Indenrigs- og Boligudvalget 2021-22
L 165
Offentligt
2576706_0001.png
Folketingets Indenrigs- og Boligudvalg
Christiansborg
17. maj 2022
Svar på Indenrigs- og Boligudvalgets spørgsmål nr. 8 (L 165 - § 7.
Finansministeriet) af 10. maj 2022 stillet efter ønske fra Lisbeth
Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, som skaber de samme
hæftelsesregler for NemID og NemKonto som for Dankort, således at man som
borger holdes skadesfri, når man ikke selv er skyld i optagne lån eller køb?
Svar
Der er ingen tvivl om, at det er ubehageligt at blive udsat for økonomisk krimina-
litet, og at det er urimeligt, hvis borgere bliver forfulgt af krav for aftaler, som en
svindler har indgået.
Det vil være svært direkte at anvende de samme hæftelsesregler for både Dankort
og NemID, da der er tale om forskellige tjenester, og derfor forskellige regelsæt.
NemID fungerer som en digital identifikationsløsning som benyttes ved fx køb på
nettet og optagelse af kviklån på nettet. Ved køb benyttes NemID som identifika-
tion, og borgeren betaler på anden vis fx med Dankort. Ved optagelse af lån be-
nyttes NemID som identifikation og som digital underskrift, hvorefter lånet ofte
udbetales til en Nemkonto.
Til forskel fra ved en uautoriseret betalingstransaktion har man ved en ugyldig lå-
neaftale ikke mistet penge, men skal i stedet forholde sig til at afvise krav som
følge af den aftale, svindler har indgået, og som derfor er ugyldig. Det er således
svært sammenlignelige situationer og i praksis ikke muligt at etablere en direkte
parallelitet mellem Dankort og NemID på området.
Det er endvidere vurderingen, at det ikke er hæftelsesreglerne, som skal ændres,
for at opnå den efterspurgte retsstilling for borgerne. Det ses blandt andet på bag-
grund af en arbejdsgruppe med deltagelse af Digitaliseringsstyrelsen, Erhvervsmi-
nisteriet og Justitsministeriet, som har gennemgået hæftelsesreglerne. Gennemgan-
gen har vist, at der generelt er et fornuftigt beskyttelsesniveau, da en borger som
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 165 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 8: MFU spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, som skaber de samme hæftelsesregler for NemID og nemkonto som for dankort, til finansministeren
Side 2 af 2
udgangspunkt ikke hæfter, hvis en kriminel har indgået aftaler ved brug af et
svindlet NemID/MitID, og borgeren er uden skyld heri.
Til trods for at lovgivningen som udgangspunkt er klar og tydelig; man hæfter ikke
for aftaler, man ikke selv har indgået, så er der set eksempler på borgere, som op-
lever udfordringer med at afvise krav, når kriminelle fx har tegnet forbrugslån i
borgerens navn. Derfor tog erhvervsministeren i januar 2022 kontakt til låneudby-
dernes interesseorganisationer for at indskærpe, at reglerne om god skik skal over-
holdes. Banker og forbrugslånsvirksomheder har pligt til at orientere deres kunder
om de regler, der gælder på området. Virksomhederne må heller ikke sende ryk-
kere eller forsøge at få borgeren til at betale, hvis de ved, at borgeren ikke har op-
taget lånet og ikke hæfter for det.
Regeringen forstår hensigten bag forslaget og har derfor ved behandlingen af B
171 i Folketinget den 10. maj 2022 foreslået, at man nedsætter en tværministeriel
arbejdsgruppe. Denne skal afsøge mulighederne for, hvordan man i videre ud-
strækning end i dag kan beskytte og hjælpe borgerne, der har været ude for, at de-
res NemID/MitID ved svindel er blevet brugt til at indgå aftaler.
Dette med henblik på at sikre at disse borgere faktisk opnår den retsstilling, de har
krav på.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister