NOTAT
–
RESULTATER F RA SPØRGESKEMAUN-
DERSØGELSE OM DEMOKR ATISK DANNELSE
Projekt
Kunde
Dato
Demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne
UVM
Januar 2018
1.
Indledning
Nogle ungdomsuddannelser oplever udfordringer med kultursammenstød, religiøs mobning
og kontrol blandt elever, som kan gøre det vanskeligt at skabe et inkluderende og demokra-
tisk dannende læringsmiljø. Derfor nedsatte undervisningsminister Merete Riisager i maj
2017 et dialogforum om demokratisk dannelse på ungdomsuddannelserne. I den forbindelse
udtalte ministeren, at solid viden, forståelse og indsigt i demokrati blandt eleverne kan være
med til at komme udfordringer med kultursammenstød, religiøs mobning og kontrol til livs.
Dialogforummet skal komme med anbefalinger til, hvordan der kan arbejdes med at styrke
de demokratisk dannende læringsmiljøer på ungdomsuddannelserne.
Formålet med spørgeskemaundersøgelsen, som dette notat formidler resultaterne af, er, at
afdække karakteren og udbredelsen af de udfordringer, som nogle skoler oplever. Desuden
er det formålet at undersøge, hvordan skolerne arbejder med at styrke elevernes demokra-
tiske dannelse.
Alle institutioner med ungdomsuddannelser er blevet inviteret til at deltage i spørgeskema-
undersøgelsen. Kortlægningen skal understøtte dialogforummets anbefalinger og består af
en spørgeskemaundersøgelse til ledere samt to supplerende spørgeskemaundersøgelser til
udvalgte lærere og elever på ungdomsuddannelserne. De to undersøgelser blandt lærere og
elever er ikke repræsentative, da det kun er én lærer og én elev, der er spurgt fra hver in-
stitution. Disse udgør derfor udelukkende et supplement til lederundersøgelsen. Yderligere
er der gennemført casebesøg på otte udvalgte skoler.
Spørgeskemaundersøgelsen berører fire temaer:
•
•
•
•
Potentielle udfordringer i relation til demokratisk dannende læringsmiljøer på skolen
Skolens arbejde med at skabe demokratisk dannende læringsmiljøer
Ledelsens rolle i at skabe demokratisk dannende læringsmiljøer
Institutionalisering af elevernes indflydelse.
Dette notat har primært fokus på at formidle resultaterne fra lederundersøgelsen, da dette
er hovedrespondentgruppen i undersøgelsen. Svarene er suppleret med interessante ten-
denser fra elevernes og lærernes undersøgelser. Alle tabeller fra de tre undersøgelser findes
i den samlede tabelrapport.
1/32
Rambøll Management Consulting A/S
CVR NR. 60997918