Børne- og Undervisningsudvalget 2021-22
L 157
Offentligt
2580806_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: 32 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
23. maj 2022
Sagsnr.: 22/10081
I forbindelse med behandlingen af (L 157) Forslag til Lov om ændring af
lov om institutioner for almengymnasiale uddannelser og almen voksen-
uddannelse m.v., lov om institutioner for erhvervsrettet uddannelse, lov
om private institutioner for gymnasiale uddannelser og lov om de gym-
nasiale uddannelser (Kapacitetsfastsættelse og elevfordeling på de gym-
nasiale ungdomsuddannelser) har udvalget i brev af 17. maj 2022 efter
ønske fra Alex Ahrendtsen (DF) stillet mig følgende spørgsmål:
Spørgsmål 107:
"Vil ministeren yde lovteknisk bistand til et ændringsforslag, der indebæ-
rer en opdeling af lovforslaget i to, således at den ene del omhandler af-
standskriteriet for gymnasier uden for byerne, og den anden del omhand-
ler elevfordeling i storbyerne?"
Svar:
En opdeling af L 157 som ønsket i det stillede spørgsmål efterlader flere
ubesvarede spørgsmål til skillelinje for opdelingen af lovforslaget.
Jeg forstår spørgsmålet sådan, at spørgeren ønsker at dele lovforslaget
op, således at den del af elevfordelingsmodellen, der vedr. fordelingen af
elever i afstandszoner, ønskes udskilt til et særskilt lovforslag.
Det bemærkes i den forbindelse, at L 157 er udtryk for en sammenhæn-
gende elevfordelingsmodel, som vanskeligt lader sig opdele på den måde,
som spørgeren anmoder om.
Jeg finder det således ikke hensigtsmæssigt med en sådan opdeling, og re-
geringen kan på den baggrund ikke støtte et sådant ændringsforslag.
Et ændringsforslag vil kunne se ud som følger:
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at yde lovteknisk bistand til et ændringsforslag, til børne- og undervisningsministeren
Ændringsforslag
Af
[…],
tiltrådt af
[…]:
a
Ændringsforslag om deling af lovforslaget
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og indhold:
A.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v., lov om institu-
tioner for erhvervsrettet uddannelse, lov om private institutioner for
gymnasiale uddannelser og lov om de gymnasiale uddannelser (Kapa-
citetsfastsættelse og elevfordeling på de gymnasiale ungdomsuddan-
nelser)« omfattende §§ 1-7.
B.
»Forslag til lov om ændring af lov om institutioner for almengym-
nasiale uddannelser og almen voksenuddannelse m.v. (Elevfordeling i
afstandszoner)« omfattende § 1, indledningen, nr. 7, og § 7, stk. 1, 4
og 5.
[Forslag om deling af lovforslaget]
b
Ændringsforslag til det under A nævnte lovforslag
Til § 1
2)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 g, stk. 2,
udgår »og i«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
3)
Den under
nr. 7
foreslåede
§ 11 h
udgår.
De foreslåede §§ 11 i-11 k betegnes herefter §§ 11 h-11 j.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
4)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 j, stk. 1,
der bliver § 11 h, stk. 1,
ændres »§§ 11 h og i« til: »§ 11 h«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
5)
I det under
nr. 7
foreslåede
§ 11 k, stk. 1, 1. pkt.,
der bliver § 11 j,
stk. 1, 1. pkt., ændres »§§ 11 h-11 j« til: »§§ 11 h og 11 i«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1 og 3]
c
Ændringsforslag til det under B nævnte lovforslag
Til § 1
6)
Nr. 7
affattes således:
»7.
Efter § 11 indsættes:
Ȥ 11 a.
På institutioner og afdelinger i afstandszoner får alle ansø-
gere, som har prioriteret en institution eller afdeling som 1.-prioritet,
reserveret en plads på institutionen eller afdelingen, hvis institutionen
eller afdelingen ikke har flere 1.-prioritetsansøgere, end institutionen
2
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at yde lovteknisk bistand til et ændringsforslag, til børne- og undervisningsministeren
eller afdelingen har kapacitet til at optage. Hvis en institution eller af-
deling har flere 1.-prioritetsansøgere, end den har kapacitet til, får en
ansøger, der har kortere transporttid fra bopælen til institutionen eller
afdelingen, reserveret en foreløbig plads forud for en ansøger med
længere transporttid. Hvis to eller flere ansøgere har samme transport-
tid, og der ikke er kapacitet til at reservere plads til dem alle på institu-
tionen eller afdelingen, bliver der trukket lod om, hvilke ansøgere der
får reserveret plads på institutionen eller afdelingen. Ansøgere, som
ikke får reserveret en foreløbig plads på deres 1.-prioritet, fordeles så
vidt muligt til en plads på et efterfølgende prioriteret uddannelsesøn-
ske. 2. og 3. pkt., finder tilsvarende anvendelse ved fordeling af ansø-
gere til efterfølgende prioriteter.
Stk. 2.
Ansøgere, som ikke får reserveret plads på et af deres uddan-
nelsesønsker, jf. stk. 1, får reserveret plads på den uddannelse, ansøge-
ren har ønsket som 1.-prioritet, på en institution eller afdeling med le-
dig kapacitet, hvor ansøgeren vil få kortest transporttid fra bopælen til
institutionen eller afdelingen, dog indenfor maksimalt 60 minutter.
Hvis institutionen eller afdelingen ligger i en fordelingszone, kan en
ansøger kun få reserveret plads i den del af institutionens eller afdelin-
gens kapacitet, som er forbeholdt den indkomstkategori, ansøgeren er
placeret i. Børne- og undervisningsministeren kan beslutte, at der ikke
skal fordeles ansøgere til en institution eller afdeling efter 1. pkt.««
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Til § 7
7)
I det foreslåede
stk. 1
udgår », jf. dog stk. 2 og 3«.
[Konsekvensændring som følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås at dele lovforslaget op i to lovforslag.
Det ene lovforslag (A) vedrører kapacitetsfastsættelse og elevforde-
ling på de gymnasiale ungdomsuddannelser.
Det andet lovforslag (B) vedrører elevfordeling i afstandszoner.
Til nr. 2, 4 og 5
Ændringsforslagene er lovtekniske konsekvenser af ændringsforslag
nr. 3. Ændringsforslagene retter henvisningerne til det foreslåede § 11
h, der med ændringsforslag nr. 3 udgår af lovforslaget.
Til nr. 3
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om de-
ling af lovforslaget.
Til nr. 6
3
L 157 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 107: Spm. om at yde lovteknisk bistand til et ændringsforslag, til børne- og undervisningsministeren
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om de-
ling af lovforslaget. Med ændringsforslaget bliver henvisningen til den
foreslåede § 11 h ændret til § 11 a. Der sker ingen indholdsmæssig
ændring.
Til nr. 7
Ændringsforslaget er en konsekvens af ændringsforslag nr. 1 om de-
ling af lovforslaget.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
4