Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2021-22
L 138
Offentligt
2563409_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
25. april 2022
J nr.
2019-3604
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. april 2022 stillet mig
følgende spørgsmål KEF L 138 spørgsmål 13, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Rasmus Helveg Petersen (RV).
L 138
Forslag til lov om ændring af lov om fremme af vedvarende energi. (Justering af
rammer for etablering af vedvarende energianlæg på havet uden for udbud og udvi-
delse af VE-ordningerne til at omfatte solcelleanlæg på havet og visse solcellean-
læg på søer m.v.). Af klima-, energi- og forsyningsminister Dan Jørgensen (S).
Spørgsmål 13
L 138 vil muliggøre, at én kommunalbestyrelse kan blokere for den grønne omstil-
ling, selv om flere andre nabokommuner bakker op. På hovedparten af de eksiste-
rende åben-dør-projektansøgninger foreligger der meningsmålinger, der finder mar-
kante flertal for projekterne i de berørte kommuner. Det til trods ser vi flere eksem-
pler på lokalpolitikere og kommunalbestyrelser, som er kritiske over for projekterne.
Med en vetoret, vil et mindretal af modstandere i befolkningen og kommunerne få
mulighed for at trumfe det store tavse flertal, som støtter udbygningen med vedva-
rende energi. Hvad mener ministeren om forslaget fra Green Power Denmark, som
foreslår enten at fastholde indsigelsesretten, som den er i dag, så minister/Folketin-
get, som ikke skal genvælges lokalt, også kan tage højde for ønsker hos flertallet i
berørte kommuner, eller, hvis vetoret fastholdes, at anvende et almindeligt flertal
blandt relevante kommuner, og samtidig indføre pligt til at byråd først kan træffe be-
slutning efter indstilling fra lokale grønne råd med et repræsentativt udsnit af befolk-
ningen?
Svar:
Når vi med lovforslaget ændrer den eksisterende kommunale indsigelsesret til en
kommunal vetoret, skyldes det et ønske om at øge opbakningen til projekterne og
reducere borgermodstanden. Der er brug for massive mængder grøn strøm, men
der er samtidig også brug for folkelig opbakning til den grønne omstilling.
Kommuner placeret indenfor 15 km af projektet vil kunne nedlægge veto ifm. pro-
jektopstillers ansøgning om forundersøgelsestilladelse. Der er tale om en absolut
vetoret. Det betyder, at hvis en kommune nedlægger veto mod et projekt, vil klima-,
energi- og forsyningsministeren skulle give afslag på ansøgningen. Formålet med
vetoretten er imidlertid ikke, at kommunerne skal blokere for projekterne. Formålet
er at anspore til en tidlig inddragelse af borgere via en dialog mellem markedsaktør
og kommune om, hvordan projekter kan designes og tilpasses, så de faktisk kan
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
www.kefm.dk
Side 1/2
L 138 - 2021-22 - Endeligt svar på spørgsmål 13: Spm. om Green Power Denmarks forslag om at fastholde indsigelsesretten, som den er i dag, eller at anvende et almindeligt flertal blandt relevante kommuner, til klima-, energi- og forsyningsministeren
2563409_0002.png
opnå lokal accept. Med den kommunale vetoret indfører vi et stærkt incitament for
markedsaktørerne til at søge lokal accept.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
Side
2/2