Skatteudvalget 2021-22
L 161
Offentligt
2581620_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2021 - 9643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 161 - Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvalt-
ningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sek-
tor og fradragsloft over lønninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 52 af 12. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Louise Schack Elholm (V).
Jeppe Bruus
/ Peter Bach-Mortensen
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om konsekvenserne for en række familietypers årlige økonomi, hvis hhv. 25, 50, 75 og 100 pct. af særskatten væltes over på kunderne, til skatteministeren
2581620_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for konsekvenserne for nedenstående familietypers årlige øko-
nomi såfremt hhv. 25. pct., 50 pct., 75 pct. og 100 pct. af særskatten foreslået i lovforsla-
get overvæltes kunderne? Ministeren bedes opgøre effekten for følgende familietyper:
• FH-par
uden børn med ejerbolig
• FH-par
uden børn med lejebolig
• FH-par
med to børn med ejerbolig
• FH-par
med to børn med lejebolig
• Funktionærpar uden børn med ejerbolig
• Funktionærpar uden børn med lejebolig
• Funktionærpar med to
børn med ejerbolig
• Funktionærpar med to børn med lejebolig
• HK-par
med mindsteløn uden børn med ejerbolig
• HK-par
med mindsteløn uden børn med lejebolig
• HK-par
med mindsteløn og to børn med ejerbolig
• HK-par
med mindsteløn og to børn med lejebolig
Par på kontanthjælp uden børn
• Par på kontanthjælp med to børn
• Akademikerpar uden børn med ejerbolig
• Akademikerpar uden børn med lejebolig
• Akademikerpar med to børn ejerbolig
• Akademikerpar med to børn lejebolig
• Enlig pensionist uden børn
• Pensionistpar
uden børn
Svar
Det bemærkes indledningsvis, at når der skal skønnes over fordelingsvirkningerne af en
forhøjede selskabsskat, har der beregningsteknisk været anvendt den grundlæggende anta-
gelse, at den forhøjede selskabsskat vil blive nedvæltet på husholdningerne gennem lavere
lønninger
i den private sektor. Det vil over tid have en tilsvarende afsmittende virkning på
lønningerne i den offentlige sektor, der tilpasses lønniveauet i den private sektor samt på
de satsregulerede overførsler.
Med dette udgangspunkt
og forudsat at hele ændringen nedvæltes i lønningerne
skøn-
nes den forhøjede selskabsskat for den finansielle sektor at reducere de disponible ind-
komster på tværs af indkomstforskelle med omtrent 0,17 pct. For de i spørgsmålet
nævnte familietypeeksempler indebærer det en reduktion af den disponible indkomst med
mellem ca. 400 kr. og 1.400 kr. årligt (i 2022-niveau),
jf. tabel 1.
Side 2 af 4
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om konsekvenserne for en række familietypers årlige økonomi, hvis hhv. 25, 50, 75 og 100 pct. af særskatten væltes over på kunderne, til skatteministeren
2581620_0003.png
Tabel 1. Beregningsteknisk virkning af forhøjet selskabsskat for udvalgte familietypeeksempler ved
100 pct. nedvæltning i lønninger
2022-niveau
Arbejderpar uden børn, ejerbolig
Arbejderpar uden børn, lejebolig
Arbejderpar med børn, ejerbolig
Arbejderpar med børn, lejebolig
Funktionærpar uden børn,
ejerbolig
1)
Funktionærpar uden børn,
lejebolig
1)
Funktionærpar med børn,
ejerbolig
1)
Funktionærpar med børn,
lejebolig
1)
HK-par uden børn, ejerbolig
HK-par uden børn, lejebolig
HK-par med børn, ejerbolig
HK-par med børn, lejebolig
Par på kontanthjælp uden børn
Par på kontanthjælp med børn
Enlig pensionist
Pensionistpar
Disponibel
indkomst
Kr.
