Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2582826_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 8. april 2022 efter
ønske fra Mette Thiesen (NB) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 56:
"Efter § 14 b, stk. 2 kan skift som følge af en elevs mistrivsel kun ske, så-
fremt skiftet accepteres af den institution, eleven ønsker at skifte til, og
efter aftale med den institution, eleven ønsker at skifte fra. Vil ministeren
redegøre for, hvilke økonomiske konsekvenser der er for henholdsvis det
gymnasium der skiftes til og fra i tilfælde, hvor en elev ønsker at skifte
som følge af mistrivsel? Vil ministeren særligt forholde sig til, om en af
de institutioner, der skal acceptere et skifte kan opleve negative økono-
miske konsekvenser af at nægte en elev, der oplever mistrivsel, at skifte
institution?"
Svar:
Tilskuddet for en elev tilfalder den institution, hvor eleven er indskrevet.
En institution, der afgiver en elev, vil derfor opleve et fald i tilskud, mens
en institution, der modtager en elev, vil opleve en stigning. En modta-
gende institution, der nægter en elev, der oplever mistrivsel, at skifte, vil i
udgangspunktet ikke opleve negative økonomiske konsekvenser.
Der henvises i øvrigt til svaret på L 157 - spørgsmål 57.
25-05-2022
Sagsnr. 22/07561
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 56: Spm. om, hvilke økonomiske konsekvenser der er for hhv. det gymnasium, der skiftes til og fra, i tilfælde, hvor en elev ønsker at skifte som følge af mistrivsel, til børne- og undervisningsministeren
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2