Erhvervsudvalget 2021-22
L 146
Offentligt
2573398_0001.png
Ændringsforslag
til
lovforslag om regulering af sociale medier
Af et
mindretal
(…),
tiltrådt af (…)
Ny paragraf
1)
Efter § 11 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 11 a.
Til varetagelse af vurderingen af konkrete og principielle sager
om anmeldt indhold, jf. § 5, oprettes et Nævn for sociale medier bestående
af 1 formand og yderligere 3 medlemmer.
Stk. 2.Nævnet
for sociale mediers formand skal være skal være lands-
dommer eller vicepræsident for Sø- og Handelsretten. Formanden beskik-
kes af erhvervsministeren efter indstilling fra Sø- og Handelsrettens rets-
præsident.
Stk. 3.
De
øvrige 3 medlemmer af Nævnet for sociale medier udpeges af
erhvervsministeren efter indstilling fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og
Forbrugerrådet TÆNK.
Stk. 4.
Medlemmerne beskikkes for en periode på 2 år. Et medlem kan
genbeskikkes. Et medlem udtræder, når betingelserne for medlemmets be-
skikkelse ikke længere er opfyldt.
Stk. 5.
Nævnet for sociale medier er uafhængigt af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse.
§ 11 b.
Erhvervsministeren fastsætter
Nævnet for sociale mediers forret-
ningsorden efter forhandling med nævnet.
Stk. 2.
Nævnet for sociale medier sekretariatsbetjenes af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen.
§ 11 c.
Nævnet for sociale medier træffer afgørelse i sager, som vedrører
tjenesteudbyderens beslutning efter denne lovs § 5, stk. 1. Nævnet for so-
ciale medier kan optage sager af egen drift.
Stk. 2.
Enhver,
som har modtaget en beslutning i medfør af § 5, stk. 1,
fra en tjenesteudbyder, eller dennes repræsentant, kan indbringe en sag for
Nævnet for Sociale medier.
§ 11 d.
Ved Nævnet for sociale medieres behandling af en sag medvirker
alle nævnets medlemmer.
Stk. 2.
Nævnet kan indhente erklæringer fra sagkyndige i forbindelse
med behandlingen af en indbragt sag eller sager optaget af egen drift.
Stk. 3.
Nævnet for sociale mediers afgørelser træffes på et møde ved
stemmeflerhed.
Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervsministeren
2573398_0002.png
Stk. 4.
Nævnet for sociale mediers afgørelser kan ikke indbringes for an-
den administrativ myndighed.
§ 11 e.
Ved afgørelser i sager, som er indbragt efter § 11 c, stk. 2, med-
deler Nævnet
for sociale medier afgørelse til den person, der indbragte sa-
gen eller dennes repræsentant. Afgørelsen offentliggøres.
Stk. 2.
Nævnet for sociale medier kan udstede påbud på baggrund af af-
gørelser, jf. § 11 c, stk. 1, til den pågældende tjenesteudbyder.
Stk. 3.
Med bøde straffes en tjenesteudbyder, der ikke efterkommer et
påbud givet i medfør af stk. 2. ifalde bøde.
[Oprettelse af Nævn om sociale medier
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslaget indsættes fem nye bestemmelser om Nævnet for
sociale medier.
Ændringsforslagets
§ 11 a,
stk. 1,
indebærer, at til varetagelse af vurderin-
gen af konkrete og principielle sager om anmeldt indhold, jf. § 5, oprettes
et nævn for sociale medier bestående af 1 formand og yderligere 3 med-
lemmer.
.
Bestemmelsen vedrører Nævnet for sociale mediers nedsættelse og sam-
mensætning af formandskabet.
Nævnet for sociale medier et offentligt nævn, som i hele sin virksomhed
er omfattet af forvaltningsloven, offentlighedsloven samt forvaltningsret-
lige grundprincipper.
Ændringsforslagets
§ 11 a,
stk. 2,
indebærer, at Nævnet for sociale mediers
formand skal være landsdommer eller vicepræsident for Sø- og Handels-
retten. Formanden beskikkes af erhvervsministeren efter udpegning af Sø-
og Handelsrettens retspræsident.
Det forhold, at formanden er dommer, sikrer, at Nævnet for sociale medier
har den fornødne juridisk sagkundskab.
Ændringsforslagets
§ 11a,
stk. 3,
indebærer, at de
øvrige tre medlemmer af
Nævnet for sociale medier udpeges af erhvervsministeren efter indstilling
fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og Forbrugerrådet TÆNK.
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervsministeren
Ændringsforslagets
§ 11 a,
stk. 4,
indebærer, at medlemmerne beskikkes
for en periode på 2 år. Et medlem kan genbeskikkes. Et medlem udtræder,
når betingelserne for medlemmets beskikkelse ikke længere er opfyldt.
Ændringsforslagets § 11 a,
stk. 5
indebærer, at Nævnet for sociale medier
er uafhængigt af instruktioner om den enkelte sags behandling og afgø-
relse. Nævnet for sociale medier er således et uafhængigt nævn, der ikke
er underlagt instruktion fra Erhvervsministeriet.
Ændringsforslagets
§ 11 b,
stk. 1,
indebærer, at erhvervsministeren fastsæt-
ter Nævnet for sociale mediers forretningsorden efter forhandling med
nævnet.