574.000
509.000
601.000
536.000
789.000
708.000
816.000
735.000
403.000
338.000
430.000
370.000
210.000
295.000
220.000
302.000
Virkning af den forhøjede selskabsskat
Pct.
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
Kr.
-1.000
-900
-1.000
-900
-1.300
-1.200
-1.400
-1.200
-700
-600
-700
-600
-400
-500
-400
-500
Anm.: Disponibel indkomst er afrundet til nærmeste 1.000 kr., mens virkning af den forhøjede selskabsskat i kr. er afrundet
til nærmeste 100 kr. Arbejderpar bruges til at illustrere FH-par. De HK-ansatte (både med og uden børn) forudsættes at
have en årlig lønindkomst på 242.230 pr. voksen, svarende til mindstelønnen for en ufaglært butiksansat ansat under HK
Handels butiksoverenskomst.
1) Illustrerer også akademikerfamilien, jf. besvarelse af
SAU alm. del
spm. 193 (2020-21).
Kilde: Skatteministeriets egne beregninger på Finansministeriets familietypemodel.
I det omfang den forhøjede selskabsskat alternativt overvæltes i højere
forbrugerpriser,
vil
det belaste husholdningerne nogenlunde bredt fordelt over indkomstfordelingen, men vil
dog belaste husholdningerne nederst i indkomstfordelingen hårdere grundet en højere
forbrugskvote. Hvis det hypotetisk blev lagt til grund, at hele ændringen blev nedvæltet i
priserne
hvilket ikke påvirker den disponible indkomst, men reducerer købekraften
ville den gennemsnitlige virkning for husholdningerne under et være nogenlunde den
samme, men fx pensionister og par på kontanthjælp ville kunne opleve én lidt større re-
duktion af købekraft (eller ækvivalent ændring i den disponible indkomst) end i tabel 1,
mens relativt højtlønnede funktionærer ville kunne opleve det modsatte (afhængig af for-
brugsmønster).
I det omfang, der er overnormal profit i den finansielle sektor, vil en del af den forhøjede
selskabsskat nedvæltes på ejerne gennem reducerede afkast. Såfremt virksomhederne er
ejet af danske husholdninger, vil den forhøjede selskabsskat isoleret set trække i retning af
reducerede indkomstforskelle, idet aktieindkomst mv. i høj grad er koncentreret om per-
soner øverst i indkomstfordelingen. Nedvæltning af afgiftsbyrden på udenlandske ejere vil
Side 3 af 4
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 52: Spm. om konsekvenserne for en række familietypers årlige økonomi, hvis hhv. 25, 50, 75 og 100 pct. af særskatten væltes over på kunderne, til skatteministeren
2581620_0004.png
derimod ikke påvirke indkomsterne eller indkomstforskellene i det danske samfund. Den
del, der nedvæltes gennem lønnen, vil samtidig reduceres.
Hvis det, som der spørges til, fx antages, at 75, 50 eller 25 pct. af afgiftsbyrden nedvæltes i
lavere afkast til virksomhedernes ejere, vil den disponible indkomst for familietyper, der
ikke har ejerandele i finansielle selskaber, kun reduceres med hhv. 25, 50 eller 75 pct. af
virkningen som vist i
tabel 1.
For fx et arbejderpar uden børn i ejerbolig (og uden ejeran-
dele i den finansielle sektor) vil det betyde, at den disponible indkomst reduceres med ca.
250, 500 eller 750 kr. årligt.
Det er vurderingen, at der ikke er tilstrækkelige holdepunkter for at foretage et konkret
skøn for, i hvilket omfang den forhøjede selskabsskat for den finansielle sektor overvæl-
tes i kundernes priser eller på virksomhedernes ejere.
Skatteministeriets forventning er, i lighed med Nationalbanken, at der i praksis vil blive
tale om en kombination af reducerede afkast til ejerne, reduktion i virksomhedernes løn-
omkostninger og højere priser,
jf. svar på SAU L 161
spm. 11 af 3. maj 2022.
Side 4 af 4