Retsudvalget 2021-22
L 16
Offentligt
2474831_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
8. november 2021
Kontor:
Formueretskontoret
Sagsbeh: Emma Saugmandsgaard
Øe
Sagsnr.: 2021-0037-0131
Dok.:
2194747
Besvarelse af spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler
og andre retshandler på formuerettens område. (Ændring af reglerne
om forbrugeraftaler som følge af implementering af visse dele af direk-
tivpakken New Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og æn-
dringer af forbrugerbeskyttende regler, der falder uden for implemen-
tering af moderniseringsdirektivet) (L 16).
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 vedrørende forslag til lov om
ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre retshandler
på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbrugeraftaler som
følge af implementering af visse dele af direktivpakken New Deal for Con-
sumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af forbrugerbeskyttende
regler, der falder uden for implementering af moderniseringsdirektivet) (L
16), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 1. no-
vember 2021.
Nick Hækkerup
/
Louise Black Mogensen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorvidt de nuværende undtagelser til forbud mod dørsalg fortsat vil eksistere efter vedtagelse af forslaget, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 4 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af lov om forbrugeraftaler og lov om aftaler og andre rets-
handler på formuerettens område. (Ændring af reglerne om forbruger-
aftaler som følge af implementering af visse dele af direktivpakken New
Deal for Consumers (moderniseringsdirektivet) og ændringer af for-
brugerbeskyttende regler, der falder uden for implementering af mo-
derniseringsdirektivet) (L 16):
”Vil ministeren som opfølgning af den tekniske gennemgang af
L 16 redegøre for, hvorvidt de nuværende undtagelser til forbud
mod dørsalg fortsat vil eksistere efter vedtagelse af forslaget?
Og om ministeren i bekræftende fald er indstillet på at se på et
total forbud mod dørsalg?”
Svar:
Forbrugeraftalelovens § 4 fastslår, at erhvervsdrivende ikke uden forudgå-
ende anmodning må rette telefonisk henvendelse til en forbruger eller per-
sonlig henvendelse til en forbruger på dennes bopæl, arbejdsplads eller et
andet sted, hvortil der ikke er almindelig adgang, med henblik på straks eller
senere at indgå en aftale.
For så vidt angår telefonsalg gælder der en række undtagelser, hvilket inde-
bærer, at forbuddet ikke gælder for telefoniske henvendelser om bestilling
af bøger, tegning af abonnement på aviser, ugeblade og tidsskrifter, formid-
ling af forsikringsaftaler og tegning af abonnement om redningstjeneste el-
ler sygetransport. De gældende undtagelser til forbuddet mod uanmodede
telefoniske henvendelser stammer fra 1978. Undtagelserne var navnlig be-
grundet i hensynet til folkeoplysningen, samt den samfundsmæssige inte-
resse i, at flest muligt er omfattet af forsikringsordninger og redningstjene-
ster.
Enhver har desuden mulighed for at registrere sig på den såkaldte Robin-
sonliste og dermed frabede sig alle uanmodede henvendelser. Såfremt en
person fremgår af Robinsonlisten, er det ulovligt for den erhvervsdrivende
at rette telefonisk henvendelse, uanset hvad den erhvervsdrivende sælger.
Det er den erhvervsdrivendes ansvar at sikre, at forbrugeren ikke står på
Robinsonlisten, førend der rettes telefonisk henvendelse til forbrugeren.
Reglerne herom følger af markedsføringsloven, og hører derfor under Er-
hvervsministeriets ressort.
Side 2/3
L 16 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvorvidt de nuværende undtagelser til forbud mod dørsalg fortsat vil eksistere efter vedtagelse af forslaget, til justitsministeren
Erhvervsministeriet og Justitsministeriet vurderer løbende, om der er behov
og mulighed for at foretage ændringer vedrørende reguleringen af telefon-
salg.
Undtagelserne i stk. 2 finder alene anvendelse for telefoniske henvendelser.
Dansk ret indeholder således allerede et totalforbud mod, at den erhvervs-
drivende retter personlig henvendelse på forbrugerens bopæl uden forudgå-
ende anmodning, såkaldt dørsalg.
I forbindelse med gennemførelsen af moderniseringsdirektivet har et sag-
kyndigt udvalg overvejet, hvordan direktivet bedst implementeres i dansk
ret. Det sagkyndige udvalg har bl.a. vurderet om det gældende danske for-
bud mod dørsalg kan og bør opretholdes.
Udvalget har i den forbindelse bemærket, at det gældende forbrugerret-
tighedsdirektiv (2011/83/EU) ikke indeholder et forbud mod uanmodede
henvendelser, ligesom adgangen til at rette personlig henvendelse til forbru-
gere ikke er reguleret i direktivet. Det står således medlemsstaterne frit for
at opretholde eller indføre bestemmelser om spørgsmålet. Det har imidlertid
ad flere omgange været overvejet, om det absolutte dørsalgsforbud i forbru-
geraftaleloven kan opretholdes under hensyn til Danmarks EU-retlige for-
pligtelser efter direktivet om urimelig handelspraksis (2005/29/EF), idet di-
rektivet forhindrer medlemsstater i at forbyde dørslag eller kommercielle
udflugter, hvis sådanne begrænsninger skyldes forbrugerhensyn. Skyldes
begrænsningerne andre interesser, eksempelvis den offentlige interesse eller
hensynet til privatlivets fred, vil sådanne begrænsninger falde uden for di-
rektivets anvendelsesområdet. Henset til at forbrugeraftalelovens forbud
mod dørsalg primært er begrundet i hensynet til privatlivets fred, har udval-
get vurderet, at det gældende dørsalgsforbud kan opretholdes, jf. delbetænk-
ning II (nr. 1577) om gennemførelse af visse dele af direktivpakken New
Deal for Consumers, s. 21.
Udvalget har desuden vurderet, at væsentlige hensyn til privatlivets fred
fortsat tilsiger, at det skal være forbudt for erhvervsdrivende at opsøge for-
brugeren på bopælen uanmodet. Det har der også hidtil været bred politisk
opbakning til. På den baggrund har udvalget vurderet, at forbuddet bør op-
retholdets i sin nuværende form, jf. delbetænkning II (nr. 1577) om gennem-
førelse af visse dele af direktivpakken New Deal for Consumers, s. 21. På
tilsvarende vis lægger lovforslaget ikke op til at ændre i det nuværende for-
bud mod dørsalg.
Side 3/3