Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2591707_0001.png
Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
29. april 2022
Metodenotat om beregningsgrundlaget bag aftalen om en ny elev-
fordelingsmodel på gymnasieområdet
I forbindelse med forberedelserne til forhandlinger om en ny elevforde-
lingsmodel på gymnasieområdet har Børne- og Undervisningsministeriet
udviklet en konsekvensberegningsmodel, som estimerer de forventede
konsekvenser af en ny elevfordelingsmodel. Dette notat gennemgår me-
toden og beregningsgrundlaget bag konsekvensberegningsmodellen.
Det skal bemærkes, at konsekvensberegningsmodellen er en forsimplet
og stiliseret udgave af den aftalte model – Den Koordinerede Tilmelding
til Gymnasiale Ungdomsuddannelser. Konsekvensberegningsmodellen
adskiller sig således på en række punkter fra den algoritme, som vil blive
anvendt i implementeringen af aftalen. Det betyder, at konsekvensbereg-
ningerne er omfattet af en lang række beregningsusikkerheder, jf. neden-
stående afsnit om samme.
Konsekvensberegningsmodellen
Konsekvensberegningsmodellen baserer sig på et analytisk fordelings-
værktøj (algoritme), der simulerer en forenklet udgave af ny fordeling af
historiske ansøgere på individniveau. Dernæst foretages der en sammen-
ligning til fordelingen af ansøgere i dag ved de gældende regler.
Selve fordelingsværktøjet er baseret på en fordelingsalgoritme, som tager
afsæt i en såkaldt
controlled school choice model
(Abdulkadirouglu and Sön-
mez, 2003)
1
,
som er karakteriseret ved, at der kan sikres en mere blandet
elevsammensætning. Fordelingsværktøjet bygger på, at institutioner i be-
stemte geografiske områder (fordelingszoner) skal afspejle området ift.
forældreindkomst, samt at fordelingen sker efter fordelingsmekanismen
priority matching
på 1-3. prioriteten og efter
deferred acceptance
på efterføl-
gende prioriteter.
1
Abdulkadirouglu and Sönmez (2003): School Choice: A Mechanism Design Approach
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: MFU spm. om de beregningstekniske kapaciteter på afdelingsniveau og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2591707_0002.png
Beregningsusikkerheder
Konsekvensberegningerne beror på en række beregningstekniske anta-
gelser og simplificeringer, som medfører en betydelig beregningsusikker-
hed. De væsentligste årsager til beregningsusikkerheden er:
Forudsat uændret søgeadfærd,
som følge af anvendelsen af historiske
søgedata underlagt de gældende regler.
Særgrupper med forrang
er ikke indarbejdet i modellen. Dette gælder
bl.a. profilelever, pre-IB elever, Team Danmark elever og ASF-
elever.
Krydssøgning til ikke-gymnasiale uddannelser samt private gymnasiale ud-
dannelser
er ikke indarbejdet i modellen
Beregningsteknisk eksempel på en stram kapacitetsfastsættelse,
som byg-
ger på overordnede og mekanisk fastsatte skøn for at reducere
den eksisterende overkapacitet og sikre en minimumskapacitet.
Udvælgelse på baggrund af lodtrækning
medfører alt andet lige, at for-
delingsresultaterne indebærer et element af tilfældighed.
Opgørelsen over fordelingen af ansøgere i dag (baseline)
er baseret på,
hvilke elever der tilgår en afdeling. Denne gruppe af elever kan
ikke 1:1 sammenlignes med den population af ansøgere, som ind-
går i algoritmen.
Datagrundlag
Datagrundlaget tager udgangspunkt i tre populationer, som er beskrevet i
skema 1. Datagrundlaget er derudover baseret på en række definitioner
og datavalg, som er udfoldet i skema 2.
Skema 1. Populationer i datagrundlaget
Ansøgerpopulation
Tilgangspopulation
Institutionspopulation
Populationen ligger til grund for Populationen ligger til grund for Populationen af de institutioner,
konsekvensberegninger af en ny fordelingen ”i dag” under gæl-
som ansøgerne fordeles til.
fordeling af ansøgere (algoritme- dende regler (baseline).
beregninger).
Ansøgere fra ”optagelse.dk”
Den første registrerede elevtil-
Alle offentlige institutioner,
med gymnasial uddannelse
gang på de gymnasiale institu-
som udbyder uddannelserne
som 1. prioritet (stx, hf, hhx,
tioner.
stx, hf, hhx, htx og pre-IB ind-
htx og pre-IB). Ansøgere til
Der ses dermed bort fra ansø-
går i beregningerne. Pre-IB
pre-IB omkodes til stx/htx.
gere, som ender med at falde
omkodes til stx/htx.
Populationen beriges med ele-
fra/søger om orlov frem mod
Der er foretaget korrektioner
ver, som tilgår en af uddannel-
skolestart eller skifter til en
af data på et mindre antal in-
serne i august uden om ”opta-
ikke-gymnasial uddannelse.
stitutioner for at kunne opgøre
gelse.dk”. Denne gruppe ud-
Elever, der tilgår en gymnasial
data på afdelingsniveau.
gør i høj grad de såkaldte ”ef-
uddannelse uden at søge via
Beregningerne tager udgangs-
tertilmeldere”.
