Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 7. april 2022 efter
ønske fra Ellen Trane Nørby (V) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 16:
"Ministeren bedes redegøre for hver af de alternative løsningsmodeller,
som ekspertudvalget foreslog i stedet for den foreslåede elevfordelingsaf-
tale."
Svar:
Ekspertgruppen vedrørende fordeling af elever på de gymnasiale uddan-
nelser beskrev i deres anbefalinger følgende fire elevfordelingsmodeller,
som alle adskiller sig fra modellen i
Aftale om Den Koordinerede Tilmelding til
Gymnasiale Uddannelser
fra 10. juni 2021:
1.
Distriktsmodel:
I distriktsmodellen får alle afdelinger fastsat et geogra-
fisk område/distrikt, så det forventede antal elever i distriktet og
gymnasiets kapacitet stemmer overens. Der fastsættes separate di-
strikter for hver af de gymnasiale uddannelser, så et distrikt udeluk-
kende består af en stx-, hhx-, htx- eller hf-afdeling. Ansøgere, som
har bopæl i distriktet på søgetidspunktet, har ret til at blive optaget
på distriktsafdelingen forudsat, at de opfylder adgangsforudsætnin-
gerne.
2.
Klyngemodel:
Klyngemodellen tager udgangspunkt i etablering af klyn-
ger bestående af tre eller flere afdelinger og skal kunne sammensæt-
tes af afdelinger, som går på tværs af de eksisterende fordelingsud-
valg og på tværs af regioner. Klyngerne etableres i hele landet, og
alle gymnasiale afdelinger indgår i en klynge. Der fastsættes separate
20-05-2022
Sagsnr. 22/07392