Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
6. april 2022
J nr.
2022 - 1113
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 5. april 2022 stillet mig følgende
spørgsmål 10 til L 158, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra udvalget.
Spørgsmål 10
Har regeringen drøftet andre udbetalingsmodeller, end nærværende varmecheck?
Svar
I forhandlingerne om varmecheck har der været drøftet flere modeller. Bl.a. er det
blevet overvejet, om man i stedet for en automatisk løsning skulle vælge en ansøg-
ningsbaseret model. Et vigtigt hensyn ift. valg af model har været, at udbetaling af
varmechecken kan ske hurtigst muligt. Hvis man havde valgt en ansøgningsbase-
ret model, vurderes det, at de første ansøgere potentielt først ville få deres check i
2023 fremfor i august 2022. Dette skyldes bl.a., at der ville skulle udvikles en IT-
løsning, der ville kunne håndtere mange ansøgere. Et andet væsentligt hensyn er,
at en ansøgningsbaseret model ville kræve sagsbehandling af hver ansøgning,
hvilket ville medføre lang sagsbehandlingstid og kræve mange administrative res-
sourcer. Dertil kommer en social slagside – det er ofte dem, der har mest brug for
hjælpen, der ikke har ressourcer til at finde deres gamle regninger frem og over-
skue ansøgningsprocessen.
Derudover er det også blevet drøftet, om det er muligt at udbetale en check gen-
nem forsyningsselskaber i form af en lavere varmeregning, eller at forsyningssel-
skaberne udbetaler en check baseret på oplysninger om forbruget (kWh) til kunder
med de højeste regninger.
Som også oplyst under forhandlingerne, er det formentlig muligt at give varme-
checken som en rabat over regningen fra forsyningsselskaberne. Ud fra et ønske
om at gøre varmechecken indkomstafhængig vurderes det ikke, at en rabat over
varmeregningen vil være hensigtsmæssig, bl.a. fordi en sådan ordning ville kræve,
at forsyningsselskaberne fik indsigt i deres kunders indkomstforhold. Hvis checken
ikke indkomstgradueres, vil et evt. støttebeløb blive til en nedsættelse af alle forsy-
ningsselskabets kunders regninger.
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
www.kefm.dk
Side 1/2