”optagelse.dk”, indgår i popu-
punkt i institutionernes struk-
Der ses bort fra ansøgere, som
lationen.
tur fra 2019.
tilgår et privat gymnasium.
Baseret på samme uddannel-
Der ses bort fra ansøgninger
sesvalg som ved ansøgerpopu-
til private gymnasier eller til
lationen.
2
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: MFU spm. om de beregningstekniske kapaciteter på afdelingsniveau og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2591707_0003.png
ikke-gymnasiale uddannelser
(fx eud og 10. klasse).
Der ses bort fra ansøgere med
uoplyste bopælsoplysninger.
Der ses bort fra ansøgninger
med manglende rejsetid,
jf. ud-
dybning i skema 2.
Skema 2. Definitioner og datavalg
Prioritetsop-
Ansøgerpopulationen (algoritmeberegningerne):
fyldelse
Baseret på ansøgernes faktiske prioriteter fra ”optagelse.dk”.
I de tilfælde, at der ses bort fra udvalgte ansøgninger, fx fordi det er ansøgninger til
eud eller til et privat gymnasium, da rykkes evt. efterfølgende prioriteter op således,
at ansøgernes prioriteringsrækkefølge er kontinuer: 1, 2, 3, 4 osv.
I forlængelse af ansøgernes faktiske prioriteter, tildeles ansøgerne yderligere priori-
teter. Disse ekstra prioriteter udgøres af institutioner med samme uddannelse, som
ansøgerens 1. prioritet, og tildeles efter korteste rejsetid op til maksimalt 60 min.
I beregningerne ses der bort fra ansøgere, der i fordelingssimuleringen ender ufor-
delt.
Ansøgerens prioritetsopfyldelse bliver opdelt efter den uddannelse, som ansøgeren
tildeles plads på.
Tilgangspopulationen (beregningerne for ”i dag”):
Hvis eleven har ansøgt den tilgået institution via ”optagelse.dk” benyttes prioriteten
herfra.
Hvis eleven har søgt via ”optagelse.dk”, men den tilgåede institution ikke fremgår
af elevens prioriteringsliste anmærkes elevens prioritetsopfyldelse med ”ej opfyldt”.
Hvis eleven ikke har søgt via ”optagelse.dk”, typisk eftertilmelder, antages det, at
den tilgået institution er elevens 1. prioritet.
Elevens prioritetsopfyldelse bliver opdelt efter den uddannelse, som eleven er til-
gået.
Rejsetid
Individernes rejsetid mellem deres bopæl og en given institution opgøres således:
Rejsetiden bliver opgjort som den korteste rejsetid mellem rejsetider beregnet via
offentlig tranport og via cykel.
I beregningen via offentlig transport benyttes gang til, mellem og fra offentlige
transportmidler.
Rejsetiden opgøres i hele minutter.
For et mindre antal individer kan rejsetiden ikke beregnes. Det kan bl.a. skyldes, at
det ikke er muligt at gennemføre rejsen uden supplerede transportmidler inden kl. 8
om morgenen. For en andel af disse er det muligt at approksimere en rejsetid ud fra
deres fugleflugtsafstand sammenholdt med andres individers rejsetid og fugleflugts-
afstand, som er bosat i samme postnummer/kommune.
Opgørelse af beregningerne for individernes rejsetid:
Der ses bort fra ansøgere/elever, hvor rejsetiden til den tildelte/tilgået institution
mangler og hvor det ikke var muligt at approksimere rejsetiden.
3
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 136: MFU spm. om de beregningstekniske kapaciteter på afdelingsniveau og kommuneniveau, til børne- og undervisningsministeren
2591707_0004.png
For ansøgerpopulationen (algoritmeberegninger) ses der også bort fra ufordelte i
beregningerne.
Ufordelte
I algoritmeberegningerne vil der være tilfælde, hvor ikke alle kan tildeles en plads.
Disse benævnes som ufordelte. Ansøgerne ender ufordelt i algoritmen fordi, der ikke
er ledige pladser på enten prioriterede institutioner eller på institutioner af samme ud-
dannelse som ansøgerens 1. prioritet inden for 60 minutters rejsetid.
Der henvises til særskilt notat om opgørelse af forældreindkomst.
Ikke-vestlig herkomst følger definitioner fra Danmarks Statistik og indeholder ind-
vandrer og efterkommere med et ikke-vestligt oprindelsesland. Hvis oplysningen er
uoplyst indgår individet
ikke
i kategorien for ikke-vestlig herkomst.
Individernes bopælsoplysninger bliver opgjort pr. 1. marts i ansøgningsåret.
Beregningstekniske eksempler på en zoneinddeling, hvor landet var inddelt i 28 zo-
ner. Der henvises i øvrigt til særskilt notat om beregningstekniske zoner.
Forældreind-
komst
Ikke-vestlig
herkomst
Individernes
bopæl
Zoneindde-
ling
4