I medfør af denne bestemmelse vil der blive udarbejdet en række detailreg-
ler for Nævnet for sociale mediers virksomhed. Forretningsordenen vil så-
ledes indeholde generelle regler om Nævnet for sociale mediers behandling
af sager, herunder om midlertidige stedfortrædere for formanden, visitation
af sager til formanden eller til en anden nævnssammensætning, formands-
afgørelser og nævnsafgørelser m.v. Der vil desuden blive fastsat regler om,
hvordan formanden orienterer om indkomne sager, og om i hvilke af disse
sekretariatet inddrages.
Ændringsforslagets
§ 11 b,
stk. 2,
indebærer, at
Nævnet sekretariatsbetjenes
af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.
Sekretariatet varetager Nævnet for sociale mediers administration. Nævnet
for sociale mediers sekretariat forbereder nævnets afgørelser og sørger for,
at afgørelserne bliver meddelt til sagens parter. Sekretariatet forbereder
herefter sagen enten til afgørelse af formanden eller til egentlig nævnsbe-
handling. Sekretariatet bistår endvidere med udformning og meddelelse af
Nævnet for sociale mediers afgørelser.
Ændringsforslagets
§ 11 c,
stk. 1, 1. pkt.,
indebærer, at
Nævnet for sociale
medier træffer afgørelse i sager, som vedrører tjenesteudbyderens beslut-
ning efter § 5, stk. 1.
Ændringsforslagets § 11 c,
stk. 1, 2. pkt.,
indebærer, at Nævnet for sociale
medier kan optage sager af egen drift.
Ændringsforslagets § 11 c,
stk. 2,
indebærer, at enhver,
som i medfør af
denne lovs § 5, stk. 1, har modtaget en beslutning fra en tjenesteudbyder,
eller dennes repræsentant, kan indbringe en sag for Nævnet for sociale me-
dier.
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervsministeren
2573398_0004.png
Nævnet for sociale medier får med bestemmelsen adgang til at optage sager
til behandling og træffe afgørelser i sager, hvor en tjenesteudbyder i medfør
af § 5, stk. 1, har truffet en beslutning, som er indbragt af den fysiske eller
juridiske person, som har modtaget beslutningen, eller af dennes repræsen-
tant.
Det bemærkes særligt hertil, at det ikke er en forudsætning for at indbringe
en sag for Nævnet for sociale medier, at den pågældende person forinden
har fået beslutningen efter § 5, stk. 1, efterprøvet af tjenesteudbyderen og
har modtaget en beslutning efter den foreslåede § 7, stk.
4.
Ændringsforslagets
§ 11 d,
stk. 1,
indebærer, at alle medlemmer af Nævnet
for sociale medier, herunder formanden, medvirker ved nævnets behand-
ling af en sag.
Bestemmelsen medfører, at Nævnet for sociale medier ikke behandler sa-
ger og træffer afgørelse uden deltagelse af formanden og alle tre øvrige
medlemmer.
Ændringsforslagets § 11 d,
stk. 2,
indebærer, at Nævnet for sociale medier
kan indhente erklæringer fra sagkyndige i forbindelse med behandlingen af
en indbragt sag eller sager optaget af egen drift.
Nævnet for sociale mediers formand vil med rådgivning fra sekretariatet
kunne bestemme, hvilke sagkyndige, som skal inddrages ift. de juridiske
spørgsmål, som den enkelte sag vedrører.
Ændringsforslagets
§ 11 d,
stk. 3,
indebærer, at Nævnet for sociale mediers
afgørelser træffes på et møde ved stemmeflerhed. Ved
stemmelighed er
formandens stemme udslagsgivende
Ændringsforslagets
§ 11 d,
stk. 4,
indebærer, at Nævnet for sociale mediers
afgørelser ikke kan indbringes for anden administrativ myndighed.
Bestemmelsen medfører, at Nævnet for sociale mediers afgørelser ikke er
undergivet administrativ rekurs.
Ændringsforslagets § 11 e,
stk. 1, 1. pkt.,
indebærer, at ved afgørelser i sa-
ger, som er indbragt efter § 11c, stk. 2, medelesNævnet
for sociale mediers
afgørelse til den person, der indbragte sagen, eller dennes repræsentant via
digital post.
Ved sager optaget til behandling af egen drift meddeles afgørelsen således
ikke til en konkret adressat, men offentliggøres. Den pågældende tjeneste-
udbyder vil imidlertid modtage et påbud fra Nævnet for sociale medier efter
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervsministeren
stk. 2, hvis udfaldet af afgørelsen er et andet end af tjenesteudbyderens be-
slutning efter § 5, stk. 1.
Ændringsforslagets § 11 e,
stk. 1, 2. pkt.,
indebærer, at ved afgørelser i sa-
ger, som er indbragt efter den foreslåede § 11 c, stk. 2, meddeler Nævnet
for sociale medier afgørelse til den person, der indbragte sagen eller dennes
repræsentant. Afgørelsen offentliggøres.
Ændringsforslagets § 11 e,
stk. 2,
indebærer, at Nævnet for sociale medier
kan udstede påbud på baggrund af afgørelser, jf. § 11c, stk. 1, til den på-
gældende tjenesteudbyder.
Den pågældende tjenesteudbyder vil imidlertid kun modtage et påbud fra
Nævnet om sociale medier, hvis udfaldet af afgørelsen er et andet end af
tjenesteudbyderens beslutning efter § 5, stk. 1.
Ændringsforslagets § 11 e,
stk. 3,
indebærer, at en tjenesteudbyder, der ikke
efterkommer et påbud udstedt i medfør af den foreslåede stk. 2 vil kunne
straffes med bøde.