Departementet
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 33 92 50 00
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
29. april 2022
Metodenotat om beregningsgrundlaget bag aftalen om en ny elev-
fordelingsmodel på gymnasieområdet
I forbindelse med forberedelserne til forhandlinger om en ny elevforde-
lingsmodel på gymnasieområdet har Børne- og Undervisningsministeriet
udviklet en konsekvensberegningsmodel, som estimerer de forventede
konsekvenser af en ny elevfordelingsmodel. Dette notat gennemgår me-
toden og beregningsgrundlaget bag konsekvensberegningsmodellen.
Det skal bemærkes, at konsekvensberegningsmodellen er en forsimplet
og stiliseret udgave af den aftalte model – Den Koordinerede Tilmelding
til Gymnasiale Ungdomsuddannelser. Konsekvensberegningsmodellen
adskiller sig således på en række punkter fra den algoritme, som vil blive
anvendt i implementeringen af aftalen. Det betyder, at konsekvensbereg-
ningerne er omfattet af en lang række beregningsusikkerheder, jf. neden-
stående afsnit om samme.
Konsekvensberegningsmodellen
Konsekvensberegningsmodellen baserer sig på et analytisk fordelings-
værktøj (algoritme), der simulerer en forenklet udgave af ny fordeling af
historiske ansøgere på individniveau. Dernæst foretages der en sammen-
ligning til fordelingen af ansøgere i dag ved de gældende regler.
Selve fordelingsværktøjet er baseret på en fordelingsalgoritme, som tager
afsæt i en såkaldt
controlled school choice model
(Abdulkadirouglu and Sön-
mez, 2003)
1
,
som er karakteriseret ved, at der kan sikres en mere blandet
elevsammensætning. Fordelingsværktøjet bygger på, at institutioner i be-
stemte geografiske områder (fordelingszoner) skal afspejle området ift.
forældreindkomst, samt at fordelingen sker efter fordelingsmekanismen
priority matching
på 1-3. prioriteten og efter
deferred acceptance
på efterføl-
gende prioriteter.
1
Abdulkadirouglu and Sönmez (2003): School Choice: A Mechanism Design Approach