Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2579710_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 14:
"Er der efter ministerens opfattelse gymnasier, der har fået en bedre
elevsammensætning over de sidste 10 år? Og hvordan kan man bruge
disse eksempler til at sikre en afbalanceret elevsammensætning på andre
gymnasier?"
Svar:
Det lægges til grund for svaret, at der med gymnasier menes stx-afdelin-
ger. Derfor tager dette svar udgangspunkt i samme opgørelsesmetode af
blandet elevgrundlag, som i svaret på L 157
spørgsmål 12, hvor blandet
elevgrundlag defineres på to forskellige måder: forældreindkomst og
ikke-vestlig herkomst.
For at sikre sammenlignelighed over tid er forældreindkomsten hvert år
inddelt i kvintiler, således at 1. kvintil indeholder de 20 pct. af eleverne,
som havde den laveste indkomst i det givne skoleår, mens 5. kvintil inde-
holder de 20. pct. af elever, som i det givne skoleår havde den højeste
forældreindkomst.
På baggrund heraf er institutioner med et ’blandet
elevgrundlag’ ud fra forældreindkomst identificeret ud fra følgende krite-
rium: Institutionens elevgrundlag det pågældende år er sammensat såle-
des, at det indeholder både 10-30 pct. elever fra 1. kvintil og mellem 10-
30 pct. elever fra 5. kvintil. Elevgrundlaget må således hverken indeholde
for få eller for mange elever fra det øverste og nederste indkomstkvintil.
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm., om der er handelsskoler (hhx), der er udfordrede på elevsammensætningen, til børne- og undervisningsministeren
Der var i skoleåret 2012/2013 63 afdelinger, der
ikke
havde et blandet
elevgrundlag opgjort på indkomst. 10 år senere
skoleåret 2021/2022
havde 14 ud af de 63 afdelinger fået et blandet elevgrundlag ud fra den
ovennævnte definition angående forældreindkomst. 45 afdelinger havde
stadig ikke et blandet elevgrundlag, og fire afdelinger kunne ikke genfin-
des i data, da de enten er lukket eller har ændret afdelingsnummer hen-
over perioden.
Omvendt er der i samme periode også en række afdelinger, der er gået
fra at have et blandet elevgrundlag, til
ikke længere
at have det. Det drejer
sig om 26 ud af 79 afdelinger. Der er to afdelinger med blandet elev-
grundlag i 2012/2013, der ikke genfindes i data 10 år senere.
Opgjort i andele svarer det til, at lidt over hver 5. afdeling, der havde et
ikke-blandet elevgrundlag, i løbet af 10 år har fået det, mens hver 3. afde-
ling, der
havde
et blandet elevgrundlag, i løbet af 10 år har mistet dette.
Private gymnasier indgår i denne opgørelse.
Opgjort på herkomst var der i skoleåret 2012/2013 fire stx-afdelinger
med mere end 30 pct. elever med ikke-vestlig herkomst i tilgangen. Det
gælder for alle fire afdelinger, at de også i 2021/2022 havde en andel af
elever med ikke-vestlig herkomst på over 30 pct. Der er i samme periode
ni afdelinger, der er gået fra at have under 30 pct. elever med ikke-vestlig
herkomst i 2012/2013, til i tilgangen i 2021/2022 at have over 30 pct.
De to forskellige opgørelser af blandet elevsammensætning viser begge,
at den generelle tendens er gået mod færre gymnasier med blandet elev-
sammensætning.
Opgørelserne giver ikke ministeriet grundlag for generelt at kunne ud-
lede, at de afdelinger, der i løbet af perioden har opnået en mere blandet
elevsammensætning, kan bruges som eksempler til at sikre en mere blan-
det elevsammensætning på andre afdelinger.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2