Erhvervsudvalget 2021-22
L 146
Offentligt
2573397_0001.png
Folketingets Erhvervsudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
11. maj 2022
Besvarelse af spørgsmål 12 ad L 146 stillet af udvalget den 22. april
2022 efter ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Spørgsmål:
Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag med tilhørende
bemærkninger, der indebærer at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen etab-
lerer et uafhængigt dansk nævn med en dommer som formand, der af egen
drift kan vurdere konkrete og principielle sager om indhold efter den fore-
slåede § 5, og som borgere har klageadgang til, og vil ministeren redegøre
for sin holdning til et sådant ændringsforslag?
Svar:
Et ændringsforslag med det anmodede indhold kan være udformet som i
vedlagte bilag. Det bemærkes, at ændringsforslaget vil kræve en lang række
konsekvensrettelser og yderligere bearbejdning af lovforslaget, som ikke er
skitseret i ændringsforslaget. Det bemærkes endvidere, at et ændringsfor-
slag af den størrelse og karakter, som der anmodes om
og som bl.a. ind-
befatter etablering af et nyt uafhængigt nævn
er forbundet med en række
overvejelser af både økonomisk, juridisk og praktisk karakter, som det ikke
har været muligt at tage fyldestgørende højde for.
Jegforstår spørgsmålet således, at der med henvisningen til lovforslagets §
5 skal forstås de beslutninger, som de omfattede tjenesteudbydere træffer
efter lovforslagets § 5, stk. 1. Dette indebærer, at nævnet ikke i tilfælde,
hvor borgeren har udnyttet den i lovforslagets foreslåede § 7 adgang til ef-
terprøvelse hos tjenesteudbyderen, vil skulle afvente behandling af sagen.
Jeg vil gerne slå fast, at regeringen ikke støtter ændringsforslaget. Jeg kan
i den forbindelse oplyse, at der med lovforslaget følger en forpligtelse for
de omfattede tjenesteudbydere til selv at etablere en klageadgang for ned-
tagning eller ikke nedtagning af ulovligt indhold. Regeringen har desuden
i forbindelse med forhandlingerne
om DSA’en
bakket op om, at de om-
fattede tjenesteudbydere skal etablere klagebehandlingsmekanismer og
mulighed for udenretslig tvistbilæggelse, og det er dermed forventningen,
at der vil blive etableret klagesagsmekanismer og mulighed for udenretslig
tvivstbillæggelse ved DSA’ens
ikrafttræden. Det bemærkes videre, at lov-
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
L 146 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, til erhvervsministeren
2/2
forslaget ikke ændrer ved de muligheder for domstolsprøvelse, som eksi-
sterer i dag. Det bemærkes endeligt, at etableringen af et uafhængigt nævn,
som skal behandle sager efter lovforslagets § 5, stk. 1, kun vil kunne opret-
holdes frem til ikrafttræden af Digital Services Act (DSA), dvs. frem til
senest primo 2024. Det vil være for omfattende og omkostningstungt at
etablere et nævn med så kort levetid.
Der er opnået politisk enighed i mellem Rådet og Europa-Parlamentet om
DSA’en den 23. april 2022. Den endelige formelle vedtagelse af forslaget
udestår fortsat.
Ifølge DSA’en skal de omfattede tjenesteudbydere etablere
klagebehandlingsmekanismer. Herudover indeholder DSA’en bestemmel-
ser om muligheden for udenretslig tvistbilæggelse. Efter
DSA’ens artikel
14, stk. 5, forpligtes tjenesteydere til at træffe beslutning på baggrund af
behandling af anmeldelser, som er modtaget gennem de anmeldelsesmeka-
nismer, som tjenesteyderne har oprettet i henhold til artikel 14. Det er vur-
deringen, at §§ 4-7 i lovforslaget om regulering af sociale medier ikke vil
kunne opretholdes
efter DSA’ens ikrafttræden, da DSA’en er en totalhar-
moniseringsforordning.
På denne baggrund støtter jeg ikke et ændringsforslag til lovforslaget om
regulering af sociale medier om etablering af et uafhængigt nævn.
Med venlig hilsen
Simon Kollerup