Skatteudvalget 2021-22
L 161
Offentligt
2581292_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2021 - 9643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 161 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltnings-
loven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og
fradragsloft over lønninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 42 af 9. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Rune Lund (EL).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, hvor stor en faktor selskabers indkomst skal ganges med for at opnå forskellige provenuer, til skatteministeren
2581292_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren skønne over, hvad faktoren, der ganges på den selskabsskattepligtige ind-
komst for selskaber undergivet offentligretligt tilsyn af Finanstilsynet i medfør af lov om
finansiel virksomhed eller de speciallove, der gælder for særlige typer finansielle virksom-
heder, jf. herom i afsnit 2.1.2 i L 161 Forslag til Lov om ændring af selskabsskatteloven,
skatteforvaltningsloven, skattekontrolloven og ligningsloven, og som i lovforslaget udgør
25,2/22 i 2023 og 26/22 i 2024 og senere år, vil skulle ændres til, såfremt man vil tilveje-
bringe hhv. umiddelbart provenu, provenu efter tilbageløb samt provenu efter tilbageløb
og adfærd svarende til det i regeringens udspil »Ny ret til tidlig pension« fra august 2020
foreslåede provenu (i 2022-niveau) for hhv. 2023 samt 2024 og senere år, jf. herom i ud-
spillets dertilhørende faktaark 18 og faktaark 22? Ministeren bedes endvidere oplyse for-
delingsvirkningen ved den ændrede faktor opgjort som virkningen på disponibel ind-
komst i kroner og øre samt i pct. af disponibel indkomst opdelt for indkomstdeciler og
for percentilerne i 10. decil. Endelig bedes ministeren oplyse den ændrede faktors virk-
ning på Gini-koefficienten for indkomster.
Svar
I regeringens udspil
Ny ret til tidlig pension
fra august 2020 foreslog regeringen at indføre et
nyt samfundsbidrag for den finansielle sektor, som skulle udformes som et tillæg til den
almindelige selskabsskat. I udspillet skulle den finansielle sektor bidrage yderligere til fæl-
lesskabet med 1,5 mia. kr. årligt efter tilbageløb og adfærd til finansiering af
Ny ret til tidlig
pension.
Med samme beregningsprincipper, der ligger til grund for lovforslaget, vil et varigt mer-
provenu på 1,5 mia. kr. (2020-niveau) forudsætte en forhøjet selskabsskat for finansielle
selskaber på 26,8 pct. fra 2023 og frem, svarende til en faktor på 26,8/22. Det ville resul-
tere i et umiddelbart merprovenu på ca. 2,5 mia. kr. og et merprovenu efter tilbageløb og
adfærd på ca. 1,6 mia. kr. (begge i 2022-niveau).
Virkningen af selskabsskatter antages beregningsteknisk at blive nedvæltet i lønningerne i
bred forstand, jf. lovforslagets almindelige bemærkninger, og vil dermed beregningstek-
nisk være fordelingsmæssigt neutrale (overførsler og lønninger påvirkes symmetrisk) ved
begge faktorer, 26,8/22 og 26/22, og den forhøjede faktor vil derfor ikke have nogen
virkning på Gini-koefficienten.
En forhøjelse af faktoren til 26,8/22 skønnes at medføre, at den disponible indkomst på
tværs af indkomstforskelle reduceres med ca. 0,2 pct.,
jf. tabel 1.
Ved den i lovforslaget i
forvejen forudsatte faktor 26/22 skønnes den disponible indkomst til sammenligning at
blive reduceret med ca. 0,17 pct., og de disponible indkomster vil således reduceres med
yderligere ca. 0,03 pct.-point, hvis der forudsættes en forhøjet faktor som adspurgt. Virk-
ningen i kr. af den ændrede faktor fordelt på indkomstdeciler– og for 10. indkomstdecil
på indkomstpercentiler
er også vist i
tabel 1.
Side 2 af 3
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 42: Spm. om, hvor stor en faktor selskabers indkomst skal ganges med for at opnå forskellige provenuer, til skatteministeren
2581292_0003.png
Tabel 1. Virkning i kr. af den forhøjede selskabsskat med forhøjet faktor for finansielle selskaber på
hhv. 26/22 og 26,8/22 fordelt på indkomstdeciler og 91.-100. indkomstpercentil, 2025-regler
Virkning af forhøjet
Selskabsskat, 26/22
Pct. af disp.
Kr.
indkomst.
-200
-300
-300
-300
-400
-400
-500
-500
-600
-1.000
-400
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
Virkning af forhøjet
selskabsskat med
forhøjet faktor, 26,8/22
Pct. af disp.
Kr.
indkomst.
-200
-300
-400
-400
-500
-500
-600
-600
-700
-1.200
-500
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
2022-niveau
Indkomstdecil
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Hele
befolkningen
Indkomstper-
centil
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
Hele 10.
indkomstdecil
Virkning af forhøjet faktor
Pct. af disp.
Kr.
indkomst.
0
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-100
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-700
-700
-700
-700
-800
-800
-900
-900
-1.100
-2.600
-1.000
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-800
-800
-800
-900
-900
-1.000
-1.000
-1.100
-1.300
-3.100
-1.200
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-0,20
-100
-100
-100
-100
-100
-200
-200
-200
-200
-500
-200
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
-0,03
Anm.: Virkningen af den forhøjede selskabsskat er beregningsteknisk forudsat at nedvæltes på husholdningerne gennem
lønninger. Den relative virkning på husholdningernes disponible indkomst er skønnet ud fra en samlet disponibel indkomst
på ca. 1.250 mia. kr. Der er afrundet til nærmeste 100 kr. i tabellen.
Kilde: Lovmodelberegninger baseret på en stikprøve på 33,3 pct. af befolkningen. 2019-data fremskrevet til 2022-niveau
med forudsætninger i Økonomisk Redegørelse, december 2021.
Side 3 af 3