Retsudvalget 2021-22
L 14
Offentligt
2483238_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
18. november 2021
Strafferetskontoret
PENO
2021-0037-0130
2188993
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven
og forskellige andre love (Implementering af initiativer i aftale om po-
litiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etable-
ring af National enhed for Særlig Kriminalitet) (L 14)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskellige andre
love (Implementering af initiativer i aftale om politiets og anklagemyndig-
hedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af National enhed for Sær-
lig Kriminalitet) (L 14), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justits-
ministeren den 26. oktober 2021.
Nick Hækkerup
/
Troels Sten Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 3392 3340
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 14 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om effekten af begrænsning af muligheden for at lade sagsbehandlingstiden indgå som en formildende omstændighed ved straffastsættelsen, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven, retsplejeloven, hvidvaskloven og forskel-
lige andre love (Implementering af initiativer i aftale om politiets og
anklagemyndighedens økonomi 2021-2023, herunder etablering af Na-
tional enhed for Særlig Kriminalitet) (L 14):
”Vil ministeren redegøre for effekten af lovforslagets begræns-
ning af muligheden for at lade sagsbehandlingstiden indgå som
en formidlende omstændighed ved straffastsættelsen, herunder i
hvilket omfang der i dag gøres brug af strafrabat, som ikke er
begrundet af kravet i artikel 6 i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention, og hvilket omfang der i dag gøres brug af
strafrabat alene begrundet af kravet i EMRK?”
Svar:
1.
Rigsadvokaten har tidligere undersøgt brugen af strafrabat ved de danske
domstole, jf. Rigsadvokatens redegørelse for trykt og utrykt praksis vedrø-
rende straffelovens § 82, nr. 13, af 22. januar 2020 (Retsudvalget 2019-20
(Alm. del) – bilag 411), som der henvises til i pkt. 2.1.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger. Undersøgelsen vedrørte trykt og utrykt rets-
praksis fra 2015-2020.
Undersøgelsen konkluderer, at det beror på en konkret vurdering af sagens
samlede omstændigheder, om straffen i en sag bør fastsættes under henvis-
ning til bestemmelsen i straffelovens § 82, nr. 13. Der lægges i den forbin-
delse vægt på forbrydelsens karakter, sagens betydning og kompleksitet
samt den tiltaltes og myndighedernes adfærd i forbindelse med sagens be-
handling.
Det var ikke omfattet af Rigsadvokatens undersøgelse, i hvilket omfang
strafnedsættelse grundet lang sagsbehandlingstid har været begrundet i kra-
vet i artikel 6 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK)
om behandling af sagen inden for en rimelig frist.
Justitsministeriet kan i den forbindelse desuden henvise til ministeriets be-
svarelse af 22. september 2021 af spørgsmål nr. 1490 (Alm. del) fra Folke-
tingets Retsudvalg. Som det fremgår af besvarelsen, har Rigsadvokaten bl.a.
oplyst, at det i forbindelse med sagsbehandlingen efter dom af straffesager
ikke registreres, hvorvidt der er sket strafnedsættelse på grund af lang sags-
Side 2/3
L 14 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om effekten af begrænsning af muligheden for at lade sagsbehandlingstiden indgå som en formildende omstændighed ved straffastsættelsen, til justitsministeren
behandlingstid, og at det derfor vil kræve en omfattende manuel gennem-
gang af et meget stort antal sager, hvis der skal tilvejebringes oplysninger
derom. Derudover bemærkede Rigsadvokaten, at det selv med en manuel
gennemgang ikke vil være muligt at svare på, i hvor mange af sagerne straf-
udmålingen ville have været anderledes, hvis straffelovens § 82, nr. 13,
havde været ophævet, da der ikke vil være taget stilling hertil i dommene.
2.
Justitsministeriet kan vedrørende anvendelsesområdet for straffelovens §
82, nr. 13, i øvrigt oplyse, at det fremgår af forarbejderne til bestemmelsen,
at hensigten med bestemmelsen var at lovfæste den retstilstand, som havde
udviklet sig i retspraksis, herunder i tilfælde, hvor der havde været spørgs-
mål om, hvorvidt sagsbehandlingstiden havde medført en krænkelse af til-
taltes rettigheder efter EMRK artikel 6, stk. 1, jf. pkt. 3.6.2 og 3.6.3 i de
almindelige bemærkninger til lovforslag nr. L 99 af 26. november 2003, jf.
Folketingstidende 2003-04, tillæg A, side 3294, jf. betænkning nr.
1424/2002, side 265 ff. og side 285 ff.
Højesteret afsagde den 16. april 2012 dom i seks sager om brug af strafned-
sættelse på grund af lang sagsbehandlingstid. Disse domme er omtalt i pkt.
2.1.1.1 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Højesteret udtalte, at der
kompenseres for lang sagsbehandlingstid efter straffelovens § 82, nr. 13, og
§ 83, 2. pkt., og princippet i disse bestemmelser, ”selv om der ikke måtte
foreligge en krænkelse af artikel 6, stk. 1, i Den Europæiske Menneskeret-
tighedskonvention”.
Lovforslaget lægger på den baggrund op til – som opfølgning på aftalen om
politiets og anklagemyndighedens økonomi 2021-2023 – at gennemføre en
ændring af straffeloven, således at muligheden for strafnedsættelse på grund
af lang sagsbehandlingstid, jf. straffelovens § 82, nr. 13, begrænses mest
muligt inden for rammerne af EMRK.
Side 3/3