Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2579701_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16:
"Ministeren bedes redegøre for hver af de alternative løsningsmodeller,
som ekspertudvalget foreslog i stedet for den foreslåede elevfordelingsaf-
tale."
Svar:
Ekspertgruppen vedrørende fordeling af elever på de gymnasiale uddan-
nelser beskrev i deres anbefalinger følgende fire elevfordelingsmodeller,
som alle adskiller sig fra modellen i
Aftale om Den Koordinerede Tilmelding til
Gymnasiale Uddannelser
fra 10. juni 2021:
1.
Distriktsmodel:
I distriktsmodellen får alle afdelinger fastsat et geogra-
fisk område/distrikt, så det forventede antal elever i distriktet og
gymnasiets kapacitet stemmer overens. Der fastsættes separate di-
strikter for hver af de gymnasiale uddannelser, så et distrikt udeluk-
kende består af en stx-, hhx-, htx- eller hf-afdeling. Ansøgere, som
har bopæl i distriktet på søgetidspunktet, har ret til at blive optaget
på distriktsafdelingen forudsat, at de opfylder adgangsforudsætnin-
gerne.
2.
Klyngemodel:
Klyngemodellen tager udgangspunkt i etablering af klyn-
ger bestående af tre eller flere afdelinger og skal kunne sammensæt-
tes af afdelinger, som går på tværs af de eksisterende fordelingsud-
valg og på tværs af regioner. Klyngerne etableres i hele landet, og
alle gymnasiale afdelinger indgår i en klynge. Der fastsættes separate
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 16: Spm. om de alternative løsningsmodeller, til børne- og undervisningsministeren
klynger for hver af de gymnasiale uddannelser, så en klynge udeluk-
kende består af stx-, hhx-, htx- eller hf-afdelinger. Klyngen får fast-
sat et geografisk område/distrikt, så det forventede antal elever i
klyngen og den samlede kapacitet på afdelingerne i klyngen stemmer
overens. Klyngen kan være hvilende eller aktiv.
3.
Lokale elevfordelingsregler:
Modellen er baseret på en fortsættelse af den
midlertidige mulighed for lokale elevfordelingsregler, som blev poli-
tisk besluttet for optagelse til skoleåret 2020/21, samt de nuværende
elevfordelingsregler på det almengymnasiale område. Modellen in-
debærer, at ansøgerne har mulighed for frit at ønske den afdeling,
de helst vil optages på, og at de har mulighed for at blive optaget,
hvor de ønsker, forudsat der er plads på den pågældende afdeling.
Har en afdeling flere ansøgere, end den har plads til at optage, tages
der udgangspunkt i afstand fra ansøgerens bopæl til afdelingen. Hvis
en afdeling har udkantsproblemstillinger eller faglige, pædagogiske
og/eller sociale udfordringer, kan der iværksættes lokale fordelings-
regler.
4.
Frit valg og ingen koordineret elevfordeling:
Modellen er baseret på en styr-
kelse af det frie valg, hvor de almengymnasiale uddannelser bliver
omfattet af de samme regler, som i dag gælder for de erhvervsgym-
nasiale uddannelser. Modellen indebærer, at der som udgangspunkt
er fri kapacitetsfastsættelse, og afdelinger, der ikke har flere optagel-
sesberettigede ansøgere, end de har kapacitet til, skal optage alle.
Har en afdeling flere ansøgere, end den har plads til at optage, træf-
fer de almengymnasiale afdelinger indbyrdes aftale om fordeling af
overskydende ansøgere.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
2