Skatteudvalget 2021-22
L 161
Offentligt
2581197_0001.png
24. maj 2022
J.nr. 2021 - 9643
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 161 - Forslag til lov om ændring af selskabsskatteloven, skatteforvaltnings-
loven, skattekontrolloven og ligningsloven. (Samfundsbidrag fra den finansielle sektor og
fradragsloft over lønninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 27 af 3. maj 2022. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Ole Birk Olesen (LA).
Jeppe Bruus
/ Lasse Bank
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om effekten af afgiftsbyrden på købekraften for forskellige grupper, til skatteministeren
2581197_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for effekten på købekraften for en HK-ansat, ufaglærte, højere
funktionærer, og direktører under forudsætning af, at de ramte selskaber overvælter den
fulde afgiftsbyrde på forbrugerne?
Svar
Det er beregningsteknisk lagt til grund, at den forhøjede selskabsskat for den finansielle
sektor vil blive nedvæltet på husholdningerne gennem lavere lønninger i den private sek-
tor. Det vil over tid have en tilsvarende afsmittende virkning på lønningerne i den offent-
lige sektor, der tilpasses lønniveauet i den private sektor samt på de satsregulerede over-
førsler. Den forhøjede selskabsskat for den finansielle sektor skønnes dermed at reducere
de disponible indkomster på tværs af indkomstforskelle med omtrent 0,17 pct.
Med ovennævnte udgangspunkt skønnes den forhøjede selskabsskat indirekte at reducere
den disponible indkomst for udvalgte familietypeeksempler med mellem ca. 300 kr. og
1.800 kr. årligt,
jf. tabel 1.
Tabel 1. Virkning på disponibel indkomst af den forhøjede selskabsskat for den finansielle sektor for
udvalgte familietypeeksempler i 2022
2022-niveau
Disponibel indkomst
Kr.
Enlig HK'er, lejebolig
Enlig arbejder, lejebolig
Enlig funktionær, lejebolig
Enlig direktør, lejebolig
HK-familie, ejerbolig
Arbejderfamilie, ejerbolig
Funktionærfamilie, ejerbolig
Direktørfamilie, ejerbolig
178.000
254.000
353.000
644.000
430.000
601.000
816.000
1.059.000
Virkning af forhøjet selskabsskat
Pct.
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
-0,17
Kr.
-300
-400
-600
-1.100
-700
-1.000
-1.400
-1.800
Anm.: Den disponible indkomst er afrundet til nærmeste 1.000 kr., mens virkningen i kroner er afrundet til nærmeste 100 kr.
De fire par-familietyper forudsættes at have to børn og bo i ejerbolig. De fire enlige familietyper forudsættes at bo i lejebolig,
hvor den enlige HK-ansatte og den enlige arbejder har samme boligomkostninger, mens den enlige funktionær og den en-
lige direktør forudsættes at have halvanden gange større boligomkostninger. De HK-ansatte (både den enlige og HK-fami-
lien) forudsættes at have en årlig lønindkomst på 242.280 pr. voksen, svarende til mindstelønnen for en ufaglært butiksan-
sat ansat under HK Handels butiksoverenskomst. Direktørfamilien er defineret som en direktør og en funktionær (med to
børn).
Kilde: Skatteministeriets egne beregninger på Finansministeriets familietypemodel.
Hvis den forhøjede selskabsskat alternativt overvæltes i højere forbrugerpriser, vil det be-
laste husholdningerne nogenlunde bredt fordelt over indkomstfordelingen, men vil dog
belaste husholdningerne nederst i indkomstfordelingen
herunder HK-familietypen
hårdere grundet en højere forbrugskvote.
I det omfang, der er overnormal profit i den finansielle sektor, vil en del af den forhøjede
selskabsskat nedvæltes på ejerne gennem reducerede afkast. Det vil isoleret set trække i
Side 2 af 3
L 161 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 27: Spm. om effekten af afgiftsbyrden på købekraften for forskellige grupper, til skatteministeren
2581197_0003.png
retning af reducerede indkomstforskelle, idet aktieindkomst mv. i høj grad er koncentre-
ret om personer øverst i indkomstfordelingen, herunder direktørfamilietypen.
Side 3 af 3