordningen i praksis udmøntes inden for ram-
merne af Danmarks internationale forpligtelser, og at Kosovo efter traktaten
er forpligtet til at medvirke til, at Danmarks internationale forpligtelser over-
holdes. Det bemærkes hertil, at fængslet vil være underlagt dansk ledelse,
der vil være ansvarlig for at sikre ovenstående, herunder ved løbende moni-
torering og kontrol af afsoningsforholdene m.v., og at relevante tilsynsorga-
ner, herunder Folketingets Ombudsmand, vil have adgang til at udføre tilsyn
i fængslet.
Der vil i hvert enkelt tilfælde forud for overførsel til afsoning i Kosovo blive
foretaget en vurdering af, om Danmarks internationale forpligtelser er til
hinder herfor, herunder navnlig for så vidt angår den pågældendes ret til
privatliv og familieliv. Det bemærkes i den forbindelse, at ordningen alene
omfatter udvisningsdømte, hvor domstolene på tidspunktet for dommen har
vurderet, at det er muligt at udvise den pågældende inden for rammerne af
Danmarks internationale forpligtelser, herunder retten til respekt for privat-
liv og familieliv efter artikel 8.
Det bemærkes endvidere, at det i vurderingen af, om den pågældende kan
overføres til afsoning i Kosovo, vil skulle indgå, hvorvidt den pågældende
har mindreårige børn. Det bemærkes hertil, at ordningen vil blive imple-
menteret således, at dømte uden børn i Danmark placeres i fængslet forud
for dømte, som har børn i Danmark.
Side 3/4
L 180 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om, hvorledes ordningen med afsoning i Kosovo vil sikre retten til familieliv, som jo er garanteret af FN, til justitsministeren
Det bemærkes desuden, at det forudsættes, at Kosovo foretager de nødven-
dige ombygninger og reparationer af fængslet, således at forholdene i fængs-
let grundlæggende svarer til forholdene i danske fængsler og overholder
Danmarks internationale forpligtelser, herunder med henblik på at etablere
de fysiske rammer for gennemførelse af besøg til de indsatte og muligheder
for andre former for kommunikation med familie og pårørende i form af
bl.a. videounderstøttelse.
Som det fremgår af lovforslagets pkt. 3.1.3, er det på den baggrund vurde-
ringen, at afsoningsordningen kan udformes inden for rammerne af EMRK
artikel 8.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets pkt. 3.1.3, jf. Folketingstidende 2021-
22, tillæg A, L 180 som fremsat side 111 f. og til pkt. 2.7.3 i den kommen-
terede høringsoversigt til lovforslaget (Folketingets Retsudvalg 2021-22, L
180, Bilag 1).
2.
Justitsministeriet bemærker i øvrigt, at retten til familieliv endvidere er
sikret gennem flere FN-konventioner,
herunder FN’s konvention om bor-
gerlige og politiske rettigheder (artikel 17), FN’s konvention om barnets ret-
tigheder og FN’s konvention om rettigheder for personer med handicap. Det
er af de grunde, som er anført ovenfor under pkt. 1 vurderingen, at lovforsla-
get kan gennemføres inden for rammerne heraf.
Side 4/4