Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22, Retsudvalget 2021-22
L 162 , L 162 A , L 162 B , L 162 C
Offentligt
2571449_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
9. maj 2022
Politikontoret
Pierre Nydal
2022-0037-0146
2410324
Besvarelse af spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven,
lov om vagtvirksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af
straf m.v. (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimina-
litet) (L 162)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 15 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagtvirksom-
hed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrket ind-
sats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L 162), som Folketin-
gets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. april 2022. Spørgs-
målet er stilles efter ønske fra Pernille Vermund (NB).
Mattias Tesfaye
/
Thomas Højgaard
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorvidt et stationsområde eller en stationsbygning kan blive en del af en nattelivszone, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 15 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om politiets virksomhed, straffeloven, lov om vagt-
virksomhed, lov om social service og lov om fuldbyrdelse af straf m.v.
(Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og kriminalitet) (L
162):
”Vil
ministeren i forlængelse af den tekniske gennemgang af L
162 (Styrket indsats mod utryghedsskabende adfærd og krimi-
nalitet) redegøre for, hvorvidt et stationsområde eller en stati-
onsbygning kan blive en del af en nattelivszone, således at per-
soner, der f.eks. bortvises fra en eller flere nattelivszoner, her-
under stationsområdet, ikke har mulighed for at opholde sig på
stationen eller i området for at benytte transporten derfra, uden
at overtræde opholdsforbuddet?”
Svar:
1.
Efter politilovens § 6 b, stk. 1, kan politiet for en nærmere bestemt periode
udpege et afgrænset geografisk område (nattelivszone), hvor et opholdsfor-
bud meddelt efter straffelovens § 79 c, stk. 1, finder anvendelse.
Muligheden for at udpege nattelivszoner blev indført i 2021 med det formål
at øge trygheden og forebygge kriminalitet i nattelivet, idet udpegningen af
nattelivszoner indebærer, at personer, der efter straffelovens § 79 c, stk. 1,
er meddelt opholdsforbud, ikke må færdes i nattelivszoner fra kl. 24 til kl.
5.
Udpegning af nattelivszoner kan ske, hvor der i det pågældende område er
en tæt koncentration af natklubber, barer, caféer og lignende med åbningstid
efter kl. 24, og udpegningen af en nattelivszone vurderes at være egnet til at
imødegå lovovertrædelser i aften- og nattetimerne, jf. politilovens § 6 b, stk.
2.
Politiet vil i forbindelse med udpegningen af en nattelivszone f.eks. kunne
lægge vægt på, om der inden for et nærmere geografisk afgrænset område
er en udpræget »gadeaktivitet« forstået sådan, at der i området typisk i aften-
og nattetimer befinder sig et større antal mennesker inden for det samme
område. Derudover vil det kunne indgå i vurderingen, at der i området ge-
nerelt konstateres et større antal overtrædelser af lovgivningen end i andre
områder i aften- og nattetimerne, og at et forbud anses for egnet til at imø-
degå dette. En nattelivszone må ikke være større end påkrævet for at fore-
bygge kriminalitet i nattelivet, og der skal fastsættes et tidsrum for en
Side 2/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorvidt et stationsområde eller en stationsbygning kan blive en del af en nattelivszone, til justitsministeren
nattelivszone, der som udgangspunkt ikke kan overstige 2 år. Tidsrummet
kan dog forlænges med indtil 2 år ad gangen, jf. Folketingstidende 2020-
2021, A, L 189 som fremsat, side 9.
Beslutningen om at udpege en nattelivszone træffes af politidirektøren eller
den, som denne bemyndiger dertil. Beslutningen skal offentliggøres og bl.a.
indeholde en angivelse af det afgrænsede geografiske område og tidsrum,
som beslutningen gælder for, jf. politilovens § 6 b, stk. 3.
For så vidt angår spørgsmålet om et stationsområde eller en stationsbygning
kan blive en del af en nattelivszone, kan det oplyses, at det ikke kan udeluk-
kes, at det vil kunne være tilfældet, hvis politiet vurderer, at betingelserne
for at udpege det pågældende område til en nattelivszone er opfyldt. Det kan
i den forbindelse dog oplyses, at ingen af de 20 nuværende nattelivszoner
omfatter stationsområder eller stationsbygninger.
2.
Med lovforslaget ønsker regeringen bl.a. at knytte en række yderligere
retsvirkninger til både de eksisterende og eventuelt kommende nattelivszo-
ner. Det skal være med til at sikre, at der i områder, hvor der er en tæt kon-
centration af natklubber, barer, caféer og lignende med åbningstid efter kl.
24, begås mindre voldskriminalitet og skabes en højere grad af tryghed til
fordel for både gæster og de personer, der bor i området.
Det foreslås således at knytte i alt fire nye retsvirkninger til nattelivszoner,
herunder give politiet mulighed for under visse betingelser at bortvise po-
tentielle uromagere fra en eller flere nattelivszoner, jf. den foreslåede § 6 e,
stk. 1, i politiloven.
Som det fremgår af pkt. 3.3.3.2 i de almindelige bemærkninger til lovforsla-
get, vil et påbud efter den foreslåede bestemmelse i politilovens § 6 e, stk.
1, indebære, at modtageren af påbuddet vil skulle forlade den nattelivszone,
som den pågældende på tidspunktet for udstedelsen af påbuddet opholder
sig i. Påbuddet indebærer desuden, at den pågældende ikke må tage ophold
eller færdes i den pågældende nattelivszone og eventuelt øvrige nattelivszo-
ner, som politiet måtte have besluttet at inkludere i påbuddet, i tidsrummet
fra udstedelsen af påbuddet og indtil kl. 5. Det er dog Justitsministeriets
vurdering, at en person, der bortvises fra en eller flere nattelivszoner efter
den foreslåede § 6 e, stk. 1, vil kunne anvende tog, bus eller lignende trans-
portmuligheder uden at overtræde påbuddet med henblik på at forlade nat-
telivszonen.
Side 3/4
L 162 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 15: Spm. om, hvorvidt et stationsområde eller en stationsbygning kan blive en del af en nattelivszone, til justitsministeren
Det forudsættes, at politiet i forbindelse med påbuddets udstedelse vejleder
den pågældende om påbuddets indhold og udstrækning, jf. pkt. 3.3.3.2 i de
almindelige bemærkninger til lovforslaget. Politiet vil i den forbindelse efter
behov kunne vejlede om, at den pågældende vil kunne benytte relevante
transportmuligheder inden for nattelivszonen med henblik på at forlade
denne.
Side 4/4