Ændringsforslag
til
lovforslag om regulering af sociale medier
Af et
mindretal
(…),
tiltrådt af (…)
Ny paragraf
1)
Efter § 11 indsættes som nye paragraffer:
Ȥ 11 a.
Til varetagelse af vurderingen af konkrete og principielle sager
om anmeldt indhold, jf. § 5, oprettes et Nævn for sociale medier bestående
af 1 formand og yderligere 3 medlemmer.
Stk. 2.Nævnet
for sociale mediers formand skal være skal være lands-
dommer eller vicepræsident for Sø- og Handelsretten. Formanden beskik-
kes af erhvervsministeren efter indstilling fra Sø- og Handelsrettens rets-
præsident.
Stk. 3.
De
øvrige 3 medlemmer af Nævnet for sociale medier udpeges af
erhvervsministeren efter indstilling fra Dansk Erhverv, Dansk Industri og
Forbrugerrådet TÆNK.
Stk. 4.
Medlemmerne beskikkes for en periode på 2 år. Et medlem kan
genbeskikkes. Et medlem udtræder, når betingelserne for medlemmets be-
skikkelse ikke længere er opfyldt.
Stk. 5.
Nævnet for sociale medier er uafhængigt af instruktioner om den
enkelte sags behandling og afgørelse.
§ 11 b.
Erhvervsministeren fastsætter
Nævnet for sociale mediers forret-
ningsorden efter forhandling med nævnet.
Stk. 2.
Nævnet for sociale medier sekretariatsbetjenes af Konkurrence-
og Forbrugerstyrelsen.
§ 11 c.
Nævnet for sociale medier træffer afgørelse i sager, som vedrører
tjenesteudbyderens beslutning efter denne lovs § 5, stk. 1. Nævnet for so-
ciale medier kan optage sager af egen drift.
Stk. 2.
Enhver,
som har modtaget en beslutning i medfør af § 5, stk. 1,
fra en tjenesteudbyder, eller dennes repræsentant, kan indbringe en sag for
Nævnet for Sociale medier.
§ 11 d.
Ved Nævnet for sociale medieres behandling af en sag medvirker
alle nævnets medlemmer.
Stk. 2.
Nævnet kan indhente erklæringer fra sagkyndige i forbindelse
med behandlingen af en indbragt sag eller sager optaget af egen drift.
Stk. 3.
Nævnet for sociale mediers afgørelser træffes på et møde ved
stemmeflerhed.
Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.